Przeglądanie według Temat "mediation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Conflict Management Through Mediation – Opportunities and Barriers to Mediation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Purc-Kurowicka, KatarzynaMediation seems to be hope for the judiciary offering reduction in court occupancy while ensuring effective legal protection for persons using mediation. It creates conditions that allow the parties to talk directly in a deformed atmosphere, which in turn favors the development of a joint solution acceptable to both parties to the conflict. Obviously, qualified and competent mediators who have experience in effective conflict management are necessary precondition for successful mediation.Pozycja Kompetencje komunikacyjne mediatora(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Plis, JerzySkuteczna komunikacja w mediacji wymaga korzystania z różnych umiejętności. Mówienie jest tylko jedną z nich. Ważniejsze okazuje się słuchanie i zadawanie pytań. Są to dwie umiejętności o kluczowym znaczeniu w pracy mediatora. Ważne znaczenie ma także znajomość komunikacji niewerbalnej. Do tego należy dodać umiejętność wykrywania kłamstw oraz manipulacji.Pozycja Komunikacja niewerbalna w mediacjach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Plis, JanBrakuje w Polsce systemowego i kompleksowego spojrzenia na problem wykorzystania komunikowania niewerbalnego w mediacjach. Poprzestaje się zwykle na opisie niektórych form mowy ciała. Brak wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej odbija się negatywnie na praktyce mediacyjnej. Celem niniejszego opracowania jest usystematyzowane przedstawienie form i sygnałów niewerbalnych, które mogą znaleźć zastosowanie w mediacji. Zwrócono zarazem uwagę na umiejętności mediatorów w tym względzie. Posłużono się metodą analityczno-funkcjonalną. Na problemy związane z wykorzystaniem komunikowania niewerbalnego w mediacji próbowano spojrzeć z perspektywy teoretycznej i praktycznej. Ze względu na ograniczone ramy artykułu poprzestano na przedstawieniu najbardziej znaczących i dominujących w mediacjach sygnałów niewerbalnych. Z przeprowadzonej analizy wynika kilka istotnych wniosków. Po pierwsze, istnieje pilna potrzeba uwzględnienia w programach kształcenia i szkolenia mediatorów w znacznie większym zakresie problemów komunikacji niewerbalnej. Po drugie, należy odejść od dotychczasowych metod nauczania w tym względzie na rzecz metod eksperymentalnych. Po trzecie, kwestie komunikowania niewerbalnego powinny się znaleźć w szerszym wymiarze w programach szkół i uczelni. Po czwarte, trzeba podnieść poziom kultury osobistej szerokich rzesz społeczeństwa, bez tego nie da się bowiem zwiększyć liczby i skuteczności mediacji.Pozycja Mediacja i negocjacja NIE-doskonała(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Wojtkowiak, MonikaMediacja i negocjacja to procesy, w których najważniejszą rolę odgrywa komunikacja. Pomimo różnic między nimi, istnieją podobieństwa zarówno w zakresie wykorzystania, jak i w odniesieniu do trudności, które mogą się pojawić. W artykule opisano wybrane bariery komunikacyjne (szczególną uwagę poświęcono umiejętności słuchania, brakowi dojrzałości, kłamstwu), które powinien znać każdy mediator i negocjator, mogące mieć znaczenie dla powodzenia rozwiązania konfliktu.Pozycja Mediacje rówieśnicze – edukacja w kierunku pokojowego rozwiązywania konfliktów uczniowskich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Urbańska, MagdaSzkoła to miejsce, w którym dochodzi do wielu nieprozumień, sporów i konfliktów między uczniami, często rozwiązywanych za pomocą agresji i przemocy fizycznej. Jednym z narzędzi, które może być przydatne w rozwiązywaniu tego typu problemów, są mediacje rówieśnicze. W ich trakcie bezstronny i neutralny mediator, którym jest odpowiednio przeszkolony uczeń, pomaga swoim szkolnym kolegom w wypracowaniu wzajemnie korzystnego porozumienia. Mediacje rówieśnicze stają się szansą na odejście od konfrontacyjnego stylu rozwiązywania konfliktów, opartego na rywalizacji i jednostronnej wygranej na rzecz dialogu i współdziałania obu stron w poszukiwaniu rozwiązania, w którym jest dwóch zwycięzców. Tego typu podejście do konfliktów to praktyczna lekcja rozwijania umiejętności komunikacyjnych i współpracy w grupie, bazująca na pomysłowości młodych ludzi w poszukiwaniu sposobów rozwiązania sporu bez użycia przemocy. Uczy odpowiedzialności za własne postępowanie oraz kształtuje postawę szacunku wobec drugiego człowieka i otwartości na jego potrzeby.Pozycja Mediator and their role in collective disputes(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kowalczyk, AnetaMediation, as a way of resolving disputes, including collective disputes, is associated with relatively small regulatory interference by the legislator, which is reflected by one of its features, i.e. a lack of formal constraints. Therefore, the question arises about the mediator’s role in resolving collective disputes. Undoubtedly, they must guarantee to be impartial, however, it should be remembered that parties to a collective dispute are its hosts. Hence, it seems that the importance of an appropriate mediation technique cannot be overstated and it can be concluded that it will have a decisive impact on the successful completion of mediation. Therefore, the mediator’s role is primarily to help the parties communicate so that the conflict does not escalate during the mediation process.Pozycja Możliwość szkolenia mediatorów z wykorzystaniem e-learningu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Lewicka-Zelent, Agnieszka; Trojanowska, EwaE-learning staje się coraz powszechniejszą formą nauczania. Wykorzystują go również uczelnie wyższe w ramach studiów, przeważnie łącząc kształcenie tradycyjne z tym na odległość. Nauczanie zdalne ma zarówno mocne, jak i słabe strony. W wielu obszarach kształcenia może być skutecznie wykorzystywany. Jednym z kluczowych aspektów szkoleń przygotowujących do pełnienia funkcji mediatora jest rozwijanie kompetencji mediacyjnych uczestników. Ten rodzaj kompetencji, podobnie jak kompetencje społeczne, może być rozwijany podczas pracy w grupie. Celem opracowania jest przedstawienie możliwości korzystania z e-learningu w ramach szkoleń oraz studiów podyplomowych przygotowujących do pełnienia funkcji mediatora.Pozycja O korzyściach płynących z wykorzystania elementów mediacji w obszarze interwencji kryzysowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wojtanowicz, Katarzyna; Pękala, MateuszObszar wsparcia społecznego, szczególnie w pokonywaniu kryzysów oraz dostępności usług społecznych, podlega w Polsce ciągłemu rozwojowi. W ostatnich latach wiele uwagi poświęcono zwiększaniu dostępności do usług interwencji kryzysowej i mediacji. Obie mają wiele wspólnych odniesień, jak i możliwości wzajemnego uzupełniania się. Celem opracowania jest analiza potencjału, jaki może się wiązać z wykorzystywaniem elementów mediacji w praktyce instytucji systemu pomocy społecznej, które zajmują się interwencją kryzysową. Interdyscyplinarny namysł nad wspólnymi cechami interwencji kryzysowej i mediacji prowadzi do wniosku, że obie dziedziny, pomimo dostrzegalnych różnic, mają do pewnego stopnia zbieżne cele i założenia, a co więcej, oparte są na podobnych dziedzinach wiedzy, głównie z zakresu psychologii i pracy socjalnej. Ponadto mogą wzajemnie się uzupełniać oraz stanowić dopełnienie procesów pomocowych.Pozycja Problematyka mediacji w kontekście zmian w polskim procesie karnym(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Gil, DamianPokrzywdzony przestępstwem należy do ważnych uczestników procesu karnego. Mediacja karna ma zapewnić dotkniętym przestępstwem większy komfort realizacji swoich roszczeń w procesie karnym. Porozumienie osiągnięte w trakcie mediacji ma wpływ na sytuację pokrzywdzonego i oskarżonego. Obszerne zmiany w k.p.k. zwracają uwagę na zasady postępowania mediacyjnego, rolę referendarza w procesie karnym oraz gwarancje praw oskarżonego. Autor czyni wstępne refleksje na temat istotnych problemów praw pokrzywdzonego w postępowaniu mediacyjnym, które mogą być przedmiotem rozwinięcia w innych opracowaniach naukowych.Pozycja Samooskarżenie a instytucje konsensulane w procesie karnym(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016-09) Klejnowska, MonikaArtykuł dotyczy instytucji konsensualnych w polskim procesie karnym (art.335, 387 i 23a). Koncentruje się na modyfikacjach tych instytucji spowodowanych zmianami w prawie. Tekst dotyczy zgodności instytucji „tragowania się o przyznanie” z wymogami statuującymi rzetelny proces karny takimi jak zasada nemo tenetur, prawa do obrony i prawdy materialnej. Autorka analizuje głównie, czy art.335, 387 i 23a polskiego kodeksu postępowania karnego wymagają samooskarżenia i wymagają, aby oskarżony przyznał się do winy.Pozycja The party's influence on the resolution of the public administration orders in administrative proceedings(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Ura, PaulinaMediation is one of the most popular dispute resolution methods. It is used in all areas of law, while it did not appear in administrative proceedings until 2017. The purpose of this study is to present the issues related to mediation in administrative proceedings, taking into account the influence of the party in shaping the decision of the public administration body. Mediation serves to implement the principle of amicable settlement of cases, thanks to which a party in administrative proceedings may directly influence a public administration body.Pozycja The Role of Mediation in a Teacher’s Work(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Ścieranka, SandraThis article deals with the use of mediation in the educational space of the teacher's work. It discusses the essence of mediation and the contemporary transformations and difficulties that are taking place in school institutions, directly related to the person of the teacher. The quintessence of the considerations is the presentation of mediation in the context of challenges for the teacher, as an alternative method to improve dialogue and alleviate emerging conflicts and misunderstandings especially in teacher-student, teacher-parent, and student-student relations.Pozycja Zakaz dowodowy przesłuchania mediatora w postępowaniu cywilnym, administracyjnym i karnym. Elementy wspólne i różnicujące (uwagi na tle art. 183 4 § 2 k.p.c., art. 83 § 4 k.p.a. oraz art. 178a k.p.k.)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Sowiński, Piotr KrzysztofNiniejsze opracowanie dotyczy tajemnicy mediacji oraz sposobów jej ochrony w postępowaniu cywilnym, administracyjnym i karnym. Choć wszystkie te procedury należą do jednego porządku prawnego, to cechuje je samodzielność i odrębność rozwiązań prawnych. W artykule wskazano na elementy wspólne i różnicujące te rozwiązania. Analizie poddano zarówno zakres przedmiotowy, jak i podmiotowy zakazu dowodowego zawartego w 183 4 § 2 k.p.c., art. 96j § 2 k.p.a. oraz art. 178a k.p.k.