Przeglądanie według Temat "media"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 33
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Afera taśmowa z 2014 roku jako przykład politycznego podziału w mediach – studium przypadku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Popielec, DominikaThe aim of the article was to present the attitude of the media in Poland towards the outbreak of one of the most notorious political scandals of recent years. The subject matter of the analysis was the following: politicians' positions against the disclosed „Tape Scandal” presented via the media; the attitude of the Polish media towards this political scandal and the „heroes” of this affair; evaluation of the weekly Wprost's activity. The following research methods were used in the study: analysis of the content of selected media reports focusing on „Tape Scandal”, comparative method and case study. As a result of the analysis of the content of the weekly press, it was verified that the „Tape Scandal” of 2014 caused a political division in the media.Pozycja Analiza strukturalno-językowa wybranych portali internetowych. Studium porównawcze(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-06) Majchrowska, JustynaW pracy pt. Analiza strukturalno-językowa wybranych portali internetowych. Studium porównawcze przedmiotem mojej refleksji czynię trzy wybrane polskie portale internetowe. Są to wortale: Pudelek.pl, PCLab.pl i Gotujmy.pl, interesujące zarówno pod względem strukturalnym, jak i językowym. Prezentacja wymienionych stron internetowych, prowadzonych przez różnych wydawców, umożliwia interesujące badania porównawcze. Niniejsza dysertacja składa się z siedmiu rozdziałów. Trzy początkowe rozdziały to wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, a cztery kolejne stanowią dział badawczy. Rozdział pierwszy obejmuje charakterystykę internetu. W drugim opisuję podstawowe struktury komunikacji językowej oraz komunikowania masowego, które stanowią istotny element w zrozumieniu przeobrażeo w internetowych sposobach komunikowania. W trzecim rozdziale odnoszę się do podstawowych założeo genologicznej perspektywy badawczej. Podstawę materiałową stanowią portale internetowe – prymarny gatunek internetowy, stąd w kolejnych częściach precyzuję również jego definicję. Wortal jest zatem heterogenicznym gatunkiem internetowym, który uznaję za gatunek w formie kolekcji. Dwa kolejne rozdziały – czwarty i piaty, dotyczą wykładników strukturalnych, natomiast szósty i siódmy aspektu stylistycznego. Niniejsza rozprawa doktorska stanowi fragment dyskursu internetowego, będącego istotnym elementem współczesnego języka polskiego. Polszczyzna XXI wieku jest pod wpływem mody językowej, zapożyczeo obcojęzycznych i innych stylów funkcjonalnych, szczególnie odmiany potocznej.Pozycja Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pieniążek, MarlenaDynamicznie rozwijająca się przestrzeń medialna oddziałuje nie tylko na naszą prywatną sferę życia codziennego, ale przekształca również nieomal wszystkie sfery funkcjonowania współczesnego człowieka. Media wykorzystywane w procesie dydaktycznym stają się codziennością, środowiskiem wychowawczym i edukacyjnym, w którym funkcjonuje zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Jednym ze środków dydaktycznych coraz częściej używanych na lekcjach są aplikacje mobilne zainstalowane na smartfonie, komputerze lub tablecie. Z jednej strony uatrakcyjniają zajęcia, z drugiej wymagają od nauczyciela kompetencji i pewnej biegłości w poruszaniu się w cyberprzestrzeni. Aplikacje mobilne mogą stać się doskonałym narzędziem nie tylko przekazywania wiedzy, ale i kształtowania wartości i postaw. Oczywiście wykorzystanie mediów w edukacji ma swoje mocne i słabe strony. Aby je zrównoważyć, potrzeba edukacji medialnej, która staje się niezbędna we współczesnej zmediatyzowanej szkole.Pozycja Budowanie kapitału społecznego młodzieży w kontekście szkolnej i wirtualnej „kultury nieufności”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Dusza, BożenaKapitał społeczny (zarówno indywidualny, jak i grupowy) jest niezbędny do budowania społeczeństwa obywatelskiego. Tymczasem w społeczeństwie (nie tylko polskim) obserwowany jest jego deficyt. Badacze kapitału społecznego poszukują miejsc jego tworzenia. W artykule stawiam pytanie, czy jest możliwe budowanie kapitału społecznego wśród młodzieży w warunkach szkolnej i wirtualnej kultury nieufności, z jaką się na co dzień spotykają.Pozycja Edukacja medialna dzieci w wieku przedszkolnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Nowicka, Ewa; Walas, BarbaraMedia i multimedia cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych. Z tego powodu rośnie konieczność przygotowania dzieci do odpowiedniego korzystania z mediów. Wychowanie medialne realizowane już na poziomie przedszkola jest szansą na przygotowanie dzieci do krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz sprawnego posługiwania się mediami jako narzędziami rozwoju poznawczego. Skuteczność prowadzonej już od najmłodszych lat edukacji medialnej zależy przede wszystkim od współpracy rodziców i nauczycieli, którzy stopniowo wprowadzać będą dziecko w zdominowany świat mediów.Pozycja Evolution of ethical standards in the press policy of state higher education institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Ulita, MaciejState higher schools (mainly universities) play a special role in shaping social attitudes. Hence the reasonable conclusion that they themselves must present a high level of ethics. On the one hand, it is not difficult, because moral standards are inscribed in academic life per se. On the other hand, it should be remembered that the academic community consists of very diverse groups, often with divergent interests, which makes it difficult to harmonise existing standards (of course, unification on paper is very easy, but it is about the practical application of norms, preferably in the spirit of categorical imperative – that is, through the internal awareness of necessity of their use). So, the question is – is effective and ethical communication possible at one and the same time?Pozycja Film fabularny jako element systemu medialnego – socjologiczna analiza oferty kin i telewizji w Polsce(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-12-13) Brzozowska, Gabriela(max 1400 znaków) W życiu współczesnego społeczeństwa polskiego media są dominujące. Film fabularny, jako jeden z elementów mediów audiowizualnych jest wszechobecny w codzienności i wpływa na zachowanie oraz postawy ludzi. W socjologii film jest jednym z elementów, który składa się na system medialny. Współczesne filmy fabularne są opowieściami transmedialnymi i coraz trudniej wskazać film jako jedną skończoną opowieść w mediach. Film fabularny można rozpatrywać jako element kultury, z punktu widzenia danego ustroju politycznego, a także jako agregat społeczny. Historia filmu jest dość długa i dynamiczna. Współcześnie film fabularny w społeczeństwie postmodernistycznym jest eklektyczny, konwergentny, wielowymiarowy i otwarty pod względem fabuły, ale z drugiej strony film bywa schematyczny. Celem pracy była diagnoza filmów wyświetlanych w Polsce, zarówno w kinach jak i w telewizji na przełomie 2014 i 2015. Ponadto zbadano, jakie filmy były w powyższym okresie oglądane przez widzów. Zbadano także jakie filmy oglądają i dlaczego miłośnicy kina w rzeszowskim Dyskusyjnym Klubie Filmowym KLAPS.Pozycja Fotograficzne gatunki dziennikarskie uzupełnieniem mediów dydaktycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Hallada, MarekW artykule przedstawiono możliwość wykorzystania fotograficznych gatunków dziennikarskich, które mogą być uzupełnieniem mediów dydaktycznych. Przedstawiono analizę występowania poszczególnych fotograficznych gatunków dziennikarskich w miesięczniku „National Geographic” w latach 2010–2015.Pozycja Gesty w komunikacji współczesnej młodzieży ery mediów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wasylewicz, MagdalenaCzęścią komunikacji niewerbalnej są gesty, które podczas rozmów przekazują cały sens treści. Jednak narastająca internetowa aktywność młodzieży, spędzanie większości czasu przed monitorem komputera oraz porozumiewanie się z rówieśnikami w dużej mierze poprzez komunikatory doprowadziło do dominacji obrazu oraz marginalizacji słowa. W tej sytuacji gesty oraz mimika stają się nieznanymi środkami komunikacji. Interesujący jest więc fakt, jak odczytuje gesty pokolenie zanurzone w mediach. Czy znają i potrafią nazwać pokazywane im gesty? Artykuł jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego w oparciu o specjalnie skonstruowany kwestionariusz testu wśród 350 uczniów w przedziale wiekowym 13–16 lat. Otrzymane wyniki napawają optymizmem.Pozycja Gry cyfrowe jako palimpsesty tradycji literackiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-07-05) Żmuda, MichałW pracy badam intermedialne relacje, które wytwarzają się pomiędzy literaturą a cyfrowymi grami. Punktem wyjścia rozprawy jest rozpoznanie, że gry komputerowe są medialnymi hybrydami, które zapożyczają metody reprezentacji i kreowania znaczeo od innych mediów. Główna hipoteza zakłada, że medialnośd gier pozostaje pod wpływem medialności literatury. Gry nie tylko włączają literackie środki semiotyczne w swoje struktury, ale także poddają je daleko idącym transformacjom. Badania opieram na typologiach intermedialności opracowanych przez Irinę O. Rajewsky oraz Wernera Wolfa. Poddaję je jednak rewizji i uzupełniam o definicję medialności Larsa Elleströma, a także teorie remediacji, intertekstualności i paratekstualności. Odwołując się do badao medioznawczych i teorii z zakresu ludologii, przyjmuję, że intermedialne transformacje powstają w oparciu o cybertekstualnośc, proceduralnośd i przestrzennośd gier. W pracy badam tzw. intermedialne kombinacje i odniesienia. Zajmuję się m.in. przemieszczeniem literackich praktyk w obręb medialności gier, formami tekstualnymi, które występują w grach, relacją między czytaniem a graniem, reprezentacją literackich technik i narzędzi (a zwłaszcza tradycyjnych nośników literatury), materialnymi, literackimi artefaktami, które poprzez paratekstualizację poszerzają zakres medialny gier, a także mechanizmami, które stoją za powstawaniem gier ufundowanych na bazie literackiego pierwowzoru.Pozycja Inspiracje religijne w odbudowywaniu języka osób z afazją a potrzeba wrażliwości w komunikowaniu religijnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Grzesiak-Witek, Danuta; Pastwa, Rafał JakubAfazja jest zaburzeniem mowy polegającym na całkowitej bądź częściowej utracie zdolności porozumiewania się werbalnego z otoczeniem. Głównymi jej przyczynami są udary mózgu, urazy czaszkowo-mózgowe, nowotwory mózgu. Dostępne publikacje skupiają się nade wszystko na ukazaniu metod diagnozowania afazji, sposobów prowadzenia terapii mowy oraz na przybliżeniu metod usprawniających umiejętności językowe. Nie ma natomiast publikacji przedstawiających sposoby motywowania pacjentów do udziału w terapii, w momencie gdy nie przynosi ona wymiernych efektów. Artykuł pokazuje możliwość wykorzystania inspiracji religijnych podczas terapii logopedycznej osób obarczonych afatycznymi zaburzeniami mowy, a także zwraca uwagę na potrzebę wrażliwości w procesie komunikowania religijnego. Szczególne znaczenie w świecie zdominowanym przez media cyfrowe i technologie komunikacyjne może odegrać kategoria cielesnego współodczuwania.Pozycja Instrumentalne wykorzystywanie sondaży w dyskursach medialnych i politycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Guzik, Aldona; Marzęcki, RadosławToday the mass media plays a more and more important role as a source of information about different aspects of social life. Thus, it has become the main source of political knowledge as well. The more information citizens obtain from mass media, the bigger power the media has over its audience. Therefore, various players – journalists, publicists and politicians (using this feature of contemporary media) want to influence the state of social consciousness. One of the methods of such influence is the instrumental use of survey results in political and media discourses. In their article the authors describe different examples of these argumentations.Pozycja Media a zachowania proanorektyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Wojnarska, AnnaAnoreksja jest zaburzeniem, które można uznać za chorobę cywilizacyjną. Wśród przyczyn tego zaburzenia zwraca się uwagę na wpływ mediów: prasy kobiecej, reklam, telewizji i internetu. Porównanie wyników grupy członkiń ruchu Pro-ana i grupy kontrolnej wykazało, że Motylki są bardziej skoncentrowane na własnym wyglądzie, najczęściej są na diecie, nie czerpią satysfakcji z jedzenia, marzą o karierze modelek i bardzo zależy im na opinii otoczenia. Obie grupy młodych kobiet w równym stopniu nie są zadowolone ze swojego wyglądu, a wiedzę na temat zdrowia i urody czerpią z przekazów medialnych.Pozycja Media jako środowisko samodzielności edukacyjnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Juszczyk-Rygałło, JoannaWe współczesnej epoce całożyciowego uczenia się wymaga się od jednostki nabywania umiejętności świadomej i samodzielnej autoedukacji. Samodzielność wykształca się podczas aktywnych działań i gromadzenia doświadczeń. W artykule na tle związku między aktywnością i samodzielnością pokazano mechanizmy nabywania samodzielności jako kategorii aktywnego samostanowienia. Przeprowadzono również analizę, w jakim zakresie aktywność medialna staje się inicjatorem samodzielności edukacyjnej.Pozycja Media w kampaniach wyborczych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Furman, Wojciech; Kuca, Paweł; Szczepański, DominikPrzedstawione w książce artykuły dotyczą tradycyjnej i nowoczesnej roli mediów w kampaniach wyborczych tak w Polsce, jak i na świecie. Zasadniczo koncentrują się one na pięciu obszarach: uwagach natury teoretycznej, wyborach parlamentarnych i prezydenckich, wyborach samorządowych, mediach społecznościowych i akcjach redakcyjnych oraz przykładach zagranicznych.Pozycja Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chojak, MałgorzataPojęcia „dzieci sieci” czy „cyfrowi tubylcy” są obecnie powszechnie znane i stosowane. Ich twórcy już kilkanaście lat temu postawili hipotezę, że mózg dzieci, które wychowały się w świecie nowych technologii funkcjonuje inaczej niż ich rówieśników, którzy z telewizorem czy komputerem mieli ograniczony kontakt. Rozwój nowoczesnych technik badania mózgu pozwolił potwierdzić te założenia. Niniejszy artykuł ma na celu zaprezentowanie wybranych badań dokumentujących fakt, że kontakt z mediami ma realny wpływ na budowę mózgu, a co za tym idzie – na jego funkcjonowanie. Są to istotne informacje zwłaszcza dla nauczycieli małych dzieci. Współczesne badania wskazują bowiem, że pełna cyfryzacja przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej może być dla małych uczniów bardzo szkodliwa.Pozycja Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach TV dla dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, 2021-07-28) Piróg, Krzysztof; Jedynak, Witold; Wilk, Sławomir; Kotowska, Agata; Motyka, Marek; Pokrzywa, Magdalena; Witkowska-Paleń, AnnaNiepełnosprawność nie jest tylko kwestią odnoszącą się do stanu zdrowia, ale ma też znaczenie społeczne, a jej rozumienie i postrzeganie jest w dużym stopniu warunkowane kulturowo. Od tego, w jaki sposób jest postrzegana niepełnosprawność, w dużym stopniu zależy to, jakie możliwości funkcjonowania w życiu społecznym są zapewnione osobom z niepełnosprawnościami, tj. czy mają one możliwość uczestnictwa w życiu społecznym, czy są z niego wykluczane. Kształtowanie postrzegania innych osób i grup społecznych, w tym osób z niepełnosprawnościami i samej niepełnosprawności, odbywa się w ramach procesu socjalizacji. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają media, w tym seriale, programy telewizyjne oraz filmy. Tematyka reprezentacji niepełnosprawności w serialach, programach telewizyjnych oraz filmach skierowanych do dzieci nie była dotychczas poddawana w Polsce gruntownym analizom, w związku z tym przeprowadzenie badań z tego zakresu umożliwia zdobycie nowej wiedzy o podstawach tego zjawiska. W niniejszym raporcie przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez zespół pracowników Instytutu Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w ramach projektu badawczego współfinansowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wyłonionego w ramach konkursu „Reprezentacje niepełnosprawności w kulturze i edukacji”. Analizie poddano najczęściej oglądane przez dzieci i młodzież programy telewizyjne oraz seriale emitowane w stacjach telewizji naziemnej w okresie od 1 września do 30 listopada 2020 r.2, a także filmy emitowane w stacjach telewizji naziemnej w tym okresie (z wyjątkiem filmów zidentyfikowanych jako adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które zostały wyselekcjonowane do analizy na podstawie wyników oglądalności Box Office). Materiał został poddany analizie ilościowej oraz jakościowej. Od strony ilościowej skoncentrowano się na określeniu poziomu nasycenia analizowanych materiałów treściami dotyczącymi niepełnosprawności, natomiast od strony jakościowej uwagę poświęcono przede wszystkim wyłonieniu i omówieniu różnych typów prezentacji niepełnosprawności. Niniejszy raport stanowi uzupełnienie wiedzy naukowej na temat reprezentacji niepełnosprawności w programach telewizyjnych, serialach oraz filmach, deficyt której można zaobserwować w szczególności na gruncie polskiej literatury naukowej. Skoncentrowano się także na zapewnieniu użyteczności praktycznej wyprowadzonych wniosków poprzez wyróżnienie propozycji działań mających na celu udoskonalenie procesu prezentowania niepełnosprawności w programach telewizyjnych, serialach oraz filmach.Pozycja Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Biel, WojciechArtykuł jest próbą omówienia interpretacji pojęciowej dotyczącej nowych mediów w kontekście pedagogicznym, która odnosi się do uczniów, nauczycieli oraz społeczeństwa teleinformatycznego – grup, które zazwyczaj są odbiorcami przekazu medialnego. Publikacja przybliża charakterystykę pojęcia nowe media w powiązaniu z terminami media, technologie informacyjno-komunikacyjne, społeczeństwo informacyjne oraz pedagogika. Następnie wyodrębnia najważniejsze nowe media w tym kontekście, uwzględniając ich cechy oraz powiązania. Jedną z rudymentarnych kwestii nasuwających się przy analizie pojęcia nowe media jest jego właściwa interpretacja. Szeroko rozumiane media teleinformatyczne niosą ze sobą wiele wątpliwości, istnieje wiele skojarzeń pojęciowych. Podstawową jest z całą pewnością egalitarność zarówno tworzenia, wykorzystania, jak i obioru informacji. W związku z powyższym nieprzygotowany odbiorca przyjmujący niewyselekcjonowane informacje, nieznający połączeń pojęciowych medialnych, bez odpowiedniej świadomości specyfiki nowych mediów oraz dystansu poznawczego nie może w pełni wykorzystać zbioru medialnego (zwłaszcza w procesach dydaktycznych). Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia interpretacja pojęciowa oraz wynikające z niej wyodrębnienie nowych mediów w kontekście pedagogicznym. Zrozumienie pojęcia nowe media w odniesieniu do pedagogiki może mieć niebagatelny wpływ na kształtowanie umiejętności świadomego, właściwego i selektywnego korzystania ze środków przekazu w procesie dydaktycznym.Pozycja Overovanie vplyvu informačno-komunikačných technológií na výučbu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pavlovkin, Ján; Stebila, JánV predkladanom článku autori uvádzajú predmet, vzorku a výsledky realizovaného prieskumu. Údaje spracované do tabuliek a grafov následne interpretujú, v závere uvádzajú aj odporúčania pre pedagogickú teóriu a prax.Pozycja Rola i znaczenie mediów mobilnych w kształtowaniu przyszłego nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kiedrowicz, GrzegorzSystem szkolny ulega ciągłym zmianom. Jego reforma najczęściej ma charakter formalny i dotyka struktury tego systemu. Nie zauważa się dysonansu, jaki występuje między stosowaniem współczesnych urządzeń mobilnych związanych z IT przez uczniów i studentów a wykorzystywaniem ich w procesie nauczania przez nauczycieli wszystkich szczebli. Badania na temat aktualnego funkcjonowania studentów kształconych na nauczycieli w świecie mobilnych urządzeń pozwolą na określenie przyszłych trendów wykorzystywania tych urządzeń w polskich szkołach.