Przeglądanie według Temat "ochrona konsumenta"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administrative and legal supervision of the Veterinary Inspection over food safety in Poland – selected issues(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Bonusiak, EwaLegal sciences, raising food safety as the subject of research, focus mainly on striving to ensure sufficiently effective legal regulations and the system of bodies controlling and supervising the food market that determine the correct health quality of food. One such body is the Veterinary Inspection. And while it focuses in its tasks mainly on the protection of animal health, it directly and indirectly affects the maintenance of food health requirements. Supervision exercised by the said Inspection plays an important role in ensuring a high level of protection of human life and health, and also protects the economic interests of the consumer. These two goals are basic. Additional objectives are protection of the reliability of commercial transactions, ensuring the free movement of food in the European Union, protection of animal health and living conditions and protection of the environment. They are of particular importance for determining acceptable limits of competences that can be entrusted to public administration bodies, including the said Inspection. The article presents the activities of the Veterinary Inspection to protect food safety and selected executive forms that it uses for this purpose. These types of entities are equipped with such forms of activity because they fulfill a protective function in the public administration system. However, this function implies the obligation to protect many different values desired individually, as well as maintain (ensure) objectively desired states of affairs, phenomena and processes.Pozycja Ochrona konsumenta w umowach zawieranych na odległość (zarys problemu)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sagan, BeataJesteśmy świadkami dynamicznych zmian w dziedzinie informatyzacji. Dotyka ona wielu sfer naszego życia, w tym życia gospodarczego. Z uwagi na walory, korzystanie z usług internetowych staje się coraz bardziej powszechne jako konsekwencja poszukiwania tanich form komunikacji, a także bezpłatnego dostępu do informacji, co wpływa na tworzenie obrotu elektronicznego jako nowej formy obrotu handlowego. W dzisiejszych czasach Internet stanowi podstawowy kanał sprzedaży w bardzo wielu branżach. Jednak z punktu widzenia konsumenta w przypadku umów zawieranych za pomocą Internetu, klasyfikowanych jako umowy zawierane na odległość, istnieje ryzyko, że towar będzie gorszej jakości niżby to wynikało z „oględzin” na stronie internetowej, a konsument nie ma możliwości sprawdzenia przed zakupem czy jest on zgodny z jego wyobrażeniami. W relacjach z przedsiębiorcą konsument występuje jako strona słabsza – wynika to z jego potencjału ekonomicznego oraz z faktu, iż przedsiębiorca jest profesjonalistą – posiada wiedzę specjalistyczną ,do której przeciętny konsument zwykle nie ma dostępu. Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta zawiera rozwiązania, które chronią konsumenta w sytuacji zawierania z przedsiębiorcą umów na odległość. Są to: rozbudowane obowiązki informacyjne przedsiębiorcy oraz konsumenckie prawo odstąpienia od umowy. Dodatkowym rozwiązaniem służącym ochronie konsumenta jest uznanie za niedopuszczalne zrzeczenia się przez niego praw gwarantowanych w ustawie. Ponadto, postanowienia umowy mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się jej przepisy.