Przeglądanie według Temat "money"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Money and currency within the context of social development in the territory of Slovakia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Červená, Karolína; Vartašová, AnnaThe term money currently refers to various modifications of the money forms, which historically have undergone their process of development. Applying the analytical, comparative, and historical method, the present article aims to identify the essential developmental aspects of the institution of money (term's content, functions, role, appearance/forms, interactions, legal aspects) in the context of their operation in the economic system with a pro futuro view focusing on the territory of Slovakia. The authors studied and analysed information from domestic and foreign sources, paying particular attention to the historical development of the form of money and currency formation predominantly in Slovakia. The authors conclude that today's money has lost its historical fundamental economic properties and raise the question whether it is only its other dimensions (psychological, political, technological, and others) that have prevailed.Pozycja Pieniądz i spójność procesów ekonomicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Żyżyński, JerzyArtykuł podejmuje kwestię roli pieniądza we współczesnej gospodarce. Proponuje redefinicję tego pojęcia i zdefiniowanie go jak „prawa do nabywania dóbr i usług”. Ten sposób rozumienia pieniądza pozwala lepiej zrozumieć jego funkcje w gospodarce i prowadzi do ważnych wniosków. Autor pokazuje mechanizm kreacji pieniądza w procesach realizacji funkcji pośrednictwa w systemie bankowym i rolę banku centralnego oraz związków z zagranicą ukazywanych w bilansie płatniczym. Opisuje kształtowanie agregatu pieniężnego i dowodzi, że kryzys współczesnego pieniądza w jego funkcjach ekonomicznych ma swe źródła w kryzysach instytucji współczesnego systemu finansowego.Pozycja Pomiar i źródła wartości jednostki pieniężnej. Teoria i praktyka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jędrzejczyk, MarcinW artykule zaprezentowano koncepcję pieniądza i jednostki pieniężnej wywodzącą się z rachunkowości pracy. W tym kontekście rozumienie pieniądza jako należności z tytułu pracy, a jednostki pieniężnej jako jednostki pracy umożliwia poszukiwanie źródeł wartości pieniądza, a tym samym precyzyjny jego pomiar. Główną determinantą wartości pieniądza jest produktywność pracy rozumiana jako iloraz produkcji w cenach sprzedaży lub PKB do kosztów pracy. Dążeniem ekonomistów zatem w sensie mikro-, jak i makroekonomicznym powinien być stały i stabilny wzrost produktywności pracy. W sferze mikroekonomicznej to zadanie przejmuje zarząd spółki, a w sferze makroekonomicznej rząd, ze szczególnym uwzględnieniem Ministerstwa Finansów. Brak normatywu innego niż wartość poprzednio zaobserwowana oraz integracja wielu zmiennych czyni produktywność pracy głównym miernikiem ekonomicznych dokonań w sferze miro- i makroekonomicznej.Pozycja Salaries and the logic of national income distribution in a market economy – described using a simple model(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Żyżyński, JerzyThe level of prosperity available is the value of what is produced in the economy. This is a general truth, while the level of well-being of community members is a consequence of the value added and the rules and mechanisms of national income distribution. The purpose of the paper is to show the macroeconomic principles of the division of the generated GDP value, based on the example of a simple model of the economy in a classic style: the economy is presented as the Great Bakery, which produces loaves of bread shared between employees and its owner, the Baker. The author uses this model to demonstrate the consequences of the division of the generated surplus, which is the Baker’s profit from three sources: development-oriented investments and the savings associated with them, the public sector and exportation. The author shows the structural consequences of reducing wages and shifting the tax burdens to the employees. He proves that the reduction of labor costs should be accompanied by an increase in the tax burdens imposed on companies – the Baker in his model. These rules of division have macroeconomic consequences and the author shows the effects for Poland’s position in a group of countries, presented as international comparisons (mainly OECD countries). The author shows that one of the key factors determining prosperity is the place of industry in the product development cycles produced by the global division of production. The amount of added value obtained at various stages of these production cycles is illustrated by the so-called smile curve. The author shows the international division of labor has led to the location of the industries of post-communist countries, including Poland, around the minimum of this curve. This causes the average level of wages and, consequently, welfare to be low. The analysis leads to the conclusion that a policy of structural changes is needed, one that will shape this division so that the country regains full production cycles and thus strengthens its economy. The author discusses the simplified thesis formulated by Jeffrey Sachs that sustainable development is the most important for prosperity. The author justifies the thesis that it is not so much development as the amount of added value generated by industry and the mechanisms of its distribution, and points out that, as Justin Yifu Lin observes, it is the structural changes which will lead to an increase in added value and modifications in the principles of its distribution, so as to increase social well-being.Pozycja Zawód celebryta? Cyberprzestrzeń płaszczyzną do uzyskiwania dochodów dzięki rozpoznawalności(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy bycie celebrytą można uznawać za zawód w świecie zawładniętym przez cyfrowe media. W początkowej części tekstu została przedstawiona etymologia terminu „celebryta” oraz podano definicje terminu „celebryta” w odniesieniu do mediów tradycyjnych, takich jak telewizja czy prasa oraz do wirtualnej przestrzeni Internetu, gdzie celebryci nazywani są influencerami. Następnie przedstawiono, w jaki sposób osoby popularne mogą na swojej rozpoznawalności zarabiać, a także podano, jakie to są kwoty. Przedstawiono rankingi najbardziej wartościowych, z punktu widzenia kampanii reklamowych, celebrytów. Przeanalizowano najpopularniejsze w Polsce profile osób działających w mediach społecznościowych, w tym mające największe zasięgi konta na Instagramie czy najbardziej dochodowe kanały na YouTube. Omówiono pojawiające się tam treści i zasięgi związane z prezentowaną tematyką. Wyszczególniono najbardziej intratną w przestrzeni mediów społecznościową problematykę, która obejmuje tematy związane z modą, podróżowaniem, zdrowym stylem życia, luksusowymi produktami czy pokazywaniem swojego prywatnego życia przez osoby wykonujące zawody związane z szeroko pojętym showbiznesem (m.in. aktorów, piosenkarzy, dziennikarzy). Podano przykłady osób z rodzin celebrytów, które same stały się popularne z racji tego, iż kojarzone są z osobą aktywną w przestrzeni medialnej (w tym dzieci celebrytów) i zarabiają w Internecie prowadząc swoje profile na portalach społecznościowych. Zwrócono uwagę na groźne zjawisko patoinfluencerów, którzy zyskują rozgłos prezentując w sieci treści związane z przemocą, stosowaniem używek, agresją, wulgaryzmami itp. W ramach podsumowania uznano, iż bycie współczesnym celebrytą/influencerem, można uznać za rodzaj wykonywanego zawodu, gdyż zarabianie na popularności pozwala na uzyskiwanie takich dochodów, które stanowią źródło utrzymania, a samo bycie celebrytą określa pozycję jednostki w społeczeństwie.