Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "novel"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Emma Bovary – (nie)odwzajemniona namiętność. Z obyczajów czytania literatury powszechnej w liceum
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Grzegórzek, Mirosław
    Tekst dotyczy niewykorzystanego potencjału klasyki literatury powszechnej (ściślej, prozy realistycznej i naturalistycznej) w szkole średniej. Punktem wyjścia do refleksji zogniskowanej na powieści Flauberta jest jej tytułowa postać, budząca sympatię, pożądanie, obojętność, niesmak, obrzydzenie, oraz eseistyka skandalistów: Mario Vargasa Llosy i Vladimira Nabokova. Innym pretekstem do przemyśleń na temat możliwych wymiarów obecności i sposobów czytania Emmy Bovary na lekcjach literatury są zapisy „nowej” Podstawy programowej, a także wybrane podręczniki do szkół ponadpodstawowych wraz z wpisanymi w nie propozycjami metodycznymi oraz dostępna obudowa dydaktyczna związana z Panią Bovary. Całości dopełniają głosy literaturoznawców, biografów i tłumaczy (m.in. M. Żurowskiego, P. Śniedziewskiego, M. Bieńczyka, K. Szczuki, R. Lis, R. Engelkinga, F. Browna, J. Rousseta, J. Ranciere’a), czytelników znanych i krytyków (m.in. A. Sygietyńskiego, J. Parandowskiego, A. Bobkowskiego), samego autora (m.in. fragment listów do Luizy Colet) oraz wypowiedzi odbiorców nieprofesjonalnych (uczniów). Na przecięciu spojrzeń – głosów – odczytań przywołanych osób i postaci literackiej ujętych intertekstualnie pojawi się – być może – Inne, eksponujące solidarność ludzkich doświadczeń, spojrzenie na jedną z najważniejszych powieści w historii literatury: pomiędzy powieścią, biografistyką a życiem.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Ludzie i miasto w prozie dwudziestolecia międzywojennego z perspektywy współczesnej lektury (na przykładzie utworów Tadeusza Rittnera, Mieczysława Smolarskiego i Brunona Jasieńskiego)
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wikarska, Emilia
    The article is an attempt to answer the question if are the pictures of the cities presented in the novels: “Palę Paryż” by Bruno Jasieński, “Miasto Światłości” by Mieczysław Smolarski and “Między nocą a brzaskiem” and “Duchy w mieście” by Tadeusz Rittner current. Selected issues from the sociology of the city have been used in this thesis. Relevant examples from the novels along with specific quotes are associated to particular aspects of the urbanization and determinants of the “urban lifestyle”. Attention is directed to the fragments which can be referred to present day to confront them with the latest phenomena and to show if are these novels in some way current or not.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Młodopolski antymoralista w powieści Bez dogmatu Henryka Sienkiewicza
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Kranc, Ilona
    Young Poland’s antimoralist in Henry Sienkiewicz’s novel titled Bez dogmatu was dedicated to Leon Płoszowski, the main character of said work. It consists of three parts. The starting point is assessing the themes of literary works written by Sienkiewicz and setting Bez dogmatu midst his other creations, which are settled in Polish sensibleness. Nevertheless, it is not this study’s intention to recall and present biographical information. Next part has been devoted to characterising the demeanour of Płoszkowski in respect of his amorality. The point of ‘without-dogmatism’ was also raised, which other main characters of many Sienkiewicz’s works can also be distinguished by. Though this topic was quite limited in order not to obscure the main matter. Last segment was devoted to the literary criticism that precisely evaluated Sienkiewicz’s ‘without-dogmatism’, the depicted attitudes of the foremost critics of Płoszowski’s, as well as reckoning up the author with his own work.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    O wyglądzie stołów pańskich i chudopacholskich w powieściach saskich J. I. Kraszewskiego słów kilka
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Modlińska, Aleksandra
    Józef Ignacy Kraszewski is most notably known as a history enthusiast; however, he was also a knowledgeable observer of 18th century customs and the everyday life of certain social groups. One has grounds to say that the period in which he lived – namely the Saxons era, in which people led colorful social lives – was conducive to his interest. Also, the writer’s personal experiences are not without significance, especially his childhood and stay in Romanów, where Kraszewski familiarized himself with the rules of etiquette by which the gentry abode. Yet another interest that contributed to the accurate description of 18th century customs was the fact that the writer was a bibliophile. Looking through the Dresden archives, Kraszewski got a clear picture of the life of the society which allowed him to aptly depict the flavor of those times in his artistic work. Among a number of social niceties, Kraszewski paid special attention to the customs connected with the Old Polish dining table, namely its decorative qualities created by an abundance of crystal, trinkets, flowers, table linen, porcelain figurines and bright tablecloth. Finally, tableware seems to be part and parcel of such depictions.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obcość, wyobcowanie i inność prototypowych aktorów społecznych w literaturze stanisławowskiej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Magryś, Roman
    Celem niniejszego artykułu jest prześledzenie w różnych kontekstach życia narodowego problematyki obcości, wyobcowania i inności szeregu aktorów społecznych pojawiających się w literaturze stanisławowskiej. Punkt ciężkości rozważań położony został na prototypowe postacie i utwory, które obrazują główne dylematy ideowe epoki polskiego oświecenia, związane z konfrontacją sarmatyzmu z cywilizacją zachodnioeuropejską. W artykule ujęto zarówno konserwatywne, jak i nowe tendencje kulturowe, wyznaczane przez postawy obyczajowe i polityczne mniej lub bardziej znaczących typów i indywidualności społecznych charakterystycznych dla literatury stanisławowskiej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Prawda powieści według Maria Vargasa Llosy
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Stanisz, Marek
    Przedmiotem niniejszego artykułu jest charakterystyka teorii fikcji powieściowej, którą sformułował Mario Vargas Llosa w swoich pracach poświęconych literaturze. Rozważania pisarza koncentrują się wokół ambiwalentnej natury fikcji literackiej (którą pisarz interpretuje równocześnie jako „kłamstwo” i „prawdę”), a także wokół jej funkcji (artystycznych, psychologicznych, kulturowych, społecznych, politycznych). Podstawowym założeniem Vargasa Llosy jest przekonanie o równoczesnej fikcyjności i prawdziwości powieściowego świata: każda powieść tworzy alternatywną rzeczywistość, która burzy deterministyczne przekonanie o jednoznaczności i wyłączności tego, co nas otacza. Fikcja powieściowa jest pochwałą życia, jego rozmaitości, niekonsekwencji i anarchii, a zarazem wytwarza poczucie niedosytu wobec przeżywanej „tu i teraz” egzystencji. Dzięki tej właściwości fikcja pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy życia społecznego i politycznego oraz reguły rządzące ludzkim postępowaniem. Według Vargasa Llosy fikcja powieściowa nabiera w ten sposób walorów antyutopijnych – staje się zarzewiem buntu przeciw wszelkim formom władzy i politycznego zniewolenia. Ważnym źródłem teorii literackich peruwiańskiego noblisty są koncepcje filozoficzne Karla Poppera, a zwłaszcza jego idea społeczeństwa otwartego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Społeczność polska w Wielkiej Brytanii w świetle współczesnej twórczości powieściowej. Analiza mimetyczna
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Romejko, Adam
    René Girard’s mimetic theory is based on an analysis of a variety of literary works, including novels, myths and the Bible. Its main assumption is that human behaviour is animated by mimesis. Under certain conditions it can lead to serious conflicts. In the past, communities coped with this problem using a system based on the mechanism of victimization (the scapegoat ritual). The Girardian insights may be applied in studies focusing on the Polish community in the United Kingdom, especially by analyzing literary works. Research can reveal an image that is different from the ones that are often promoted. The Poles who settled in Great Britain were and still are average people and not heroes whom they consider themselves to be. On the British soil they look for personal happiness and want a normal life among those who accept and love them.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Taming of the Rake: From a Man about Town to a Man at Home in „The Tenant Of Wildfell Hall” by Anne Brontë
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Marciniak, Marlena
    In „The Tenant of Wildfell Hall” Anne Brontë considers one of the most burning questions of the Victorian period, i.e. the problem of male domestic violence. The novel contributed to the public debate on the defects of the legal system which discriminated against women and made them totally dependent on their fathers and husbands. However, the writer’s diagnosis of the social issue does not focus on the formal aspects only, as she believed that political action should be accompanied by a farreaching reconceptualisation of nineteenth-century models of femininity and masculinity. Brontë suggests that legal reform is not enough to eliminate such pathologies as marital abuse. She tries to dismantle stereotypes not only about female weakness and submissiveness, but also about male dominance and authority to demonstrate that men should be sentient and responsible participants in home life. The successful spiritual metamorphosis of four male characters: Lord Lowborough, Ralph Hattersley, young Arthur Huntingdon and Gilbert Markham is subject to scrutiny in the present paper in order to evidence that moral training embracing domestication of men was one of the keys to family bliss.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    W poszukiwaniu straconego Eleuzis. Szekspirowskie i indyjskie inspiracje w „Wampirze” Władysława Stanisława Reymonta
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kucab, Mateusz
    The article is devoted to the less-known novel entitled “Vampire” by Władysław Stanisław Reymont, polish Nobel Prize Winner. It brings the subject of theatrical motifs and mechanism which have been used in the novel like dramatic dialogues and monologues, theatrum mundi theme. In the view of foregoing it has been proposed patters of subordination and guilt presented in the novel should be called the vampiric situations which is an appropriate term referring to relations between characters. The Vampire, alluding to William Shakespeare’s oeuvre (The Tempest in particular) and the culture of India, is another reflection of Reymont on the subject of great life’s celebration, searching for a place of one’s own in the world, articulating dreams and necessities.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość