Przeglądanie według Temat "morality"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Co kryje się za słowem "quincunx"? Rzecz o konferencji pt. "Stanisław Orzechowski - pisarz polityczny. W pięćsetlecie urodzin"(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Magryś, RomanThe article presents a report on the scholarly meeting organized in Przemyśl, in October 2013 by Rzeszow University, Jagiellonian University and the Society of Science Lovers in Przemyśl, which was devoted to an eminent Polish Renaissance humanist Stanisław Orzechowski. It contains a brief review of all the papers delivered during the conference as well as a succinct sketch of Orzechowski’s biography, including his most significant literary accomplishments.Pozycja Dziedzictwo etyczne Kazimierza Twardowskiego i jego współczesne znaczenie (z okazji 80. rocznicy śmierci)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Skalets’ki, Mykhailo; Khvoynytska, KhrystynaArtykuł przedstawia poglądy K. Twardowskiego na naturę i pochodzenie moralności. Stwierdza, iż jako zwolennik etyki ewolucyjnej Twardowski argumentował, że nie istnieją żadne wrodzone normy moralne. Normy etyczne są produktem rozwoju ewolucyjnego, o czym świadczy ich względny i zmienny charakter. Dlatego, aby przekształcić etykę w pełną i kompletną naukę, należy ustalić uniwersalne normy moralne, które będą odgrywały rolę „praw etyki”.Pozycja Etyka społeczna w ujęciu Jana Piwowarczyka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Lewandowski, RobertArtykuł przedstawia problemy etyki społecznej w ujęciu Jana Piwowarczyka. Katolicka etyka społeczna należy do nauk filozoficznych i teologicznych. Jest nauką, która między innymi ustala zasady życia społecznego zgodne z zasadami moralności – wydaje więc sądy wartościujące moralnie. Aby jakąkolwiek działalność oceniać, potrzebny do tego jest miernik, czyli w tym przypadku, ogólna zasada moralności. Dlatego najistotniejszym elementem, a jednocześnie najtrudniejszym do określenia jest właśnie ukształtowanie w społeczeństwie ogólnej zasady, która pełni zarazem kryterium tego, co moralnie dobre, i tego, co moralnie złe.Pozycja Filozofické východiská skúmania zmyslu života(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Šlosiar, JánОтвет на вопрос о смысл жизни дает человеку чувство душевной стабильности и внутреннего покоя. В настоящее время, когда человеческая жизнь характеризуется манипуляциями с помощью информации и современных технологий, теряются критическое суждение, способность к саморефлексии и способность формированя собственного чувства жизни. Автор утверждает, что ответ на вопрос о смысл жизни можно найти только в контексте времени, места, культуры и текущих событий.Pozycja Moralna kondycja gospodarki opartej na wiedzy. Jak ją ulepszyć?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Woźniak, Michał GabrielAutor artykułu szuka odpowiedzi na pytanie, jaka jest moralność gospodarki opartej na wiedzy. Te poszukiwania poprzedza analizą rezultatów badawczych autorytetów naukowych, w tym również odnośnie społecznego nauczania Kościoła katolickiego. Wynika z nich, że badanie funkcjonalności zasad moralnych jest przydatne do ulepszania mechanizmów funkcjonowania gospodarki opartej na wiedzy. Zharmonizowane podnoszenie jakości wartościowego życia we wszystkich sferach bycia i działania ludzkiego jest zbieżne z postulatami etycznymi nauki i religii. Budowanie tak zorientowanej gospodarki opartej na wiedzy wymaga myślenia holistycznego, integracji osiągnięć badawczych wszystkich nauk, jak również czerpania z nauczania o funkcjach depozytu wartości duchowych postulowanych przez religie.Pozycja Podmioty moralności. Studium porównawcze opowieści o mordercach („African Psycho’ Alaina Mabanckou i „American Psycho” Breta Eastona Ellisa)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Poręba, IzabelaThe article is a comparative study of two stories about murderers, characters of the novels “African Psycho” (2003) by Alain Mabanckou and “American Psycho” (1991) by Bret Easton Ellis. The similarities in the construction of the main characters – fascination with popular culture, brutality and vulgarity, identity problems and interest in famous serial killers – are evidence of Mabanckou’s intertextual play with a popular American novel. The essence of this play, however, is rather the moments of distinguishing and negotiating with the original text, among them: cultural, social, economic and political differences in the construction of the world presented, different class positions and motivations for the actions of the murderers. The article investigates also the main characters’ capability to be subjects of moral judgements. Their specific mental state (biographical discontinuity, isolation, desire for evil) is evidence of „depowerment”. Therefore, their capacity for self-understanding and ethical responsibility is questioned.Pozycja Powiedziane i przemilczane. Rzecz o katolicyzmie Ignacego Krasickiego na podstawie jego twórczości literackiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Magryś, RomanThe article presents Ignacy Krasicki’s religiousness in the light of anthropology, which assumes that the man can, at the same time, show different attitudes concerning his outlook, resulting from being affected by simultaneous contradictory cultural paradigms. The author reveals the symptoms of secular thinking on the foundations of human morality in literary texts by the Bishop of Warmia, accompanied by religious traditionalism in the same or different literary works. The goal of the article is to provoke discussion on the personality of people in the Age of Enlightenment, which may not be explicit, but can be composed of heterogenous cultural elements.Pozycja W świecie wartości moralnych – między zawiłością a prostotą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Walicki, JakubIn the article I describe a dual nature of morality, arguing that moral actions require a constant movement between complexity and simplicity of the moral world. In the first part of the article I examine heterogeneity of the moral sphere, pointing out that it should not be simplified. I try to show why morality cannot be seen as a domain of perfect clarity and why it is usually impossible to make a firm distinction between goodness and evil. In the second part I argue that despite the difficulties, morality also requires self-confidence which can be justified. Although some moral problems are demanding, many others can be solved relatively easily. In the last part of the paper I discuss a difference between primary, spontaneous moral self-confidence, connected with simplified moral judgments, and secondary, reflective one, which comes from overcoming and controlling initial moral doubts.