Przeglądanie według Temat "natura ludzka"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Moralny spór o genetyczne ulepszanie człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Cynk, KarolinaW ostatnich latach coraz śmielej podejmuje się próby ingerowania w ludzki genom w celu leczenia ciężkich schorzeń genetycznych. Przyzwolenie na takie działania może jednak stanowić zachętę do modyfikowania ludzkich genów bez jakiegokolwiek uzasadnienia medycznego, a jedynie w celu ulepszania człowieka. Tego rodzaju ingerencja w ludzki materiał genetyczny niewątpliwie wiąże się z dylematami natury moralnej, które szczegółowo zostały opisane w artykule.Pozycja Relacja człowiek – pies w akcie agresji. Charakterystyka i negatywne wartościowanie agresora(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Taras, BożenaPrzedmiotem rozważań podjętych w niniejszym artykule są agresywne zachowania człowieka wobec psa. Celem analizy jest przedstawienie jego medialnego obrazu na tle relacji ze zwierzęciem. Podstawę badań stanowi natura ludzka, która daje możliwość opracowania holistycznego obrazu człowieka – uczestnika aktu agresji. Z poddanych analizie tekstów wyłania się negatywnie wartościowany obraz CZŁOWIEKA PRZEŚLADOWCY, na który składają się kategorie podstawowe: charakter agresora, jego osobowość, stosunek do zwierząt i zachowanie wobec nich, oraz kategorie uzupełniające: płeć, wiek, stosunek własnościowy i miejsce zamieszkania. Wizerunek agresora jest budowany zarówno poprzez opisy jego napastliwych zachowań wobec psa, jak i przy użyciu ujemnie nacechowanych środków językowych bezpośrednio lub pośrednio wartościujących ich agresywne relacje.Pozycja Sumienie w kontekście etyki Edwarda Abramowskiego(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2015) Olech, MałgorzataВ статье автор представляет попытку Абрамовского объединить в один общий этос разные, почти что противоположные, моральные концепции: общественную этику братства и индивидуалистическую этику развивающихся удовольствий. В связи с этим понятие совести появляется у философа не только на основе опыта абсолютного идеала сообщества всех людей, но также в перспективе сферы человеческих потребностей. Оно исполняет роль инстанции определяющей курс действия в случае антиномии между индивидуальным и общественным благом.