Przeglądanie według Temat "norma prawna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czy prawo może być rozmową ?(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-06) Licak, TomaszMożna przyjąć, że prawo we współczesnym społeczeństwie jest podstawowym medium integracji społecznej. W konsekwencji tego faktu, siła prawa wynika z posłuszeństwa obywateli. Ponieważ we współczesnym społeczeństwie władza nie jest w stanie uzyskać legitymacji sama w sobie, prawo wywodzi swoje uzasadnienie z umowy społecznej osób poddanych władzy. Nowoczesne społeczeństwo zasługuje na rekonstrukcję relacji między filozofią prawa a teorią polityczną. Wszelkie prawa powinny mieć swoja legitymację społeczną. Prawa człowieka są wywodzone z intersubiektywnych relacji między obywatelami, którzy przyznają prawa innym na zasadzie umowy społecznej. Prawo nie może być oddzielone od społeczeństwa ponieważ jest ono oparte na kompromisach i wielostronnych umowach. Dlatego też bardzo ważne są kompetencje komunikacyjne prawników a nie jedynie umiejętności prowadzenia rozmowy, gdyż komunikacja oznacza coś znacznie bardziej szerszego niż rozmowa wokalna.Pozycja Źródła uznania administracyjnego oraz jego granice(Wydział Prawa i Administracji UR, 2013) Sagan, KarolinaNiniejsze opracowanie skupia uwagę na niektórych zagadnieniach związanych z problematyką uznania administracyjnego. Fundamentalną kwestią wydaje się być zagadnienie dotyczące źródeł uznania administracyjnego. Bez wątpienia źródło uznania administracyjnego stanowić może jedynie upoważnienie zawarte przez ustawodawcę w akcie prawnym. Winno ono przy tym zostać wyrażone w sposób bezpośredni i wyraźny. Kolejnym zagadnieniem podjętym w opracowaniu jest istota uznania administracyjnego. Przejawia się w sytuacji wystąpienia stanu faktycznego, określonego w hipotezie normy prawnej, w której organ dysponuje możliwością wyboru jednego z co najmniej dwóch następstw prawnych. Kluczową w punktu widzenia problematyki podjętej w opracowaniu jest również kwestia „pojęć nieostrych” jako upoważnienia do uznania administracyjnego. Zawarcie przez ustawodawcę w akcie prawnym takich pojęć niewątpliwie rodzi po stronie organu pewien rodzaj swobody. Wydaje się, jednakże, że swoboda ta nie może być utożsamiana z uznaniem administracyjnym. Pozwala to bowiem wykazać, iż na poszczególnych etapach stosowania prawa organowi administracji przysługują różne rodzaje swobody.