Przeglądanie według Temat "non-governmental organizations"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Cooperation of the Police with non-governmental organizations in the field of security and public order(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Pieprzny, StanisławThe article highlights the basic issues related to the cooperation of the Police with non-governmental organizations in the field of security and public order. Such a cooperation results not only from the fact that the Police implement tasks in the aforementioned field, based on the general competence norm, but also that they perform many tasks in the form of non-authoritative activities, typical for social organizations. Both the legal and actual possibilities of cooperation in these entities were indicated and examples of such interaction were highlighted. The role of legal solutions was also emphasized, according to the Act of 24 April 2003 about public benefit activities and voluntary work.Pozycja Development of partnership and cooperation to counteract social exclusion phenomena. To start… why partnership?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Belcer, Agnieszka; Wojnarowska, AnnaIt is easy to speak about partnership, but it is much more difficult to live it. Lately, partnership has become a strong element of our reality. The word partnership has become very fashionable and popular. It has many meanings and it includes various relationships, connections, networks and types of organisations. The idea of intersectoral partnership within the framework of which authorities representing units of local government, economic entities and third sector organisations cooperate to solve complex local and regional problems is winning many supporters. Partnerships are initiated by companies, nongovernmental organisations or public institutions and act at a local, regional, national or global level. Intersectoral cooperation rarely becomes an easy and quick solution to problems. Partnership undertakings require determination, perseverance and courage. Each party brings different experiences and skills thanks to which intersectoral co-operation can become sustainable, efficient and effective in a condition that it will be properly designed and managed. In Poland, favourable conditions for the idea of intersectoral partnership developed after 1989. There are various reasons for the creation and functioning of this form of cooperation resulting mainly from the development of a citizen society in the 1980s and 1990s and further social and political transformation. Increasing liabilities of the public finance sector resulting in searching for alternative financial resources and an implementation of patterns adopted in other European countries became further impulses for changes.Pozycja JST a organizacje pozarządowe – modele współpracy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Inglot-Brzęk, ElżbietaRelacje pomiędzy JST a organizacjami pozarządowymi wynikają z regulacji prawnych, a współpraca uznawana jest za podstawową i naczelną zasadę łączącą sektory samorządowy i pozarządowy. W pierwszej, teoretycznej części artykułu, przedstawiony został przewidziany przepisami prawa katalog form współdziałania, na którego podstawie zbudowano teoretyczny model współpracy JST z organizacjami pozarządowymi. Model ten uwidacznia, że to samorządy posiadają szczególne prerogatywy w określaniu płaszczyzn, form i zakresu współpracy. Wyniki badań empirycznych wykazały, że fakultatywny i otwarty charakter katalogu form współdziałania prowadzi do powstania asymetrycznej relacji, w której organizacje pozarządowe pełnią pozycję służebną. Sytuację tę petryfikuje finansowe uzależnienie NGO od dotacji płynących z JST. Wniosek ten potwierdzają wyniki monitoringu form współpracy. W drugiej części artykułu zaprezentowane zostały wyniki badań własnych. Empiria skoncentrowana została na zagadnieniu funkcjonowania pozafinansowych instrumentów współdziałania. Zebrany materiał posłużył do prezentacji trzech zagadnień badawczych. Po pierwsze podjęto próbę uchwycenia modeli wsparcia stosowanych przez JST. Ze względu na swoisty charakter stosowanych form współpracy, założenie to okazało się niemożliwe do zrealizowania. Drugie zagadnienie zakładało, że typ gminy jest cechą różnicującą formę i liczność stosowanych przez JST instrumentów, co zostało potwierdzone w przeprowadzonych analizach. Po trzecie przyjęto, że stosowane formy wsparcia różnicują kondycję organizacji pozarządowych na terenie badanych gmin. W celu weryfikacji założenia dane empiryczne zostały uzupełnione statystykami z GUS. Przeprowadzone analizy umożliwiły prezentację katalogu tych form wsparcia, które towarzyszą dobrej kondycji trzeciego sektora i dynamice jego rozwoju.Pozycja Organizacje pozarządowe we wdrażaniu zasad ekonomii społecznej (ujęcie ekonomiczne i prawnicze)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Lubimow-Burzyńska, Iwona; Kowalczyk, EwarystCelem pracy jest analiza ram prawnych oraz aspektów ekonomicznych udziału organizacji pozarządowych w rozwoju ekonomii społecznej. Artykuł wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z partycypacją organizacji pozarządowych, w tym pojęcie ekonomii społecznej, definicję organizacji pozarządowej oraz treść zasady subsydiarności. W ramach analiz prawnych stwierdza się, że prawo udziału organizacji pozarządowych w rozwoju ekonomii społecznej zagwarantowane jest w normach prawnych zawartych w ustawie z roku 2009 o finansach publicznych Zasadniczy charakter tych norm, a w szczególności art. 43 ustawy o finansach publicznych nie budzi wątpliwości, ze względu na jej umiejscowienie wśród regulacji istotnych dla organizacji finansów publicznych. W artykule podkreśla się, że zaangażowanie organizacji pozarządowych pozwala rozwinąć się lokalnym inicjatywom i stwarzać warunki rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Istnienie ekonomii społecznej przyczynia się z kolei do budowy sieci relacji kapitału zaufania społecznego. W opracowaniu zwrócono uwagę na potrzebę ustawowego włączenia wdrażania ekonomii społecznej do sfery zadań publicznych realizowanych przez organy administracji publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego. Takie rozwiązanie pozwoli na większy udział podmiotów trzeciego sektora w tym obszarze. Należy przyjąć, że efektywne wdrożenie zasad ekonomii społecznej przez organizacje pozarządowe zależy od współdziałania z administracją publiczną, a ta podejmuje określone działania jedynie w oparciu o określoną podstawę prawną.Pozycja Samorząd a organizacje pozarządowe w systemie bezpieczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Pietrzkiewicz, AdamCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie korelacji w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego zachodzącej na szczeblu jednostek samorządu terytorialnego między nimi a organizacjami pozarządowymi. Zapewnienie bezpieczeństwa, spokoju i porządku publicznego należy do sfery zadań administracji publicznej i to administracja ponosi odpowiedzialność za odpowiedni stan tych dziedzin w codziennym funkcjonowaniu obywateli. W państwach o ustroju demokratycznym organizacje pozarządowe obok instytucji państwowych i samorządowych stanowią istotny element w systemie bezpieczeństwa i porządku publicznego. W ramach niniejszego opracowania przedstawiono rolę i zadania m.in. Ochotniczych Straży Pożarnych, Polskiego Czerwonego Krzyża oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Policji.Pozycja Wpływ organizacji pozarządowych na kształtowanie bezpieczeństwa(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-12) Jaworski, BogdanBezpieczeństwo rozumiane jak określony stan pewności i braku zagrożeń jest jedną z podstawowych wartości, którą człowiek stara się chronić i dbać o nie. We współczesnym świecie jednostka nie jest w stanie sprostać i przeciwdziałać występującym licznym zagrożeniom, dlatego rolą państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa w skali globalnej oraz lokalnej. W tym celu powołano szereg podmiotów, których głównym lub jednym z wielu zadań jest czuwanie nad bezpieczeństwem. Do grona szeroko rozumianej administracji bezpieczeństwa generalnie zaliczane są podmioty administracji publicznej, jednak w tym obszarze ważną rolę zaczynają odgrywać podmioty prywatne i organizacje pozarządowe. Z tego powodu rozważania zostały skoncentrowane na działalności fundacji i stowarzyszeń, które podejmują się działalności społecznie użytecznej w zakresie bezpieczeństwa. Na przykładzie Polskiego Czerwonego Krzyża, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, a także Ochotniczej Straży Pożarnej, w opracowaniu dokonano analizy roli organizacji pozarządowych w kształtowaniu różnych rodzajów bezpieczeństwa.Pozycja Znaczenie organizacji pozarządowych w popularyzacji dziedzictwa kulturowego i turystyki na terenie etnoregionu kaszubskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Zienkiewicz, AleksandraZmiany struktur społecznych zazwyczaj dotyczą pojawienia się nowych instytucji, m.in. związanych z rozwojem turystyki, oraz wywołują zmiany w już istniejących strukturach. Jednym z ważniejszych następstw społeczno-ekonomicznych turystyki jest także aktywizacja gospodarki danego obszaru. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie roli organizacji pozarządowych w popularyzacji dziedzictwa kulturowego i turystyki na terenie etnoregionu kaszubskiego poprzez zaprezentowanie struktury, przedstawienie przykładów działalności oraz ukazanie liczby adresatów organizacji non profit funkcjonujących na tym obszarze. Istotnym elementem opracowania, ze względu na podjętą problematykę badań, jest również ukazanie struktury przyznanych dotacji dla organizacji pozarządowych przez Starostwo Powiatowe w Kartuzach w podziale na wysokość przyznanych środków publicznych i wkład własny organizacji. Uzupełnieniem opracowania jest również wskazanie położenia etnoregionu kaszubskiego z uwzględnieniem zasobów dziedzictwa kulturowego. Badania przeprowadzone nad liczbą organizacji pozarządowych wykazały, że w powiecie kartuskim od 2011 roku ich liczba wzrosła do 311 w 2019 r. Ze struktury organizacji pozarządowych działających w powiecie kartuskim w 2019 r., wynika, iż w sferze „Kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego” oraz „turystyki i rekreacji” funkcjonowały 52 organizacje. Instytucje te pełnią na prezentowanym obszarze m.in. rolę organizatorów różnorodnych imprez, w tym o charakterze folklorystycznym, takich jak: koncerty, rajdy oraz wystawy rękodzielnictwa i wiele innych. Poprzez tego typu działalność propagowane jest nie tylko bogate dziedzictwo kulturowe Kaszub, ale możliwy jest również rozwój turystki.