Przeglądanie według Temat "national identity"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Between Silence and Speaking: the Representation of National Identity in Oksana Zabuzhko’s Poetry(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Borysiuk, IrynaThe article is focused on the problems of national identity, self-representation, and memory re-articulation in Oksana Zabuzhko’s poetry. Language, speaking, and word as well as silence are conceptualized as key concepts in verse by the 1980s generation of Ukrainian poets to whom Oksana Zabuzhko belongs. Speaking and silence in 1980s poetry can be treated not only as concepts or metaphors but also as a literary strategy or even as the form of resistance in the late Soviet era. The article is structured as the gradation of motives from speaking to silence in Zabuzhko’s poetry. The analyses includes the following subthemes: non-verbal language represented by sounds, gestures, and poses, verbal language as existing between sacrum and profanum, speechlessness, and silence.Pozycja Blogi – elektroniczne pamiętniki – nowoczesną formą utrwalania obrazu życia codziennego polskich emigrantów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Bierzyńska-Sudoł, MagdalenaArtykuł zawiera genezę elektronicznych pamiętników – blogów, które stały się nowoczesną i popularną formą utrwalania obrazu życia codziennego polskich emigrantów. Głównym celem artykułu, obok problemów definicyjnych, było ukazanie blogów emigracyjnych jako specyficznej formy dokumentów osobistych, które poza funkcją informacyjną, stanowią narzędzie służące do wypowiadania się, kreowania własnego wizerunku, komunikacji z innymi emigrantami. Uwaga badawcza skupiona została także na strukturze blogów, ich podziałach i klasyfikacjach, charakterystycznych cechach determinowanych głównie przez zawartość merytoryczną upowszechnianą w sieci. Na przedstawionych przykładach potwierdzono, że blogi, jako zapiski osobiste, stanowią ważny element życia codziennego emigracyjnych pamiętnikarzy, jak i szerokiego grona czytelników. Spełniają one także funkcję integracyjną i terapeutyczną, odgrywają ważną rolę w podtrzymywaniu tożsamości narodowej. Wraz z rozwojem technologii zmieniły one dotychczasową formę, stając się w większości wideoblogami, ale nie zatraciły swojego pierwotnego pamiętnikarskiego oblicza.Pozycja Huculsko-pokuckie ikony ludowe na szkle jako źródło inspiracji dla współczesnego ukraińskiego malarstwa ikonowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Triska, OksanaOd lat dziewięćdziesiątych XX wieku artyści na Ukrainie zaczęli powracać do źródeł etnicznych jako ikonicznych wyznaczników tożsamości narodowej. Część z nich zainteresowała się ludowym malarstwem huculsko-pokuckim na szkle, powszechnym w drugiej połowie XIX wieku w regionie karpackim. W artykule podkreślono specyfikę odrodzenia i twórczej interpretacji tej tradycji w środowisku artystycznym Lwowa. W popularyzację tego rodzaju sztuki ludowej wielki wkład wniósł malarz ikon Ostap Łozynskyj, który wykonał ponad 3000 replik, a w oparciu o tę stylistyką stworzył nowe typy ikon rodzinnych. W ten sposób artysta przywrócił do domów Ukraińców tradycję domowej ikony na szkle. W przeszłości huculska i pokucka sztuka ludowa była zjawiskiem regionalnym, dziś stopniowo staje się rozpoznawalna na całej Ukrainie i częściowo za granicą. Szereg lwowskich artystów: Oksana Wynnyczok, Oksana Andruszczenko, Oksana Romaniw-Triska, Taras Łozynskyj, Ulana Krechowec rozwija sakralną tematykę obrazów na szkle w swoim własnym stylu. Czerpią ikonografię ze znanych dawnych źródeł i przedstawiają ją w różnym stopniu dekoracyjności. Autorzy wykorzystują własne koncepcje twórcze, poszerzając możliwości tematyczne i technologiczne rozwoju wymienionego kierunku. Lwowskie centrum współczesnego malarstwa na szkle świadczy o odrodzeniu tradycji ikony ludowej w innych, już zmodyfikowanych formach.Pozycja Idee obywatelsko-narodowe w dziele edukacyjnym dzieci i młodzieży na obczyźnie (ZSRS, Bliski i Środkowy Wschód 1940–1944)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Sadowska, EdytaTło podjętych w artykule rozważań stanowi kwestia tożsamości narodowej dzieci polskich, ofiar deportacji na terytorium ZSRS, będącej następstwem agresji ZSRS na Polskę 17 września 1939 r. W artykule szczególnie wyeksponowano edukację i wychowanie w duchu patriotycznym małego dziecka na obczyźnie (Bliski i Środkowy Wschód) w kontekście analizy zawartości treści Elementarza autorstwa Kubskiego, Kotarbińskiego i Zarembiny (Jerozolima, 1946) oraz wybranych tytułów prasy polskiej ukazującej się na Wschodzie.Pozycja The Problem of “Polishness” in the London Student Periodicals („Życie Akademickie" – „Kontynenty”)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Moczkodan, RafałTheis article presents the views and opinions expressed in two London periodicals published in the 1950s and 1960s by Polish students living in exile, namely „Życie Akademickie” and „Kontynenty”, focusing on the problem of preservation of “Polishness” among Polish emigrants of the younger generation. In the first part of the text, the views presented, include those of the members of the older generation of emigrants and refugees (e.g. Czesław Miłosz or Witold Gombrowicz), giving advice to the young, as well as of the young themselves (e.g. Wiktor Poznański or Wojciech Gniatczyński). The second part of the article refers to the notion of patriotism and the problem of national vices, which were also subject to a discussion which went on in the émigré press. The aim of the article is to illustrate the discrepancies between the attitudes of two – or even three – generations of Polish emigrants, concerning the issue of Polish national identity.Pozycja Wpływ Rady Szkolnej Krajowej na wdrażanie narodowego modelu wychowawczego w latach 1918–1926 (na przykładzie OSK)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Niedojadło, AndrzejW artykule przedstawiono wpływ Rady Szkolnej Krajowej (RSK) na początki tworzenia się państwa i szkolnictwa polskiego oraz wychowania narodowego. Pomimo początkowej niechęci do władz centralnych RSK zarządziła palące zmiany w programach nauczania i obowiązkowe uczestnictwo młodzieży szkolnej w nabożeństwach odprawianych za wolną ojczyznę. Zwracała uwagę, aby w programach i podręcznikach nauczania znalazły się treści i bohaterowie wspomagający narodowy model wychowania. W okresie jej funkcjonowania wydano pierwsze świadectwa z polskim godłem narodowym i przyjęto na trwałe świętowanie ważnych uroczystości rocznicowych – Konstytucji 3 Maja, insurekcji kościuszkowskiej, powstań narodowo-wyzwoleńczych i odzyskania niepodległości – w polskich szkołach. Wpływała na kształtowanie postaw patriotycznych, moralnych i utrwalanie tożsamości narodowej.Pozycja Соціально-філософські погляди Володимира Навроцького: від неоромантизму до позитивізму(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Лосик, ОрестаW artykule poddano analizie społeczno-filozoficzny wymiar publicystycznego dziedzictwa Wołodymyra Nawroćkoho (Nawrockiego) – jednego z czołowych inspiratorów ukraińskiego narodowego odrodzenia drugiej poł. XIX wieku. Przy pomocy porównań wątków biograficznych oraz ówczesnej społeczno-kulturowej atmosfery w Galicji, łącznie z ukraińsko-polskimi relacjami, ukazano światopoglądowe dylematy narodowego i cywilizacyjnego samookreślenia się ukraińskiej wspólnoty w filozoficzno-społecznoznawczych refleksjach miejscowych intelektualistów.