Przeglądanie według Temat "methodology"
Aktualnie wyświetlane 1 - 15 z 15
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty metodologiczne analizy klastrów ze szczególnym uwzględnieniem sektora agrobiznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chorób, RomanKoncepcja struktur klastrowych stanowi unikatowy sposób myślenia o kreowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Istotą tej koncepcji jest stymulowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami życia gospodarczego, przyśpieszenie procesów innowacyjnych, a przez to wzrost pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrze. Metodologia identyfikacji funkcjonujących i tworzących się klastrów oraz warunków do ich działania i rozwoju należy do jednych z najtrudniejszych problemów badawczych. Wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi umożliwiających techniczne wykorzystanie danych ilościowych i jakościowych. Bariera dostępności (czasochłonność, kosztochłonność) danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych stanowi istotne ograniczenie przeprowadzania takiej diagnozy. Głównym celem niniejszego opracowania jest próba przeglądu głównych metod badawczych wykorzystywanych w analizie struktur klastrowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych funkcjonujących w agrobiznesie. Metody te ukierunkowane są na identyfikację klastra, analizę jego struktury, opis mechanizmu funkcjonowania oraz etap jego rozwoju. W praktyce, co warto podkreślić, często stosuje się różne kombinacje tych metod oraz dopasowuje się je do specyfiki danego kraju czy regionu, w zależności od dostępności odpowiednich danych statystycznych. Właściwie prowadzone badania prowadzą do efektywnego doboru narzędzi wspierania lokalnej gospodarki, poprawy działań podejmowanych przez klastry, jak też umożliwiają adaptację instrumentów polityki klastrowej, innowacyjnej i rozwojowej do etapu ich rozwoju. Z kolei prawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się nowe struktury klastrowe występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji.Pozycja E-coaching w nauczaniu przedmiotów ścisłych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Mozyrska, Dorota; Chmielewski, Andrzej; Filipowicz-Chomko, Marzena; Kopaczyński, Maciej; Mrozek, Ireneusz; Wyrwas, Małgorzata„E-coach: Towards e-coaching – the first step to build trust with a digital coach” to projekt z programu Erasmus+ realizowany w międzynarodowym partnerstwie pomiędzy Politechniką Białostocką w Polsce, Uniwersytetem w Lipsku w Niemczech, Politechniką Kreteńską w Grecji oraz Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Tampere w Finlandii. Celem projektu było opracowanie metodologii coachingu online w środowisku uniwersyteckim oraz podręcznika i materiałów szkoleniowych dla nauczycieli akademickich i studentów, aby pomóc im w stosowaniu e-coachingu. W niniejszym artykule przedstawiamy opisy naszych pilotażowych zajęć na odległość ze studentami, skupionych na wybranym materiale z algebry liniowej, analizy matematycznej i programowaniu, omawiamy stosowane metody i narzędzia, opisujemy wrażenia uczniów oraz nauczycieli.Pozycja Humanistyczne „zwroty” w perspektywie metodologicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Strzelecki, RyszardArtykuł dotyczy „zwrotów” kształtujących oblicze dzisiejszej humanistyki i ujmuje ich specyfikę w perspektywie i ocenie metodologicznej. „Zwroty” zostały odniesione do ich najbliższego kontekstu badawczego, czyli nowej filozofii nauki: Poppera, Lakatosa, Laudena, Feyerabenda i Kuhna. Wykazano wszelkie zbieżności i uchybienia orientacji „zwrotów” wobec przyjętych tam założeń. Okazało się, że realizują te założenia w niewielkim stopniu. Zostały również przybliżone ujęcia „zwrotów” dokonane przez innych badaczy. Ponadto wykazano ich stosunek do tradycji humanistyki i uchybienia wobec tej tradycji. Jednak kluczową cechą „zwrotów” jest ich odejście od współczesnej logiki nauki, racjonalności i rozumności poznania naukowego oraz od zasad ogólnej metodologii nauk. Zostały też omówione najważniejsze przykłady redukcjonizmu ontologicznego i naruszania statusu bytowego człowieka. Nadużycia te przedstawiono na przykładzie czterech wybranych „zwrotów”: performatywnego, „ku rzeczom”, biologicznego i cyfrowego w wersji transhumanistycznej.Pozycja Kierunki rozwoju badań nad myślą polityczną – wprowadzenie do omówienia problematyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-06) Radomski, Grzegorz; Tomaszewski, PatrykAutorzy ukazują obszary badań z zakresu myśli politycznej analizowane przede wszystkim przez polskich naukowców, ale uwzględniają badania prowadzone w innych państwach. Szukają przy tym odpowiedzi na pytanie, czy polskie badania nad myślą polityczną odbiegają od trendów prezentowanych w innych państwach. Artykuł ukazuje różnorakie spojrzenia na definicję myśli politycznej i kategorii pokrewnych, jak doktryna czy też ideologia. Analizując różne ujęcia teoretyczne badań nad myślą polityczną w Polsce, autorzy starają się odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest uporządkowanie metod i technik badawczych na tyle, aby stanowiły uniwersalny model, którym mogą się posługiwać badacze. Zdaniem autorów w Polsce nadal będzie się toczyła dyskusja na temat przedmiotu zainteresowania myśli politycznej, a także będą trwały poszukiwania definicji odróżniającej myśl polityczną od ideologii i doktryny politycznej. Poza tym mimo rozwoju różnego typu technik badawczych, np. analizy danych (Big data), nadal będą podejmowane badania wyjaśniające i porządkujące świat myślenia politycznego, wpisując go w różne nurty myśli politycznej.Pozycja Methodology and Teaching Methods of the Study Course: Theory of Cooperation in Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zhuravska, Nina; Lychuk, MariiaScientific methods that are part of knowledge – it is whole arsenal of accumulated research methods and stage of scientific activity (techniques, methods) used in the process of scientific activity in this particular cycle. In particular, problems and hypotheses is scientific knowledge also, but they are more significant than stages of scientific activity. Scientific activity – intellectual creative activity aimed at obtaining and use of new knowledge. It comprises the steps of obtaining scientific production: 1) formulation (appearance) of the problem; 2) construction of hypotheses and using those that already exist; 3) creation and implementation of new methods of research aimed at proving the hypotheses; 4) summary the results of scientific activity. It is necessary to mean that the main product that meets the objectives and problems which are resolved, science gets only at the end of the cycle in the form of laws and theories. In the intermediate stages the science gets a by-product a part of which is used in the same cycle, and part goes to replenish the knowledge and the formation of new cycles. Scientific activity exists in various forms, such as: scientific and research activity; scientific and organizational activity; scientific and educational activity; scientific and information activity; scientific and support activity, etc. (Розвиток науки…).Pozycja Methodology of administrative sciences from the standpoint of the theory of hierarchies’ rivalry(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Szreniawski, PiotrSocial life is a rivalry of hierarchies. There are many different ideas about how to organize administrative sciences, and those ideas are contradictory to one another. On one side we have the view that one administrative science exists, and on the other hand we can show many administrative sciences. The administrative science triad can be seen as a compromise between those options. There are many factors affecting how administrative sciences are organised. One of the factors is how academic teaching at universities is divided. Another factor is how countries promote their scientists and their theories concerning administration and similar subjects.Pozycja Methodology of Scientific Knowledge of Educational Axiology of Europeanisation(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Ridei, Nataliia; Tytova, Nataliia; Kanova, Liudmyla; Sydorenko, Tetiana; Romanenko, NataliiaThe concrete scientific methodology of sociological research expresses the system of prevailing ruling principles of theoretical concepts, techniques, methods and means of technical regulation, which unites the complex of theoretical and methodological basis and the architecture of the outline of the sociological field of sciences and knowledge, normalized by means of regulators of the system analysis in the quality of sociological research by levels: high – fundamental and philosophical foundations of sociological knowledge; sufficient – approaches, principles, techniques, methods of general scientific interdisciplinary and fundamental knowledge; concretely determinative – set of parametric evaluation in the methods and procedures of the social and philosophical technique of theoretical and applied research. The most used philosophical methods are analysis and synthesis, induction and deduction, abstraction, generalization and specification, observation and analogy, modeling and forecasting. In the perspective of social and philosophical study, the above-mentioned methods of analysis acquire semantic application in the study of social and cultural objects of the organization in the field of education, science and innovation (namely, multidimensional analysis acquires the status of content analysis).Pozycja O problemach, potrzebach i zadaniach uniwersyteckich jednostek metodycznych (głos w dyskusji)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Fiszbak, JolantaThe author focuses on academic methodological units’ problems of teaching Polish language and its literature, as well as on the problems of Polish language subject at schools. She proves a strong dependence between the two, which results in their mutual either development or regress. Decline in importance of Polish language subject at schools had a negative influence on performance of academic methodologists. The author emphasises the need for proper cooperation between methodological units around Poland and presents how it should be conducted. She also introduces problems in which cooperating methodologists should be interested. The result of the cooperation shall be both reinstating didactics to its rank of science and enhancing the education level of Polish language at schools.Pozycja Problemy metodologiczne w badaniach nad jakością życia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Duda, MarlenaJakość życia jest złożoną kategorią badawczą, w której przedmiotowy zakres, badań jak i ich interdyscyplinarny charakter mogą nasuwać wiele problemów metodologicznych. Celem artykułu jest zwrócenie szczególnej uwagi na wybrane problemy odnoszące się do projektowania badań empirycznych dotyczących jakości życia człowieka, począwszy od samego definiowania pojęcia, poprzez jego zakres znaczeniowy, po trudności w pomiarze. Przeprowadzona analiza piśmiennictwa dowodzi, że pomimo rozwoju badań nad jakością życia naukowcy nadal borykają się w tej tematyce z problemami natury metodologicznej.Pozycja Sen o vedeckej filozofii alebo metafyzike(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Mihina, FrantišekAutor formułuje tezę, zgodnie z którą filozofia Ch.S. Peirce’a jest próbą pojęciowego opisu wszechświata przy pomocy metod naukowych. W konstruowaniu filozofii i metafizyki odwołuje się do logiki i metodologii naukowej. W formułowaniu rozstrzygnięć filozoficznych przywiązuje uwagę do rozumowań abdukcyjnych i w nich widzi przyszłość filozofii naukowej. Wyjaśnienie aktywności człowieka postrzega w powiązaniu myśli z praktyką (pragmatyzm). Autor tekstu swoje rozważania o filozofii Peirce’a sytuuje w kontekście klasycznych (I. Kant) i współczesnych (M. Heidegger) koncepcji filozoficznych oraz tezy o końcu filozofii.Pozycja The Methodology of Experimental Investigations of the Grain Materials Velocity from the Physical Model of the Dump Bunker(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Shymko, LyubovThe article deals with the practical experience and methods of experimental studies of loose grain materials of the main crops unloading by the grain harvesting combine dump hopper. The main objective of the investigation is to minimize mechanical grain material damage, which is relevant for seed farms.Pozycja Užití výpočetních programů v odborném vzdělávání(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Rudolf, LadislavČlánek se zabývá užitím výpočetních programů v odborných předmětech s elektrotechnickým zaměřením. Výpočty jsou klasickou metodou realizovány pomocí vzorců, což je zdlouhavé a mohou nastávat chyby. Výpočetní programy pracují s pevnou databází. Výsledky jsou prezentovány grafickými výstupy a vypočtenými údaji. Výhodou je, že výpočet proběhne bez časové prodlevy a matematických chyb. Užitím výpočetních programů ve vzdělávacím procesu vede k realizaci praktických úloh, které mohou představovat situace z odborné praxe.Pozycja Współczesne modele jakości życia – analiza teoretyczna(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Duda, MarlenaRosnące zainteresowanie badaniami nad jakością życia ludzi prowokuje potrzebę tworzenia modeli teoretycznych pomocnych przy prowadzeniu analiz empirycznych. Mnogość ujęć, perspektyw oglądu oraz interdyscyplinarność pojęcia powoduje, że wybór spośród istniejących modeli adekwatnego do zaplanowanej koncepcji badań bywa utrudniony. Prezentowana taksonomia współczesnych modeli jakości życia w zamierzeniu autorki ma na celu ich uporządkowanie i wstępną weryfikację.Pozycja Wybrane koncepcje pomiaru nierówności dochodowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Przekota, GrzegorzWyznaczenie poziomu nierówności dochodowych wymaga przyjęcia określonej metodyki pomiaru. Celem pracy uczyniono przegląd i dyskusję nad metodyką pomiaru nierówności dochodowych. Przedstawiono cztery różne miary oparte na innych założeniach. Wśród wyróżnionych miar znalazł się współczynnik Giniego, współczynnik Theila, współczynnik Kukuły oraz współczynnik nierównomierności. Trzy pierwsze miary, a w szczególności współczynnik Giniego, są powszechnie opisywane w literaturze przedmiotu, natomiast współczynnik nierównomierności jest autorską propozycją pomiaru nierówności dochodowych. Materiał empiryczny do badań stanowią dane dotyczące rozkładu dochodu rozporządzalnego według grup decylowych w gospodarstwach domowych w Polsce w latach 2005–2017. Najważniejszą w praktyce kwestią dotyczącą pomiaru nierówności dochodowych okazała się zasada transferu. W zależności od przyjętej metodyki transfer dochodów jest różnie traktowany. Współczynniki Giniego, Theila i Kukuły reagują na każdą zmianę w rozkładzie dochodów, natomiast współczynnik nierównomierności tylko na zmiany przekraczające przeciętną. W sytuacji kiedy maleje (rośnie) współczynnik Giniego (Theila i Kukuły), zmniejsza się (zwiększa się) poziom nierównomierności, jednak nie wiadomo, jakie transfery doprowadziły do takiego wyniku. Malejący (rosnący) współczynnik nierównomierności oznacza, że były to transfery z grup o udziałach w dochodzie powyżej (poniżej) przeciętnej do grup o udziałach poniżej (powyżej) przeciętnej.Pozycja Цивилизационные вызовы и формирование финансового институционализма(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Тkach, АnatoliyСделана попытка методологически обосновать основные направления трансформации современных финансовых систем, определить приоритеты теоретических подходов, расширить представление об экономическом устройстве современного общества и места в ней финансовой составляющей. Выдвигается гипотеза, что новый, институциональный подход в экономической теории создает основу для формирования финансовой системы, отвечающей требованиям постиндустриального, информационного общества и дает возможность разработать концепцию финансового институционализма, которая станет основой регулятивных решений в области развития финансов государства. Доводится, что институты и институциональные изменения выступают проводниками и глубинной субстанцией рыночных преобразований в экономике, можно разработать концепцию финансового институционализма, которая станет основой регулятивных решений в области развития финансов государства. Определяющие элементы институциональной системы, такие как институты собственности, трансакционные издержки, контрактные отношения, теория фирмы, обычаи и традиции, теория институциональных изменений, лежащих в основе структуризации современной рыночной среды, нужно положить в основу концепции финансового институционализма. Как элемент новизны, формулирется концепция исследовательской программы теории финансового институционализма, ядромкоторой выступают достижения новой институциональной экономической теории: основные концепции (подходы) новой институциональной экономической теории, применямые институциональные модели, как инструменты, с помощью которых разрабатываются финансовые прогнозы, эмпирическая проверка сформулированных на уровне моделей гипотез, посредством количественной оценки развития финансовой системы. Предложены основные возможности и пределы институциональной экономики как исследовательской программы финансового институционализма которые сведены к определенным обобщающим положениям: приблизить финансовые модели к действительности путем включения в анализ влияния институциональной среды; расширять исследования о роли финансовых субъектов в формировании финансовых институтов и институциональных структур; прогнозировать институциональные изменения в финансово-экономических системах; разрабатывать рекомендации институциональных трансформаций посредством финансовой экономической политики, а также концепции институциональной финансовой инженерии (институциональное финансовое проектирование).