Przeglądanie według Temat "management"
Aktualnie wyświetlane 1 - 18 z 18
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Artificial Intelligence in Higher Education: Development Trends and New Reality(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Chervona, Lesya; Lakusha, Nataliia; Krokhmal, Nataliia; Myroshnychenko, SerhiiThe article reveals various aspects of the use of artificial intelligence (AI) in higher education. Prospects for the use of AI in higher education are discussed, and specific examples of the use of AI for educational purposes are considered. AI, having great potential for improving the quality of higher education, also carries potential risks of use that must be taken into account. The role of artificial intelligence in the educational process of higher education, evaluation and management of educational processes is emphasized. That is why attention is focused on the issue of what aspects are behind the use of AI in education. The issue of ethical and social consequences of the use of AI in education is discussed.Pozycja Basic Norms of Integrated Systems of Management of Quality of Meat Products(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Bal’-Prylypko, L. ; Slobodianiuk, Nataliya Mikhailivna; Nikolayenko, Mykola Stanislavovych; Starkova, Elvina ReshativnaIt was shown that the optimum system of management by activities of enterprises operated in food industry, especially in producing of meat products, should be based on use of international standards requirements ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000 and OHSAS 18001, which norms should be observed in structure of the integrated quality management system. There were analyzed the factors that influence negatively on safety of meat foods and state of nature nearby the enterprise, and proposed methods of minimization their influence. The work carried out in analysis of provisions of listed the standards permitted to choose their articles recommended for inclusion in typical structure of the integrated system of management.Pozycja Branża wypożyczalni samochodów w dobie pandemii COVID-19 – pragmatyzm w zarządzaniu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Gierczak-Korzeniowska, BeataCelem artykułu jest identyfikacja inicjatyw oraz rozwiązań stosowanych przez wypożyczalnie samochodów w czasie pandemii COVID-19. Prezentowane w tekście analizy dotyczą wyników badania przeprowadzonego w agencjach wynajmu samochodów zlokalizowanych w Porcie Lotniczym im. Václava Havla w Pradze. W części teoretycznej przeprowadzono kwerendę literatury, natomiast do opracowania części empirycznej wykorzystano kwestionariusz ankiety. Przeprowadzone badania pokazały, że wybuch pandemii COVID-19 w istotny sposób zahamował i ograniczył rozwój oraz funkcjonowanie branży wypożyczalni samochodów. W badanych agencjach odnotowano 50% spadek liczby zamówień. Straty doprowadziły do ograniczania kosztów, które przełożyły się na zwolnienia lub zmiany umów z pracownikami. Dokonano zbycia aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością firmy oraz podjęto współpracę z innymi podmiotami, aby zdywersyfikować źródła dochodu i potencjalnych klientów w czasie obostrzeń pandemicznych. Istotnej zmianie uległa także kategoria klienta wypożyczalni samochodów, a co za tym idzie, modele mobilności podróżnych korzystających z usług wypożyczalni samochodów. Pojawiły się wydatki na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia pracowników i klientów, które stanowiły dodatkowe obciążenie dla przedsiębiorstw. Wyniki badań mogą stanowić źródło informacji dla agencji, które w przyszłości mogą być narażone na podobne i trudne sytuacje.Pozycja Innowacyjność behawioralna jako narzędzie symbiozy człowieka z technologią w czasach transformacji cyfrowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Bal-Woźniak, Teresa; Tkach, Tamara; Radieva, Maryna; Woźniak, Michał GabrielArtykuł ma charakter koncepcyjny. Jego cel określony jest w tezowo sformułowanym tytule. Ukazuje możliwości zastosowania modelu innowacyjności behawioralnej do wyjaśnienia mechanizmu symbiozy człowieka z technologią, przy jednoczesnym redukowaniu wielorakich zagrożeń dla dobrostanu. Powiązana z celem teza wskazuje, że akceleratorem procesu podążania do pozytywnej symbiozy człowieka z technologią jest kształtowanie i upowszechnianie uniwersalnej kompetencji, w postaci behawioralnej innowacyjności. Dowodzenie oparto na założeniu o konieczności zmiany paradygmatu myślenia o innowacyjności i wzbogaceniu jej wymiaru przedmiotowego wymiarem podmiotowym. W oparciu o studia literatury przedmiotu oraz ukazanie międzynarodowych zróżnicowań poziomu i dynamiki transformacji cyfrowej na podstawie wskaźników użytkowanych w światowych raportach cyfryzacji, autorzy wnioskują, że postulowana zmiana paradygmatu myślenia o innowacyjności może pełnić pozytywną dla dobrostanu rolę. Warunkiem koniecznym, lecz niewystarczającym redukowania wzrostu ryzyka symbiozy człowieka z technologiami cyfrowymi dla dobrostanu, jest orientacja innowacyjności behawioralnej na zrównoważony rozwój. Przy aktualnej skali przewartościowań i tempie oddziaływania transformacji cyfrowej na wszystkie wymiary ludzkiej egzystencji, celowe jest dlatego przechodzenie do strategii rozwoju zintegrowanego w formule postulowanej w artykule. Dla zapewnienia spójności innowacyjności behawioralnej z rozwojem zintegrowanym konieczne jest systemowe kształtowanie kompetencji innowacyjnych, w tym przez instytucje edukacji sformalizowanej, politykę rządów, instrumenty ekonomiczne, co wymaga dalszych badań.Pozycja Integration model of development of the European management consulting market(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Vergunenko, NataliaThe research deals with the analysis of the main trends on the European consulting market through the understanding of the structural and dynamic changes in the last years. Such analysis in this area makes it possible to draw the conclusions on the state and the development level of the economy as a whole, as well as on the interdependence of the consulting market and the GDP of European countries. Demand for the certain consulting services reflects indirectly the level of the management of the individual economic actors and the efficiency of the socio-economic structure of the country. Author characterizes the dependence between the size of MC market and the GDP of European countries with a help of the correlation models, based on the last statistical reports. The proposed models also provide a methodological basis for forecasting the main trends in the consulting industry on the global and European markets.Pozycja Komunikacja interpersonalna jako element zarządzania w jednostce oświatowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Michalska, AnnaKomunikacja interpersonalna jest jednym z głównych instrumentów pracy każdego menedżera, gdyż zdecydowana większość jego pracy polega właśnie na komunikowaniu się z innymi. Umiejętne posługiwanie się zarówno komunikacją werbalną, jak i niewerbalną może skutkować dobrymi relacjami przełożonych z podwładnymi i ułatwić zarządzanie przedsiębiorstwem. Dyrektor jednostki oświatowej również ma przed sobą wyzwania w tym zakresie, często w postaci lawirowania między utrzymaniem dobrych relacji koleżeńskich nie rezygnując z relacji służbowych i prawidłowego wywiązywania się ze swoich funkcji. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie części wyników badania przeprowadzonego w jednej ze szkół podstawowych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Głównym celem badania było sprawdzenie czy w badanej jednostce oświatowej komunikacja interpersonalna ułatwia proces zarządzania. Realizacja tego celu przebiegała przy pomocy celów cząstkowych w postaci: sprawdzenia sposobu komunikacji stosowanego wobec pracowników zatrudnionych w placówce na różnych stanowiskach, zbadania czy komunikaty werbalne dyrektora są zrozumiałe dla podwładnych i sprawdzenia skuteczności komunikatów i poleceń wydawanych przez dyrektora szkoły w opinii podwładnych. Hipoteza główna weryfikowana podczas badania zakładała, że w badanej jednostce oświatowej komunikacja interpersonalna ułatwia proces zarządzania. Postawiono również hipotezy cząstkowe zakładające, iż komunikaty werbalne dyrektora szkoły są skuteczne wobec większości respondentów, większość podwładnych rozumie komunikaty werbalne przełożonego, komunikaty i polecenia wydawane przez dyrektora placówki są w większości respektowane przez respondentów. Podczas badania wykorzystano kwestionariusz ankiety zawierający 18 pytań zamkniętych dotyczących komunikacji zarówno między współpracownikami, jak i między przełożonym i podwładnymi. Częściowe wyniki przedstawiono w tabelach. Cele badania zostały zrealizowane, a analiza zebranych danych umożliwiła pozytywne zweryfikowanie postawionych hipotez badawczych.Pozycja Nauka a filozofia zrównoważonego rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Siuta-Tokarska, BarbaraW artykule podjęto próbę poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania badawcze: jaka ma być nauka, na czym winna być oparta i jakie związki muszą zachodzić, aby nauka mogła służyć wdrożeniu w życie idei zrównoważonego rozwoju? Celem publikacji jest zatem próba poszukiwania odpowiedzi na tak sformułowane pytania badawcze, dotyczące relacji: nauka a filozofia zrównoważonego rozwoju. W tym zakresie autorka dokonała przeglądu literatury z tematyki szeroko pojmowanej nauki i jej składowych, a także zaprezentowała autorskie opracowanie – na bazie filozofii – jej trzech fundamentów, wyrażających piękno nauki. Te fundamenty to: prawda, dobro i mądrość. W publikacji zaprezentowano rozwój myśli naukowej, dotyczący pojmowania zrównoważonego rozwoju na podstawie krajowej i zagranicznej literatury przedmiotu, co dało możliwość ewolucyjnego ujęcia kontekstu refleksji naukowej w tej problematyce: – od pojmowania zrównoważonego rozwoju jako odnoszącego się do wzrostu gospodarczego, wspieranego przez środowisko przyrodnicze i społeczne; – poprzez uznanie go za taki rozwój gospodarczy, który jest pożądany społecznie, uzasadniony ekonomicznie i dopuszczalny ekologicznie; – aż po uznanie potrzeby realizacji rozwoju wykraczającego poza dotychczasowe ramy odniesienia w kierunku tworzenia nowego modelu gospodarki, opartej na wiedzy i innowacyjności, gdzie rodzi się nowa jakość kapitału ludzkiego jako siły sprawczej zharmonizowanego podnoszenia jakości życia we wszystkich sferach bytu i działania ludzkiego. To jednak wymaga upowszechniania holistycznego, interdyscyplinarnego myślenia o rozwoju, w którym przestrzenie bytu i działania ludzkiego współistnieją, będąc ze sobą sprzężone, gdzie proces decyzyjny podlega wielu kryteriom wyboru, przy czym ekonomiczność jest jedynie środkiem realizacji celów rozwojowych, a nie celem samym w sobie. Przyjmując tezę o naukowo-ideowym kontekście filozofii zrównoważonego rozwoju, przedstawiono zatem założenia jej paradygmatu, podkreślając znaczenie zarządzania (a nie tylko rządzenia) na rzecz wcielania w życie idei zrównoważonego rozwoju.Pozycja Nauki o zarządzaniu i marketing(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Sudoł, StanisławW Polsce i w innych krajach słowo „zarządzanie” nie jest jednolicie rozumiane. Wręcz odwrotnie – jest używane w różnych kontekstach znaczeniowych. Jest nadużywane. Zarządzanie trzeba widzieć jako jeden z rodzajów szeroko rozumianego pojęcia „kierowanie” obok administrowania, dowodzenia, rządzenia i „mikrokierowania”. Zarządzanie jest związane z zespołową działalnością ludzi. Jest procesem dokonującym się w organizacji (instytucji), która ma spajający ją wspólny cel oraz niezbędne zasoby materialne i niematerialne. Jej organ zarządzający (organ władzy) przez realizację funkcji kierowniczych ma wpływ na funkcjonowanie i rozwój organizacji. Nauka o marketingu jest częścią nauk o zarządzaniu, czyli jest ich subdyscypliną. Funkcje marketingu są analogiczne do funkcji w całym zarządzaniu. Marketing jest zarządzaniem w odniesieniu do pewnego, węższego zakresu rzeczywistości: obszaru działań organizacji względem rynku. Jako nauki ukształtowały się one na początku XX wieku. Współcześnie wyraźnie wyodrębniło się zarządzanie publiczne z zarządzania biznesowego oraz marketing publiczny wyodrębnił się z marketingu biznesowego. Koncepcje i metody wypracowane w zarządzaniu mogą być w dużym stopniu przenoszone do marketingu i odwrotnie. W Polsce w nauce o marketingu słabo rozwijany jest wątek ochrony interesów konsumentów i innych odbiorców dóbr i usług. Zarówno zarządzanie, jak i marketing jako zjawiska gospodarcze mają, choć nie zawsze doceniane, silne związki z moralnością, a jako dyscypliny naukowe z etyką. Zarządzanie i marketing, jak każda nauka, na podstawie prowadzonych badań formułuje prawidłowości i prawa w swoim obszarze, co jest jednak trudne ze względu na wieloznaczność i emocjonalne zabarwienie przedmiotu badania oraz z powodu złożoności właściwej istotom ludzkim. Twierdzenia nauk o zarządzaniu i marketingu charakteryzują się: 1) niskim stopniem ścisłości, 2) niską trwałością w czasie, 3) ograniczonością w przestrzeni.Pozycja Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nesterowicz, RenataThe main objective of this paper is to attempt to evaluate the selected financial ratios as a tool to assess the financial condition. The source material for the analyzes are empirical data contained in the financial statements of the company Inżyniweria Rzeszow S.A for 2011–2015. Financial reporting is useful because the company not only to the proper interpretation of numbers but above all to make better use of resources, improve performance, meet market needs and expectations of the owners. Thus it aims to facilitate the decision, which will ensure the effective development of the company in the future. It is important to emphasize the fact that the modern world is constantly changing, which are dynamic caused by the influence of the processes. These processes are; social, economic, political and cultural characteristics of each of which is subjected to the process of globalization treated primarily as a phenomenon or state of the global economy. The development of the market economy and globalization increases the demand of enterprises for economic information. In the modern economy, information is regarded as one of the important resources of the organization and is the subject of management. This information flow from the analyzes assess the financial condition and significantly determine investment decisions and financial.Pozycja Perspectives of Management in the Time of Knowledge Economy and Information Society(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Vološin, Martin; Vološinová, DarinaThe paper is focused on current issues of corporate governance and management in the era of transition to a knowledge economy and information society. The first part discusses basic factors of economic transformation and restructuring of the economy on the way to a modern post-industrial society. The second part of the article is dedicated to measuring the degree of knowledge economy development and problems of management of economic subjects, with a focus on increasing the competitiveness of Slovakia at the current stage of globalization and transformation of the economy.Pozycja Powiązania sieciowe przedsiębiorstw na rynkach zaawansowanych technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Limański, Andrzej; Drabik, IreneuszCelem artykułu jest charakterystyka kategorii powiązań sieciowych przedsiębiorstw w kontekście funkcjonowania rynków zaawansowanych technologii. Branże związane z tego rodzaju technologiami należą współcześnie do najbardziej dynamicznie rozwijających się w gospodarce światowej. Dynamika zmian i efekty prac badawczych i rozwojowych w przedsiębiorstwach funkcjonujących na rynkach zaawansowanych technologii wpływają na polepszanie wyników działalności gospodarczej w pozostałych branżach gospodarki. Wśród cech przedsiębiorstw zaawansowanych technologii wymienia się wykorzystanie kompleksowej technologii produkcji, intensywne działania w obszarze badań i rozwoju, wysoki poziom innowacyjności, a także szybką dyfuzję innowacji technologicznych. Ponadto wymienić trzeba wysokie kwalifikacje pracowników, konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych oraz związany z tym wysoki poziom ryzyka inwestycyjnego. Warunki funkcjonowania przedsiębiorstw nowoczesnych technologii charakteryzują się dużą intensywnością współpracy naukowo-technologicznej, zarówno w obrębie poszczególnych krajów, jak i w wymiarze międzynarodowym. W związku z powyższym rośnie znaczenie kooperacji i powiązań sieciowych, które z jednej strony są szansą rozwojową na rynkach szybko zmieniających się zaawansowanych technologii, ale z drugiej mogą być źródłem zagrożeń i ryzyka dla bezproblemowego funkcjonowania przedsiębiorstwa.Pozycja Retardacja w świadomości społecznej(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2016) Poskrobko, Bazyli; Kostecka, JoannaW pracy zaprezentowano retardację w kontekście wybranych argumentów filozofii na której powinna opierać się ekonomia zrównoważonego rozwoju. Ukazano relacje między nową filozofią gospodarowania a świadomością społeczną, ze szczególnym uwzględnieniem barier psychologicznych i psychicznych. Przedstawiono: (1) kategorię gospodarowania i bogactwa w ekonomii zrównoważonego rozwoju, (2) czynniki oddziałujące na kształtowanie świadomości tej nowej filozofii gospodarowania oraz (3) proces zmian w postrzeganiu retardacji przez społeczeństwo. Z myślą o konieczności dalszego tworzenia i rozwijania podstaw pod zrównoważone zarządzanie zasobami przyrody (i zasobami ludzkimi) zaprezentowano przykłady programów, edukujących dla zrównoważonego rozwoju. Ponieważ ich głównym zadaniem jest przekierowywanie sposobu myślenia i działania na nowe tory, mogą być przydatne dla promocji szeroko pojętej retardacji wykorzystywania zasobów, sił, walorów i usług środowiska.Pozycja Rola cytatu i krótkiej formy literackiej w procesie popularyzowania literatury za pomocą social mediów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wiecheć, Karolina; Tenderowicz, JowitaThe article concerns the roles played by quotations and short literary forms in the process of popularizing literature through social media. Its main purpose is to review the most popular websites in Poland and the phenomena related to the subject in the title. The research methods used in the publication are qualitative methods, mainly: critical analysis of text, image and one of the newest methods: autoethnography. The qualitative assessment of this issue is complemented by the quantitative data of the social media, including the number of recipients of the pages, the coverage of the posts and the information provided. The article discusses the history of literature, the origins of literature on the Internet, Explains the issues of social media, and carefully analyzes selected cases of popularizing literary forms on the Internet.Pozycja Struktura i funkcje systemu wartości organizacyjnych w kierowaniu zasobami ludzkimi(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-06-12) Depa, EwaCelem rozprawy doktorskiej było przedstawienie struktury, funkcji oraz znaczenia wartości organizacyjnych w procesie kierowania zasobami ludzkimi. Dysertacja została podzielona na trzy części: teoretyczną, metodologiczną i empiryczną. W części teoretycznej zwrócono uwagę na różnorodność sposobów ujmowania terminu „wartości” przez przedstawicieli tych kierunków, opisano typy osobowości człowieka występujące w organizacji, style kierowania i najważniejsze wartości organizacyjne. Zwrócono również uwagę na znaczenie i rolę kapitału ludzkiego w organizacji oraz istotę i znaczenie kultury organizacyjnej. Część metodologiczna przedstawia cel i zakres badań empirycznych, zostały w niej także sformułowano problemy i hipotezy badawcze. W części empirycznej zaprezentowana została analiza materiału empirycznego w poszczególnych organizacjach. Badania zostały przedstawione w formie graficznej za pomocą tabel i wykresów. Autorka dysertacji w swojej pracy uwzględniła niektóre spośród wielu zagadnień badawczych, związanych z tym zjawiskiem. Zaprezentowany temat rozprawy jest problemem badawczym, który analizowany jest z perspektywy wielu nauk społecznych i humanistycznych oraz posiada wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy charakter.Pozycja Wyzwania dla współczesnych przedsiębiorstw i menedżerów – zarys problematyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kaczmarek, BogusławW opracowaniu zaprezentowana została teza, że przemiany zachodzące we współczesnym świecie (tzw. megatrendy rozwojowe) stanowią jakościowo nowe wymagania dla przedsiębiorstw, dla kadry menedżerskiej, ogólnie zarządzania. W opracowaniu analizowane są najbardziej istotne – zdaniem autora – współczesne zadania zarówno przedsiębiorstw (organizacji), jak i menedżerów zarządzających tymi przedsiębiorstwami, wynikające z aktualnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw w złożonym otoczeniu.Pozycja Zarządzanie motywacją w przestrzeni publicznej na przykładzie szkoły(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Niewiadomski, Krzysztof; Zawłocki, IreneuszArtykuł dotyczy zarządzania motywacją uczniów w przestrzeni publicznej, jaką jest szkoła. W związku z weryfikacją niektórych tradycyjnych poglądów na temat motywacji istnieje potrzeba określenia czynników mających na nią wpływ, jak i sposobów zarządzania nią. Motywacja odgrywa ważna rolę w każdej aktywności człowieka. Motywacja do uczenia się jest szczególnie istotna, gdyż bez niej nawet najlepsze programy i metody nauczania nie odniosą pożądanych rezultatów.Pozycja Zarządzanie potencjałem dydaktycznym nauczycieli akademickich wyzwaniem nowoczesnych uczelni wyższych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Englert-Bator, Anna; Wołpiuk-Ochocińska, AnnaArtykuł przedstawia istotne zmiany w funkcjonowaniu nowoczesnych uczelni wyższych w zakresie zarządzania potencjałem pracowników. Ponadto wskazuje na konieczność wszechstronnego rozwoju pracowników dydaktycznych jako istotnego zasobu stanowiącego o przewadze konkurencyjnej uniwersytetów. Autorki artykułu rozważają potrzebę wspierania kompetencji interpersonalnych nauczycieli i rozwijania ich wiedzy w zakresie psychologii i pedagogiki wychowania i nauczania.Pozycja Znaczenie Systemu Informacji Oświatowej w zarządzaniu oświatą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Celarek, KrystynaTechnologie informacyjno-komunikacyjne, informatyka, są instrumentami, które współcześnie mają usprawniać zarządzanie w każdym obszarze działania. Edukacja jako jeden z najistotniejszych obszarów funkcjonowania państwa dzięki nowym technologiom zyskała nowe narzędzia zarządzania. Problem badawczy przedstawiony w artykule to analiza funkcjonowania rozwiązań informatycznych w procesie zarządzania oświatą na podstawie Systemu Informacji Oświatowej (SIO) i sformułowanie wniosków co do skuteczności funkcjonowania SIO jako narzędzia zarządzania oświatą.