Przeglądanie według Temat "measure"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Mierniki realizacji zadań publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zadań oświatowych, jako element poprawy efektywności finansów publicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Lubimow-Burzyńska, IwonaCelem niniejszego opracowania jest przedstawienie rozwoju metod pomiaru efektywności zadań oświatowych w Polsce oraz problemy wynikające z tego zagadnienia. Autorka poddała krytyce mierniki wykorzystywane do badania efektywności zadań oświatowych realizowanych przez gminy. Główną tezę badawczą sformułowano następująco: istniejące mierniki nie pozwalają na określenie efektywności realizacji zadań oświatowych przez gminę zwłaszcza na poziomie szkoły podstawowej. Artykuł omawia pojęcie efektywności w odniesieniu do realizacji zadań publicznych. Powszechnie stosowane metody oceny efektywności opierają się na podejściu wskaźnikowym, parametrycznym i nieparametrycznym. W mierzeniu efektywności zadań oświatowych wykorzystuje się najczęściej podejście wskaźnikowe. Właściwy dobór mierników jest podstawą pozyskania wiarygodnej informacji dotyczącej stopnia realizacji zaplanowanych celów. Najczęściej stosowana klasyfikacja mierników obejmuje: mierniki oddziaływania, rezultatu, produktu, skuteczności i efektywności z czego najpopularniejszymi są trzy pierwsze mierniki. W literaturze przedmiotu wskazuje się również na konieczność powoływania dodatkowych klasyfikacji mierników i ich rozszerzenie o mierniki jakości oraz mierniki satysfakcji. Problem mierzenia efektywności usług publicznych, w tym edukacyjnych jest podkreślany od wielu lat. Próbuje się odpowiedzieć na pytania, w jaki sposób zmierzyć efektywność, jakich mierników użyć, aby uwzględnić również komponenty nieekonomiczne. Dodatkowo porusza się istotny problem związany z doborem mierników. Wskazuje się, że najprostszym rozwiązaniem tej sytuacji jest wskazanie efektów realizacji zadania. To jednak wymaga dysponowania wskaźnikami, miernikami, które pozwolą na zmierzenie efektów w sposób obiektywny i sprawdzalny. Jak więc można zmierzyć efektywność realizowanych zadań oświatowych? W artykule przedstawiono dotychczasowe próby mierzenia efektywności realizacji zadań oświatowych wskazując na potrzebę dostarczenia narzędzia do jej oceny organowi prowadzącemu.Pozycja Turkish cross-cultural adaptation of Pediatric Transition Experience Measure(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-06) Kurt, Aylin; Dinç, Fatma; Şan, Emine GüneşIntroduction and aim. The period immediately after leaving the hospital is known as the transition home, which presents a critical time for parents to take on all the responsibilities and care of a child without the support of the hospital environment. The purpose of this study is to culturally adapt the Pediatric Transition Experience Measure (P-TEM) instrument into Turkish and test its validity and reliability. Material and methods. We conducted this methodological study with parents of children who were discharged from the hospital between May 2021 and May 2022. We evaluated linguistic, content, construct, convergent validity, and internal consistency. Results. The P-TEM exhibited a two-factor structure and accounted for 65% of the overall variability. The internal consistency reliability for the transition preparation and transition support subdimensions was 0.779 and 0.793, respectively, while the total measure had a reliability of 0.831. The item-total correlations for the P-TEM ranged from 0.493 to 0.671. Parents who received the highest P-TEM scores experienced a 5.1-point improvement (95% confidence interval: 1.7 to 8.6) in their satisfaction with healthcare services, which was greater than that of parents who reported lower P-TEM scores. Conclusion. It is worth noting that the P-TEM has been validated and has high reliability in Türkiye.