Przeglądanie według Temat "opowiadania"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Mikrotyki – migawki codzienności. Realizm i refleksyjność opowiadań Pawła Sołtysa (zarys tematyki)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Paszek-Grześkiewicz, KarolinaCelem artykułu jest zaprezentowanie wartości artystycznych i poznawczych Mikrotyków, a także określenie charakteru definiujących codzienność przestrzeni – przeszłości i teraźniejszości. Spiętrzenie wspomnień, do których autor wraca w swoich mikroobrazach, stwarza metafizyczną płaszczyznę do przeżywania i doświadczania na nowo tego, co dawno pokryło się patyną. Niekonwencjonalność formy, bazująca na dysharmonii warstw tematycznej i językowej, implikuje potrzebę odpowiedzenia na pytania dotyczące konceptualnego i interpretacyjnego znaczenia tego zabiegu. Jako współczesny reprezentant polskiej prozy Paweł Sołtys proponuje refleksyjną odmianę realizmu, skonstruowaną, podobnie jak codzienność, na bazie wielu sprzeczności i „nieuzgodnień”. Choć skupione wokół mikrobiografii i mikrozdarzeń opowieści Sołtysa należą do utworów otwartych, ich potencjał refleksyjno-interpretacyjny nie zanika wraz z zakończeniem lektury.Pozycja Wśród "Opowiadań kołymskich" Warłama Szałamowa, "Polonistyka" 1994 nr 6, s. 363-369.(Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994-06) Pasterski, JanuszVarlam Shalamov`s short stories collectively known as "Kolyma Tales" have been acknowledged by the critics as one of the most interesting texts depicting the experience thousands od prisoners od Soviet labor camps. The paper discusses the multidimensional structure of the short stories and stresses the role of the main characters.Pozycja Zdzisław Beksiński i ponowoczesna melancholia. Zarys interpretacyjny („Na końcu ogrodu”, „Centrala snów”, „Informator”)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Szczyrek, PawełThe artistic output of Zdzisław Beksiński finds recognition all over the world. Not so long ago, his visual heritage was enriched by new, literary accomplishments – the collection of short stories written by the artist between 1963 and 1965. The present paper is an analysis of three most expressive pieces in terms of studied esthetics: “Na końcu ogrodu”, “Centrala snow” oraz “Informator”. Beksiński’s short stories are here placed in the context of postmodern melancholy characterized by affirmation of experienced emptiness the source of which was sought for in Beksinski’s generational experiences. On these grounds, a thesis is proposed where the holistic creative concept which merges visual and literary accomplishments is expressed by three figures: decay, repetition and ontological uncertainty. Not only is the object of the analysisa theoretical aspect of a worldview present in the literary works but it also functions as a specific fictional-structural solution.