Przeglądanie według Temat "painting"
Aktualnie wyświetlane 1 - 14 z 14
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administracyjno-prawne aspekty przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Góźdź, SzymonNiniejszy artykuł stanowi przekrojowy przegląd wybranych zagadnień związanych z procesem przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów administracyjno-prawnych, niejako całościowo organizujących szereg czynności praktycznych związanych z logistyką procesu transportowego.Pozycja Aller plus loin dans vos peintures... O Portrecie Czapskiego Wojciecha Karpińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Trygar, BarbaraThe article analyzes the book A Portrait of Czapski by Wojciech Karpiński. In the first part the author describes Czapski’s life and artistic work and in the second one, his paintings, The Boy in Front of de Staël and Self-portrait in the Mirror (Mirrors). Czapski interprets the world using geometric figures; they help him to show the tension between the sacred and the profane, at the same time marking out the direction and way to genuine values. Czapski experiences beauty the moment he discovers truth in a work of art.Pozycja Architektura światła. W poszukiwaniu pejzażu wewnętrznego(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-11-13) Haba, MarekW pracy doktorskiej podejmuję temat światła w obrazie. Opisuję moją drogę twórczą, ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania pejzażu wewnętrznego. Przybliżam proces powstawania moich obrazów na przełomie kilkunastu lat. Opowiadam o moich zainteresowaniach jeszcze z czasów szkoły podstawowej oraz o tym, co skłoniło mnie do wyboru szkoły średniej. Odkrywam tropy, jakimi kroczyłem przez okres liceum plastycznego, a później studiów. Staram się przybliżyć mój proces twórczy oraz fascynacje i doświadczenia, których doznałem przez okresy mojej działalności artystycznej. W moich badaniach podejmuje zagadnienia duchowości oraz istotne dla mnie odniesienie się do światła jako jasności, czegoś nadprzyrodzonego. Opisuję transformację w obrazie naturalnego ukazania światła na rzecz nierealnego, co powoduje ukazanie się pierwiastka duchowego i pozwala nadać cechy metafizyczności mojej twórczości. Do pracy doktorskiej przygotowałem 26 obrazów, w tym dwa wielkoformatowe tryptyki: „Opowieść światła”, jeden dyptyk: „Wyspy” oraz obraz zawarty w kole. Wymiary prac są zróżnicowane ale w większości to formaty 100 x 100 cm.Pozycja Figura Dobrego Łotra w najnowszej realizacji artystycznej Adama Brinckena i Macieja Zychowicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Organisty, Adam„Dziś będziesz ze Mną w raju” (Łk 23, 43) – słowa Chrystusa skierowane do jednego z ukrzyżowanych z Nim łotrów stały się tematem najnowszej realizacji wykonanej przez krakowski zespół artystów pod kierownictwem malarza Adama Brinckena i rzeźbiarza Macieja Zychowicza. Jesienią roku 2017 wykonali oni dekorację prezbiterium kościoła pw. św. Kazimierza w Bilczy koło Kielc wyobrażającą rozmowę Ukrzyżowanego z Dobrym Łotrem. Na wyposażenie składają się monumentalna grupa rzeźbiarska ukazująca Golgotę, ograniczona malarską formą przypominającą kształt pojedynczej steli, a także abstrakcyjny witraż ulokowany w niewielkim otworze okiennym (wyk. Krystyna i Bogusław Szczekan, Pracownia Artystyczna Witraży). Artykuł omawia oryginalnie zinterpretowany schemat ikonograficzny: dwa motywy, łączące się integralnie z przesłaniem słów Chrystusa – odpuszczeniem grzechów i obietnicą zbawienia. W świetle emanującym od Zbawiciela oraz w kontekście zapowiedzi zmartwychwstania ciał należy postrzegać pełnoplastycznie oddane partie ciała Dobrego Łotra. Natomiast wizerunek Chrystusa, wbrew chronologii narracji ewangelicznej, odczytywać trzeba jako Ukrzyżowanego i jednocześnie Zmartwychwstałego, gdyż Jego ciało nie nosi śladów cienia śmierci. Analizie poddano formalną stronę dekoracji malarsko- rzeźbiarskiej na tle innych tego rodzaju przedstawień pasyjnych i typów Dobrego Łotra. Dzieło Brinckena i Zychowicza zaprezentowano w kontekście wcześniejszych tego typu realizacji sakralnych. Pascha Chrystusa, rozumiana jako jedność wydarzeń Jego męki, śmierci i zmartwychwstania, związana ściśle z najistotniejszym dokonaniem Vaticanum II – odnową liturgiczną – była kilkakrotnie tematem wiodącym w pracach artystów. W żadnej jednak z nich nie wybrzmiały słowa Zbawiciela skierowane do Dobrego Łotra. W Bilczy stały się one tematem przewodnim, stanowiąc niejako echo dla wielu współczesnych refleksji obejmujących problematykę Miłosierdzia Bożego.Pozycja Fragmenty obecności. Obraz – między fi guracją a abstrakcją(Wydział Sztuki UR, 2017-12) Gil, ŁukaszI have tried to confront my artistic experience with the theory and practice of such artists as Francis Bacon, Teresa Pągowska, Stanisław Rodziński and Jacek Sienicki. What links their attitudes is the sincerity of presenting reality. As such the attitudes are significant points of reference for both my artistic work and theoretical considerations. In my project I have tried to consider the experience of existence in time and space: transience, change in the course of life, noticing the traces of our living. Searching and discovering order through using simple color and composition solutions (bringing the coloristic expression down to a narrow chromatic range and synthetic surface of painting). I show fragments of man in an atmosphere of a certain tension, solitude, inner dilemma, in a changed form, making some desperate gestures.Pozycja Franciszek Prochaska. Sanocki malarz we Francji(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Banach, WiesławThe author discusses Franciszek Prochaska born on 27 June 1891 in Brzozów, a figure unacknowledged in 20th-century Polish art. The artist is not rated among eminent ones, therefore the interest in his art is slight. Few of his works are known; all the known paintings are kept at the Historical Museum in Sanok. His art works hardly ever appear on the Polish art market. There aren’t any paintings by him in any other museum than the one in Sanok. His prints are far better known; apart from Sanok, they can be found in the National Museum in Warsaw. His woodcuts and illustrations have been discussed in publications by Maria Grońska: Nowoczesny drzeworyt polski and Grafika w książce, tece i albumie.Pozycja Georgia O’Keeffe – the cross in the New Mexico landscape(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014-12) Makówka, LeszekThe criticism of Georgia O’Keeffe’s output focuses on abstract paintings. The author of the paper states that numerous paintings by O’Keeffe with the motif of the cross against the New Mexico landscape constitute an equally important part of her work, unknown to a broader audience. An attempt at the reconstruction of the history of the creation of the paintings, conducted on the basis of texts by their author and her contemporary critics, proves that the sign of the cross in those paintings plays a key role both in the compositional and ideological aspects. At the same time, in respect of formal solutions, those works equal the well-known paintings by the artist created as a result of transformation of a realistic subject.Pozycja Jakie to płaskie! „Oko” Władysława Strzemińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mordka, ArturThis article will present this aspect of Władysław Strzemiński’s theory of unism, which refers to flatness of a painting and its plain. The choice of a painting plane (flatness) as a subject of study was caused by the fact, that – according to Strzemiński – flatness is a “nat ural” property of a painting work of art, therefore its explanation is also the explanation of the “essence” of painting. The definitions of a painting will be given and discussed, in which flatness is the artistic definiendum. In the second part of article the importance of a plain for the structure of a painting will be considered. A painting plane will be understood as: an object; surface of canvas, a purly intentional being; an object with geometrical properities.Pozycja Kolory Ofiary – akwarelowe malarstwo pasyjne Danyły Mowczana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Szot, ZofiaPochodzący z Ukrainy Danyło Mowczan należy do najciekawszych współczesnych artystów zajmujących się sztuką sakralną. Jego twórczość wywodzi się ze sztuki Kościoła wschodniego i obejmuje zarówno malarstwo ikonowe, jak i portrety, przedstawienia alegoryczne i mitologiczne. Wśród jego prac, charakteryzujących się minimalizmem i stosowaniem jasnego tła, wyróżniają się dzieła wykonane akwarelą. Odwołując się do realizacji pasyjnych artysty, przedstawiam interpretację dzieł, analizując zastosowane przez Mowczana zabiegi formalne, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykorzystania farb wodnych. Przyglądam się kolejno przedstawieniom ukrzyżowania, zdjęcia z krzyża, opłakiwania i złożenia do grobu. Uwzględniam takie treści jak: historię biblijną, dogmaty, emocjonalność przedstawień i relację Jezusa z kontemplującym. W dyskursie staram się udowodnić, że w sztuce lwowskiego artysty zarówno ikonografia, jak i forma dzieła sztuki pełnią niemalże równorzędną rolę w przekazywaniu wydarzeń i scen o charakterze religijnym oraz rozmyślań z nimi związanych.Pozycja Krajobrazy, Strefy, Tablice. Jonasz Stern – abstrakcja biologiczna (w 30. rocznicę śmierci – przypomnienie)(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Łątkowski, MarekThe article concerns the painting projects by Jonasz Stern, an artist whose work is part of the current of meaningful abstraction. His collage compositions present variants of seeing what gives in to transition and dematerialization. They are made up with diverse means and natural materials, opening peculiar visual spaces, with structures made up of animal bones, fish bones and skins and bird feathers. Stern’s artistic life is evidence of verifying avantgarde through a creative struggle with personal fate. What significantly influenced his art was a dramatic event from his life – surviving an execution and escaping death in the Janowski camp in Lviv. 2018 is the 30th death anniversary of the artist, who died on 2 August 1988 in Zakopane, two days before his 84 birthday.Pozycja Leona Chwistka oscylacje artystyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Mordka, ArturCelem artykułu jest przedstawienie koncepcji Leona Chwistka oscylacji artystycznych. W pierwszej części artykułu wyjaśnię znaczenie tego pojęcia, a także omówię rodzaje oscylacji. Ponieważ to pojęcie nie ma ściśle artystycznego charakteru, podam racje jego zastosowania w analizie obrazu. W drugiej części przeprowadzę analizę oscylacji genetycznej. Jest to szczególny rodzaj oscylacji, który umożliwia widzenie w danym obrazie całkiem rożnych przedmiotów. Wyłaniają się one z plam barwnych i mogą być identyfikowane przez odbiorcę na rożne sposoby. W części trzeciej skupię się na oscylacji między własnościami tego samego przedmiotu.Pozycja Sztuka młodych jako przestrzeń dialogu wewnętrznego. Refleksje na temat pewnej tendencji w trzech krótkich wspomnieniach(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Pokrywka, PrzemysławThe Solvay Cracow Center for Contemporary Art is a culture institution promoting young artists. In the past decade it has exhibited a few dozen projects by students and graduates of art academies. The wide range of interests and characters has created a colorful mosaic of artistic stances. It is against this background that the author of this article presents three artists, who, due to their intellect and talent, are intriguing art personalities. They are not anonymous in the younger generation of Polish art, however they seem to be staying on its sidelines. The author presents Michał Marek, an artist connected with Wrocław, who has exhibited a collection of incomplete, crisscrossed paintings – evidence of a crisis an artist faces on his way. The article also presents Arkadiusz Andrejkow, who in the fall of 2012 showed in the Centre a painting exhibition titled “Family matters”, inspired by photographs found in an old wardrobe. Faced with images of his nearest and dearest, cultivating the memory of his relatives, Andrejkow provokes the viewer into a deeper reflection on the problem of transition and one’s own identity, often difficult in a historical context. The third artist is Kamil Kuzko, who consciously rejects current trends and fashions. In his works one can see a whole range of solutions reminiscent of Orthodox icons and frescoes. Of special interest is his schematic presentation of male faces, many of tchem being the artist’s self-portraits, whose form is modeled on the art of Eastern Church.Pozycja Veritas sequitur esse rei... Biczowanie Piero della Francesca Diegesis w Pamięci Włoch Wojciecha Karpińskiego(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Trygar, BarbaraThis article is concerned with the text A Memory of Italy by Wojciech Karpiński, in which the author refers to the painting Flagellation by Piero della Francesca. The author of the article analyzes Karpiński’s reflections on the painting in the context of the philosophy of Saint Thomas Aquinas. In the painting the linear structure is important (the methodology of mathematical proceedings, among others according to Plato), the situation, the degree of distance which determines the perception of things, people and the world in the literal, spatial, and also metaphorical and psychological sense. The sensual cognition of corpus mysticum Christi is the starting point of epistemology, a key moment of the theory of the cognition of God.Pozycja Zatrzymując spojrzenie, pejzażowa konieczność(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Balicki, JacekLandscapes belong to the system of symbolic forms. The structure of perceiving and expressing nature through art is manifested first as metahistorical and eternal, second, as a place of human existence, thus historical, solar time. Et in Arcadia ego is close to the reflections of Simone Weil cited by Janusz Krupiński. Beauty is harmony, therefore opposites must coexist; whereas necessity means suffering because in the Pythagorean aesthetics, harmony entails tension suffering is connected with. The world imagined by me, disregarding a concrete object, becomes a kind of painter’s longing, metaphorical and impressionistic, and through contemplation and reflection it is meant to encourage the viewer to explore truth in nature and the truth about man. As Janusz Karpiński observes, the category of a painting is a central category of human world, and landscape is a border case of transformation in which nature enters human world.