Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "nauczyciel"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 48
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Aktywizacja ruchowa dzieci w dobie rozwoju nowych technologii – wyzwanie dla nauczycieli
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Zadarko-Domaradzka, Maria; Momola, Irena; Zadarko, Emilian; Polak, Ewa
    Artykuł porusza problematykę potrzeb zdrowotnych dzieci z zakresu aktywności ruchowej w kontekście wymagań współczesnej rzeczywistości. Celem artykułu jest przedstawienie przykładowych możliwości aktywizacji ruchowej dzieci z wykorzystaniem nowych technologii oferowanych szkołom w czasach obniżania się aktywności fizycznej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Błędy wychowawcze nauczycieli w opinii studentów
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wrótniak, Joanna
    Skuteczność procesu wychowania warunkowana jest m.in. ilością popełnianych błędów przez wychowawców. Celem badań było poznanie opinii studentów na temat błędów wychowawczych nauczycieli. Badania miały charakter sondażu diagnostycznego. Materiał empiryczny zebrano, wykorzystując kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji zawierający pytania z kafeterią zamkniętą, półotwartą oraz otwartą.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Child’s rights and their respecting in perception of teachers
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Frączek, Zofia
    The human of XXI century gained a lot in many scientific fields. He modernized many areas of social life, but it needs to be pointed that he was not able to eliminate some of social problems like for example violation of child’s rights. Studies conducted in different countries by people interested in this case show many, at times even dramatic examples of child’s rights violation. This phenomenon concerns countries in phase of development as well as those, with high level of industrialization. The only difference is the form of violation. Extraordinarily high expectations concerning respect for the child’s rights are directed to teachers and educators, who as professionals, should present an example of respecting child’s rights and share their knowledge with people whose experience is short. Presented article shows historical aspect of shaping child’s rights, as well as results of author’s research. It is asource of knowledge for teachers, concerning not only documents and organizations guarding child’s rights but also essence of those rights – their respecting and abuses.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Ciągłość czy zmiana? O powojennym systemie kształcenia nauczycieli na przykładzie województwa śląsko-dąbrowskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bobik, Bogumiła
    Artykuł dotyczy zmian w zakresie kształcenia i zatrudniania nauczycieli w latach 1945–1961 oraz przemian w zakresie kadry kierowniczej szkół. W celu nakreślenia ogólnopolskich prawidłowości posłużono się przykładem województwa śląsko-dąbrowskiego. Do zebrania niezbędnych materiałów wykorzystano kwerendę źródeł archiwalnych zgromadzonych w Archiwum Akt Nowych w Warszawie oraz Archiwum Państwowym w Katowicach. Analiza danych archiwalnych oraz opracowań z tego okresu pozwoliła wysunąć następujące wnioski: w zakresie zatrudnienia oraz nominacji kierowniczych podstawą uzyskiwania stanowisk stała się przynależność do partii, nastąpiło nasycenie treści kształcenia nauczycieli ideologią socjalistyczną, postępowały feminizacja zawodu, stopniowe odchodzenie od treści regionalnych wynikające z polityki władzy ludowej oraz zatrudniania nauczycieli niezwiązanych z regionem górnośląskim.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Dyscyplina w klasie w codzienności szkolnej nauczycieli. Raport z badań
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Dusza, Bożena
    Problematyka dyscypliny w klasie jest istotnym elementem codzienności szkolnej. Dotyczy ona w równym stopniu nauczycieli, jak i uczniów i jest ważnym czynnikiem wpływającym nie tylko na efektywność kształcenia, ale też na atmosferę w klasie szkolnej. W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w grupie 529 nauczycieli ze szkół podstawowych z województwa podkarpackiego. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Wyniki badań wykazały, że problemy z dyscypliną w klasie są zjawiskiem powszechnym. Badani nauczyciele deklarują, że radzą sobie z nimi dobrze, przy użyciu różnorodnych metod i przy wsparciu innych nauczycieli, dyrekcji i rodziców. Poruszono też problem metod dyscyplinowania uczniów oraz przyczyn problemów z dyscypliną, identyfikowanych przez nauczycieli.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    In memoriam. Wokół warsztatu pracy dr. hab. Henryka Kurczaba – profesora WSP i Uniwersytetu Rzeszowskiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Półchłopek, Tadeusz
    Celem artykułu jest upamiętnienie osoby długoletniego kierownika Zakładu Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego byłej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a następnie Uniwersytetu Rzeszowskiego. W nauce polskiej zasłynął on jako twórca teorii nauczania integrującego i wytrwały postulator dostosowywania programów szkolnych do systemu zmieniających się postaw epistemologicznych dzieci i młodzieży. W tekście podjęto również próbę nakreślenia specyfiki warsztatu naukowo-dydaktycznego profesora, który w pamięci swoich uczniów pozostał ponadczasowym wzorem nauczyciela i mistrza.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Indywidualne teorie nauczycieli jako element kultury szkoły
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Dusza, Bożena
    Poszukując użytecznych kategorii służących do opisu i badania codzienności szkoły, warto zwrócić uwagę na indywidualne pedagogiczne teorie nauczycieli będące elementem kultury szkoły. W tekście przybliżam pojęcie indywidualnych teorii nauczycieli, ich rodzaje, obszary, jakich mogą dotyczyć. Przyjmuję, iż indywidualne teorie pedagogiczne nauczycieli w odróżnieniu od wiedzy naukowej są ich „wiedzą osobistą”, gromadzoną na podstawie indywidulanych doświadczeń. Wiedza ta służy do rozwiązywania praktycznych problemów, a co za tym idzie, w istotny sposób wpływa na działania szkolne nauczycieli, a skoro tak, to nie może być w badaniach nad szkołą pomijana.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Ordon, Urszula; Serwatko, Katarzyna
    Autorki poruszają w artykule kwestie związane z kompetencjami informatycznymi i ich samooceną dokonaną przez nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kompetencje informatyczne tej grupy zawodowej są niezwykle istotne w kontekście oceny kształcenia i uczenia się przez całe życie. Stanowią także istotny element podtrzymywania i rozwoju jakości komunikacji w edukacji na każdym poziomie nauczania.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Modelowanie kompetencji nauczyciela szkoły przyszłości
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Furmanek, Waldemar; Walat, Wojciech
    W artykule przedstawiono systemowe podejście do analizy cech konstytutywnych nauczyciela współczesnej szkoły, która dynamicznie przeobraża się z ujęcia postindustrialnego w szkołę społeczeństwa informacyjnego. Syntetycznym podsumowaniem przeprowadzonych teoretyczno-praktycznych analiz jest tabelaryczne ujęcie kompetencji nauczyciela szkoły przyszłości – szkoły społeczeństwa informacyjnego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Nadmiarowość informacji ery społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla nauczyciela
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Czopek, Jakub
    Zmiany w przestrzeni medialnej stawiają przed współczesnym nauczycielem szereg wyzwań. Jednym z nich jest dotarcie do informacji o wysokiej jakości w sytuacji zalewu informacji. Edukacja musi być oparta na aktualnej wiedzy, której przekazanie jest zadaniem nauczyciela. Jego wiedzę natomiast budują informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Artykuł proponuje zestaw kryteriów, jakie powinny być wykorzystywane do określenia jakości informacji.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Nauczyciel a prawa dziecka w szkole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Walc, Wiesława
    Opracowanie dotyczy gwarancji i realizacji praw dziecka w środowisku szkolnym. Scharakteryzowano w nim istotę praw dziecka, regulację tych praw w sferze edukacji. Zasygnalizowano także problem realizacji tych praw w polskiej szkole. Przedstawiono w nim również wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów pedagogiki, które dotyczyły ich doświadczeń w zakresie realizacji ich praw jako uczniów, w kontekście roli nauczycieli w tym zakresie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej wobec współczesnych przemian oświatowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ordon, Urszula
    Zawód nauczycielski poddawany jest ustawicznej ocenie, stając się przedmiotem wielu analiz, dyskusji, a nawet sporów naukowych. Zmieniające się wymogi formułowane wobec współczesnego nauczyciela pozwalają dywagować na temat: Jaki jest, a jaki powinien być nauczyciel XXI w.? Kwestie dotyczące wizerunku, zadań i powinności współczesnego nauczyciela rodzą nowe pytania, wątpliwości, jak również wskazują, iż współczesny nauczyciel powinien być przede wszystkim profesjonalistą, stawać się osobą otwartą na problemy, o charakterze społecznym i edukacyjnym. Istotne jest również pytanie o stosunek nauczycieli do dokonujących się przeobrażeń, a także rodzaj trudności wynikających z nowych wyzwań edukacyjnych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    (Nie)atrakcyjność edukacyjna tablicy interaktywnej (TI) w drodze do innowacyjności w pracy nauczyciela
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Perzycka Elżbieta
    W niniejszym artykule skupiono się na prezentacji tablicy jako aktrakcyjnego narzędzia dydaktycznego, ale niekoniecznie atrakcyjnego w opiniach nauczycieli. Odwołano się do opisu i badań prowadzonych w Wielkiej Brytanii nad tym, jak ITE wpływa na uczenie się. Zaprezentowano badania prowadzone w wybranych szkołach w szkołach w woj. zachodniopomorskim i na tej podstawie zaproponowano wnioski dla praktyki edukacyjnej.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Noosfera jako podstawa systemu kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli na Ukrainie i w Polsce w społeczeństwie informacyjnym
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Andruszkiewicz, Fabian; Chyżna, Olga
    W artykule analizuje się rozwój systemu kształcenia zawodowego przyszłych nauczycieli w obrębie noosferogenezy. Uzasadniono znaczenie orientacji noosferycznej systemu kształcenia zawodowego polegającej na formowaniu świadomości noosferycznej opartej na światopoglądzie noosferycznym. Złożona i wymagająca rola zawodu nauczycielskiego wymaga specyficznych umiejętności i predyspozycji, jakie musi posiadać współczesny nauczyciel, aby móc pracować w odpowiedzialny i godny sposób.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obszary działań nauczycieli w zakresie pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Grabowiec, Anna
    Instytucją mającą szerokie możliwości niesienia pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych jest szkoła. Nauczyciele ze względu na częsty i regularny kontakt z dziećmi są w wyjątkowej sytuacji sprzyjającej pomocy i skutecznej interwencji. W artykule po krótkim opisie specyfiki funkcjonowania rodzin alkoholowych przedstawiono możliwości i obszary organizowania pomocy i wsparcia dla dzieci z rodzin alkoholowych w warunkach pracy szkoły.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Percepcja czasu przez nauczycieli przedmiotów zawodowych w świecie nowych technologii
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Samujło, Bronisław Andrzej; Samujło, Małgorzata Agnieszka
    Umiejętne zarządzanie swoim czasem nabiera szczególnego znaczenia we współczesnym świecie. W artykule przedstawiono możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii przez nauczycieli w pracy zawodowej oraz badania nad subiektywną percepcją czasu.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Poczucie koherencji przyszłych nauczycieli
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bochniarz, Agnieszka
    Zmienność, niepowtarzalność, dynamika i różnorodność sytuacji, z którymi konfrontuje się współczesny nauczyciel, wymaga od niego nie tylko dobrego przygotowania do wykonywania zawodu, ale również wykorzystywania dostępnych zasobów, by zmierzyć się z wyzwaniami wynikającymi z pełnionej roli. Przedmiotem rozważań podjętych w artykule jest poczucie koherencji studentów kierunków nauczycielskich. Badania przeprowadzono wśród 116 studentów. Do badań wykorzystano Kwestionariusz Globalnej Orientacji Życiowej (SOC-29) Antonovsky’ego.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Postawa nauczyciela informatyki wobec pracy w szkole
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Bałażak, Marta
    Artykuł dotyczy podstawowych elementów pracy nauczyciela. Obejmuje ona różne aspekty działalności w szkole, spełnianie obowiązków zawodowych, różne stosunki wobec pracy oraz te elementy opisu jego sylwetki zawodowej (np. wiedzy zawodowej m.in. jako znajomość zakresu wiedzy pedagogicznej niezbędnej do wykonywania działalności nauczycielskiej, wiedza o przedmiocie, uczeniu, wiedza o uczniu i o szkole), które pozwalają ocenić go jako pracownika i jako pedagoga. Przedstawiono też różne typy odpowiedzialności nauczyciela.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Postawy nauczyciela wobec jego działalności pozalekcyjnej
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bałażak, Marta
    W artykule przestawiono te obszary pracy pedagogicznej, które występują w pracy nauczyciela i w których może, ale nie musi on funkcjonować. Praca pozalekcyjna nauczyciela stanowi obszar obowiązków podejmowanych dobrowolnie lub o samodzielnie ustalanym zakresie. W artykule zostały zawarte ich przykłady. Przyjmowane przez nauczyciela postawy wobec pracy pozalekcyjnej wskazują na jego stosunek do całości działań pedagogicznych w szkole i w zawodzie.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Postawy nauczyciela wobec uczniów – dzieci znanych mu osób
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bałażak, Marta
    Nauczyciel, rozpoczynając pracę w klasie, zazwyczaj dopiero poznaje znajdujących się w niej uczniów. Zdarza się jednak, iż uczy dzieci już znanych mu wcześniej rodziców. Znajomość ta może mieć bliski charakter, a nawet opierać się na różnych powiązaniach. Bywa też, że znajomość dotyczy samych uczniów albo nawet ścisłych związków, np. pokrewieństwa z nimi.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • »

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość