Przeglądanie według Temat "metaphysics"
Aktualnie wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Architektura światła. W poszukiwaniu pejzażu wewnętrznego(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-11-13) Haba, MarekW pracy doktorskiej podejmuję temat światła w obrazie. Opisuję moją drogę twórczą, ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania pejzażu wewnętrznego. Przybliżam proces powstawania moich obrazów na przełomie kilkunastu lat. Opowiadam o moich zainteresowaniach jeszcze z czasów szkoły podstawowej oraz o tym, co skłoniło mnie do wyboru szkoły średniej. Odkrywam tropy, jakimi kroczyłem przez okres liceum plastycznego, a później studiów. Staram się przybliżyć mój proces twórczy oraz fascynacje i doświadczenia, których doznałem przez okresy mojej działalności artystycznej. W moich badaniach podejmuje zagadnienia duchowości oraz istotne dla mnie odniesienie się do światła jako jasności, czegoś nadprzyrodzonego. Opisuję transformację w obrazie naturalnego ukazania światła na rzecz nierealnego, co powoduje ukazanie się pierwiastka duchowego i pozwala nadać cechy metafizyczności mojej twórczości. Do pracy doktorskiej przygotowałem 26 obrazów, w tym dwa wielkoformatowe tryptyki: „Opowieść światła”, jeden dyptyk: „Wyspy” oraz obraz zawarty w kole. Wymiary prac są zróżnicowane ale w większości to formaty 100 x 100 cm.Pozycja Czy filozofia i filozofowie są jeszcze komukolwiek potrzebni?(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2015) Zachariasz, Andrzej L.Тезис о конце философии актуален. Эта позиция провозглашается в атмосфере прагматизации культуры и усиления убеждения о непригодности философского знания. Кажется, что в мире человека стали преобладать техническое мышление и практическое потребительское, а также религиозное мышление. Исламский религиозный фундаментализм расширяет свое влияние. В прагматизации участвует сама философская мысль. Она же формулирует отказ от метафизики и эпистемологии, отказ от философии первых принципов, ради герменевтики или философии обыденности. Она также предлагает заменить философию поэзией или точными науками (когнитивистикой, науками об общении). Философию вытесняют из образовательных программ не только средних школ, но и ВУЗ-ов. В такой ситуации вопрос о том, нужны ли еще кому-либо философия и философы, выглядит особенно целесообразным.Pozycja Filozoficzna strategia dekonstrukcji i jej oblicza we współczesnym świecie(Autor, 2016) Łażewska, DorotaДеконструкция – это современная концепция, которая преобразовывает способы мышления и действий человека. Эту cтратегию описывает Жак Деррида, французский мыслитель. Деконструкция ставит под сомнение традиционный образ мышления в соответствии с бинарной схемой Платона: истина / ложь, причина / следствие, теория / практика. Результатом является разрушение авторитета учителя и университета. Проявление этой стратегии приводит к деконструкции любой идентичности. Мыслительная стратегия деконструкции нацелена на отрицание вневременных ценностей объективной истины.Pozycja New Christian art? The socio-political context(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Murzyn, ŁukaszTekst jest próbą wskazania obszarów kompetencji metafizycznych sztuki najnowszej. Wskazuje, że możliwe jest zbliżenie aktualnych praktyk artystycznych i współczesnej wrażliwości religijnej. Zawiera zarys przemian historycznych, które doprowadziły do dzisiejszego rozmijania się sztuki zbliżonej do środowisk religijnych z głównym nurtem instytucjonalnym. Wskazuje równocześnie, że dzieła niosące treści metafizyczne i religijne występują w wielu różnych rejonach dzisiejszego obiegu artystycznego i są realizowane także z zastosowaniem najnowszych mediów sztuki. Akcentuje rolę właściwie pojętej tradycji, zdolnej do ciągłej aktualizacji swoich form przy zachowaniu niezmiennych wartości duchowych. Autor zwraca uwagę na społeczno-polityczny kontekst oddziaływania sztuki niosącej tak zwane uniwersalne wartości oraz na konieczność dialogicznego podejścia do programów działania publicznych instytucji kultury.Pozycja Niestandardowe źródła kapitału ludzkiego w rozwoju cywilizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Dobija, MieczysławStandardowe źródła kapitału ludzkiego to: wzrost zasobów ludzkich, profesjonalna edukacja i przyrost doświadczenia zawodowego. W historii ludzkości dostrzega się inne jeszcze źródła, jak artefakty zwane ME w starożytności. W artykule analizuje się i podkreśla rolę duchowości w rozwoju kapitału ludzkiego i cywilizacji. Analizuje się źródła głównego nurtu, ale także dokonania metafizyczne ukazujące horyzonty ludzkiego poznania.Pozycja Prawda człowieka we współczesnej myśli literaturoznawczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Strzelecki, RyszardThe article focuses on the truth of a man attested and expressed by a work. It appeals to the theory which announces this objectivist reference of the work to human reality. At the same time, it makes reservations about these theories, which depend on the sense of the work solely on the intentions and interpretative perspective of the researcher. The truth of man in objective theories acquires the fullest interpretation in personalism of contemporary or classical provenance. The first of these – relational and liberalistic – brings the essence of a person to its communion with others, with „you” and with the community. The second – sees this essence in a permanent and irremovable substitutional foundation. It turns out that only the second personalism, based on the metaphysical truth, can stop today’s „inflation” of man. This inflation manifests itself in its supra-personal (in non-human) approach or in the sub-human (sub-human) approach. The first finds support in the negative (apophatic) and non-personal vision of God, which justifies the metaphysical indefiniteness of man. The second one brings the essence of man to his biological background in philosophy and performative theory, and thus questions his personal condition. The opposition between metaphysical personalism and postmodernism defined here confronts man’s truth and its adulteration. The dilemma of humanities depicted here is a manifestation of a wider and fundamental anthropological conflict that permeates contemporary thought and cultural practice. The stake of this conflict is the survival of man – the preservation of his spiritual status and personal dignity.Pozycja Sen o vedeckej filozofii alebo metafyzike(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Mihina, FrantišekAutor formułuje tezę, zgodnie z którą filozofia Ch.S. Peirce’a jest próbą pojęciowego opisu wszechświata przy pomocy metod naukowych. W konstruowaniu filozofii i metafizyki odwołuje się do logiki i metodologii naukowej. W formułowaniu rozstrzygnięć filozoficznych przywiązuje uwagę do rozumowań abdukcyjnych i w nich widzi przyszłość filozofii naukowej. Wyjaśnienie aktywności człowieka postrzega w powiązaniu myśli z praktyką (pragmatyzm). Autor tekstu swoje rozważania o filozofii Peirce’a sytuuje w kontekście klasycznych (I. Kant) i współczesnych (M. Heidegger) koncepcji filozoficznych oraz tezy o końcu filozofii.Pozycja Sumienie w kontekście etyki Edwarda Abramowskiego(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2015) Olech, MałgorzataВ статье автор представляет попытку Абрамовского объединить в один общий этос разные, почти что противоположные, моральные концепции: общественную этику братства и индивидуалистическую этику развивающихся удовольствий. В связи с этим понятие совести появляется у философа не только на основе опыта абсолютного идеала сообщества всех людей, но также в перспективе сферы человеческих потребностей. Оно исполняет роль инстанции определяющей курс действия в случае антиномии между индивидуальным и общественным благом.Pozycja Теология как приют философии(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2015) Астапов, Сергей Н.W historii myśli europejskiej były dwa przypadki, kiedy teologia pełniła rolę azylu dla filozofii: w średniowieczu i w XIX wieku. W pierwszym przypadku scholastyka pokazała, że filozofia jako nauka o zasadach i początkach bycia, o pierwszych przyczynach, jest potrzebna religii chrześcijańskiej, bowiem wiara nie ma na tyle przekonującej siły dla człowieka, jak dowody rozumu. W wieku XIX, kiedy dominował światopogląd naukowy, filozofia ponownie odnalazła azyl w teologii, przekonanej, iż bez rozważań o sensie bycia, o relacji tego co jest i co powinno być, nauka staje się antyhumanistyczną.