Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "opera"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Janina Korolewicz-Waydowa, debut and first stage experiences
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    This article is dedicated to the debut and early stage career of Janina Korolewicz-Wayda. The artist made her debut at the Lviv Opera as Hanna in Moniuszko’s “The Haunted Manor” (1894), and she first appeared on the stage of the Warsaw Grand Theatre as Amina in Bellini’s “La sonnambula” (1897). During the opening of the Lviv Grand Theatre, she performed the role of Bronka in Żeleński’s “Jontek” (1900), and it was also on this stage that she first sang the role of Halka in Moniuszko’s opera, a role she cherished throughout her life. Initially, she sang coloratura parts, then lyrical and dramatic ones. The initial reviews of her performances were varied, but with each season, critics increasingly appreciated her vocal and acting talent, and in later years, they only wrote about Janina Korolewicz-Wayda’s great artistry
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Nieznana opera Antonia Vivaldiego?
    (Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Drążek-Barcik, Elżbieta
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Opera europejska z I połowy XIX wieku w świetle „Dziennika z podróży” Karola Kurpińskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    Even in the eighteenth century, the opera was associated with the court, and its creators were supposed not only to provide entertainment, but above all, they had to satisfy the tastes of the court audience. Therefore, the number of comic operas created at that time is not surprising. The process of change in the field of opera intensified at the end of the 18th century, when the two largest opera centers to date, Italy and France, slowly began to give way to others. A realistic picture of opera life in the first half of the 19th century in Europe was left by Karol Kurpiński, who in 1823 set off on a journey to get to know major European theaters in Vienna, Dresden, Berlin, Paris, Milan, Rome, Florence and Naples. He wrote down his remarks on the musical life of the visited cities in his "Journey Diary" to use them on his return for the Polish scene in Warsaw.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Primadonna opery warszawskiej Bronisława Dowiakowska na gościnnych występach w Galicji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    Bronisława Dowiakowska (1840–1910) była jedną z cenionych śpiewaczek opery warszawskiej. W ciągu ponad trzydziestu lat wykonywała olbrzymi repertuar, śpiewała ponad sto partii. Występowała też w operetkach. Posiadała doskonałą technikę wokalną i pamięć muzyczną oraz talent aktorski. Uznawano ją za jedną z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych i operetkowych. W latach 70. i 80. XIX stulecia występowała gościnnie we Lwowie i w Krakowie, stając się podporą tych scen. Jej wizyty odbijały się szerokim echem w prasie lokalnej. Nazwisko primadonny warszawskiej wpisało się trwale w rozwój galicyjskiej kultury muzycznej, a w szczególności sceny operowej Galicji XIX stulecia.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Teatry operowe w Europie na początku XIX stulecia w opinii Karola Kurpińskiego
    (Wydział Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    Jeszcze w XVIII stuleciu opera związana była z dworem, a jej twórcy mieli nie tylko dostarczać rozrywki, ale przede wszystkim musieli dogadzać gustom dworskiej publiczności. Nie dziwi zatem ilość powstałych w owym czasie oper komicznych. Proces zmian w dziedzinie opery nasilił się z końcem XVIII wieku, kiedy dwa największe do tej pory ośrodki operowe Włochy i Francja zaczęły powoli ustępować miejsca innym. Dość realistyczny obraz życia operowego I połowy XIX wieku w Europie pozostawił Karol Kurpiński, który w 1823 r. wyruszył w podróż, w celu ujrzenia ważniejszych teatrów europejskich ,m.in. Wiednia, Drezna, Berlina, Paryża, Mediolanu, Rzymu, Florencji i Neapolu. Uwagi dotyczące życia muzycznego odwiedzanych miast zapisywał w swoim „Dzienniku podróży”, aby po powrocie wykorzystać je dla sceny polskiej w Warszawie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Z historii muzycznych wędrówek polskich śpiewaków operowych po Galicji. Klementyna Czosnowska i Władysław Mierzwiński z występami we Lwowie i w Krakowie
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wąsacz-Krztoń, Jolanta
    Artykuł przybliża sylwetki Klementyny Czosnowskiej, jednej z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych XIX w., sopranistki, oraz Władysława Mierzwińskiego zwanego „królem tenorów”, niemającego sobie równych śpiewaka sławy europejskiej. Ich prężnie rozwijające się kariery artystyczne wiązały się z częstymi wyjazdami do znanych i renomowanych ośrodków muzycznych. Na mapie tych artystycznych wędrówek znalazły się także dwa największe ośrodki kulturalne Galicji, Kraków i Lwów. Oboje artyści gościli na scenach tych miast w latach 80. i 90. XIX stulecia, dostarczając tamtejszej publiczności niezapomnianych wrażeń i doznań artystycznych. Przyjmowano ich z wielkim entuzjazmem, obdarzając wielką sympatią i estymą.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość