Przeglądanie według Temat "malarstwo"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 37
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja 11 Międzynarodowe Biennale Miniatury Częstochowa 2020(2020-08-29) Woroniec, PiotrPrezentacja pracy pt. Atlas na 11 Międzynarodowym Biennale Miniatury Częstochowa 2020, w Galerii GAUDE MATER Ośrodka Promocji Kultury w Częstochowie Prace wykonane w technice: mieszanej , 10 x 10 cm upublicznione na międzynarodowej interdyscyplinarnej wystawie, której regulamin dopuszcza prace wykonane w technikach: malarstwa, grafiki, rysunku, fotografii monochromatycznej. Konkurs z 20-letnią tradycją , międzynarodowe jury artystów-profesorów ASP. Wystawa zaprezentowana w renomowanych galeriach w Polsce: Galeria Test, Warszawa, Muzeum S. Staszica w Pile, Pałac Kultury Zagłębia, Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie, BWA Tarnów, Galerie Brötzinger. Recepcja prac o szerokim zasięgu i oddziaływaniu.Pozycja Administracyjno-prawne aspekty przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Góźdź, SzymonNiniejszy artykuł stanowi przekrojowy przegląd wybranych zagadnień związanych z procesem przewozu malarskich dzieł sztuki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów administracyjno-prawnych, niejako całościowo organizujących szereg czynności praktycznych związanych z logistyką procesu transportowego.Pozycja Aller plus loin dans vos peintures... O Portrecie Czapskiego Wojciecha Karpińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Trygar, BarbaraThe article analyzes the book A Portrait of Czapski by Wojciech Karpiński. In the first part the author describes Czapski’s life and artistic work and in the second one, his paintings, The Boy in Front of de Staël and Self-portrait in the Mirror (Mirrors). Czapski interprets the world using geometric figures; they help him to show the tension between the sacred and the profane, at the same time marking out the direction and way to genuine values. Czapski experiences beauty the moment he discovers truth in a work of art.Pozycja Alt- realizm(2018-11-03) Woroniec, PiotrAlt- realizm - wystawa malarstwa / Galeria: Pragaleria w Warszawie Pokazano 19 premierowych obrazów z cyklu Alt-realizm wykonanych w technice mieszanej. Ekspozycja obrazów ukazywała swoisty dialog z medium malarskim jego fascynację materią, można było prześledzić strategie, które miały na celu twórcze przekształcanie i przekraczanie granic medium, w którym pracuje. Kurator: Marcin Krajewski, krytyk, historyk sztuki, publicysta m. in. w Arteon. Galeria w swoich działaniach koncentruje się na szeroko pojętej młodej sztuce współczesnej Patronat: portal Artinfo.plPozycja Architektura światła. W poszukiwaniu pejzażu wewnętrznego(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-11-13) Haba, MarekW pracy doktorskiej podejmuję temat światła w obrazie. Opisuję moją drogę twórczą, ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania pejzażu wewnętrznego. Przybliżam proces powstawania moich obrazów na przełomie kilkunastu lat. Opowiadam o moich zainteresowaniach jeszcze z czasów szkoły podstawowej oraz o tym, co skłoniło mnie do wyboru szkoły średniej. Odkrywam tropy, jakimi kroczyłem przez okres liceum plastycznego, a później studiów. Staram się przybliżyć mój proces twórczy oraz fascynacje i doświadczenia, których doznałem przez okresy mojej działalności artystycznej. W moich badaniach podejmuje zagadnienia duchowości oraz istotne dla mnie odniesienie się do światła jako jasności, czegoś nadprzyrodzonego. Opisuję transformację w obrazie naturalnego ukazania światła na rzecz nierealnego, co powoduje ukazanie się pierwiastka duchowego i pozwala nadać cechy metafizyczności mojej twórczości. Do pracy doktorskiej przygotowałem 26 obrazów, w tym dwa wielkoformatowe tryptyki: „Opowieść światła”, jeden dyptyk: „Wyspy” oraz obraz zawarty w kole. Wymiary prac są zróżnicowane ale w większości to formaty 100 x 100 cm.Pozycja Cykl „Icon” - wystawa zbiorowa „Art without border”, Gallery Yahiya Palmarium, Tunis, Tunezja(2019-04) Bednarska, KamilaCykl pt. „Icon” zaprezentowany został na wystawie Art Without Border w Gallery Yahiya Palmarium, Tunis, Tunezja w dniach 11 - 30.04.2019 r. Wystawa została zorganizowana pod Honorowym Patronatem Ministra Kultury Tunezji, na imienne zaproszenie Związków Artystów Tunezyjskich.Pozycja Figura Dobrego Łotra w najnowszej realizacji artystycznej Adama Brinckena i Macieja Zychowicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Organisty, Adam„Dziś będziesz ze Mną w raju” (Łk 23, 43) – słowa Chrystusa skierowane do jednego z ukrzyżowanych z Nim łotrów stały się tematem najnowszej realizacji wykonanej przez krakowski zespół artystów pod kierownictwem malarza Adama Brinckena i rzeźbiarza Macieja Zychowicza. Jesienią roku 2017 wykonali oni dekorację prezbiterium kościoła pw. św. Kazimierza w Bilczy koło Kielc wyobrażającą rozmowę Ukrzyżowanego z Dobrym Łotrem. Na wyposażenie składają się monumentalna grupa rzeźbiarska ukazująca Golgotę, ograniczona malarską formą przypominającą kształt pojedynczej steli, a także abstrakcyjny witraż ulokowany w niewielkim otworze okiennym (wyk. Krystyna i Bogusław Szczekan, Pracownia Artystyczna Witraży). Artykuł omawia oryginalnie zinterpretowany schemat ikonograficzny: dwa motywy, łączące się integralnie z przesłaniem słów Chrystusa – odpuszczeniem grzechów i obietnicą zbawienia. W świetle emanującym od Zbawiciela oraz w kontekście zapowiedzi zmartwychwstania ciał należy postrzegać pełnoplastycznie oddane partie ciała Dobrego Łotra. Natomiast wizerunek Chrystusa, wbrew chronologii narracji ewangelicznej, odczytywać trzeba jako Ukrzyżowanego i jednocześnie Zmartwychwstałego, gdyż Jego ciało nie nosi śladów cienia śmierci. Analizie poddano formalną stronę dekoracji malarsko- rzeźbiarskiej na tle innych tego rodzaju przedstawień pasyjnych i typów Dobrego Łotra. Dzieło Brinckena i Zychowicza zaprezentowano w kontekście wcześniejszych tego typu realizacji sakralnych. Pascha Chrystusa, rozumiana jako jedność wydarzeń Jego męki, śmierci i zmartwychwstania, związana ściśle z najistotniejszym dokonaniem Vaticanum II – odnową liturgiczną – była kilkakrotnie tematem wiodącym w pracach artystów. W żadnej jednak z nich nie wybrzmiały słowa Zbawiciela skierowane do Dobrego Łotra. W Bilczy stały się one tematem przewodnim, stanowiąc niejako echo dla wielu współczesnych refleksji obejmujących problematykę Miłosierdzia Bożego.Pozycja Fragmenty obecności. Obraz – między fi guracją a abstrakcją(Wydział Sztuki UR, 2017-12) Gil, ŁukaszI have tried to confront my artistic experience with the theory and practice of such artists as Francis Bacon, Teresa Pągowska, Stanisław Rodziński and Jacek Sienicki. What links their attitudes is the sincerity of presenting reality. As such the attitudes are significant points of reference for both my artistic work and theoretical considerations. In my project I have tried to consider the experience of existence in time and space: transience, change in the course of life, noticing the traces of our living. Searching and discovering order through using simple color and composition solutions (bringing the coloristic expression down to a narrow chromatic range and synthetic surface of painting). I show fragments of man in an atmosphere of a certain tension, solitude, inner dilemma, in a changed form, making some desperate gestures.Pozycja Franciszek Prochaska. Sanocki malarz we Francji(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Banach, WiesławThe author discusses Franciszek Prochaska born on 27 June 1891 in Brzozów, a figure unacknowledged in 20th-century Polish art. The artist is not rated among eminent ones, therefore the interest in his art is slight. Few of his works are known; all the known paintings are kept at the Historical Museum in Sanok. His art works hardly ever appear on the Polish art market. There aren’t any paintings by him in any other museum than the one in Sanok. His prints are far better known; apart from Sanok, they can be found in the National Museum in Warsaw. His woodcuts and illustrations have been discussed in publications by Maria Grońska: Nowoczesny drzeworyt polski and Grafika w książce, tece i albumie.Pozycja Jakie to płaskie! „Oko” Władysława Strzemińskiego(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Mordka, ArturThis article will present this aspect of Władysław Strzemiński’s theory of unism, which refers to flatness of a painting and its plain. The choice of a painting plane (flatness) as a subject of study was caused by the fact, that – according to Strzemiński – flatness is a “nat ural” property of a painting work of art, therefore its explanation is also the explanation of the “essence” of painting. The definitions of a painting will be given and discussed, in which flatness is the artistic definiendum. In the second part of article the importance of a plain for the structure of a painting will be considered. A painting plane will be understood as: an object; surface of canvas, a purly intentional being; an object with geometrical properities.Pozycja Kafka- Przełamywanie Granic(2017-07-22) Woroniec, PiotrZaprezentowanie pracy Trafo - w nawiązaniu do aforyzmu Franza Kafki nr. 55 / na wystawie Kafka – Przełamywanie Granic w Galerii Zamek w Reszlu, Oddział Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Międzynarodowa, interdyscyplinarna wystawa to efekt realizacji projektu autorskiego prof. Z. Bajka, ASP Kraków, łączącego w zamyśle dwie dziedziny sztuki: literaturę i sztuki piękne. Ekspozycja - 150 czarno-białych prac, to autorskie interpretacje mini tekstów F. Kafki. Do projektu zostali zaproszeni pedagodzy i artyści prawie wszystkich uczelni artystycznych w Polsce, Niemiec i Czech. Wystawa przeniesiona do: NCK w Krakowie. Patronat Honorowy objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego P. Gliński oraz Rektor ASP w Kraków.Pozycja Kolory Ofiary – akwarelowe malarstwo pasyjne Danyły Mowczana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Szot, ZofiaPochodzący z Ukrainy Danyło Mowczan należy do najciekawszych współczesnych artystów zajmujących się sztuką sakralną. Jego twórczość wywodzi się ze sztuki Kościoła wschodniego i obejmuje zarówno malarstwo ikonowe, jak i portrety, przedstawienia alegoryczne i mitologiczne. Wśród jego prac, charakteryzujących się minimalizmem i stosowaniem jasnego tła, wyróżniają się dzieła wykonane akwarelą. Odwołując się do realizacji pasyjnych artysty, przedstawiam interpretację dzieł, analizując zastosowane przez Mowczana zabiegi formalne, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu wykorzystania farb wodnych. Przyglądam się kolejno przedstawieniom ukrzyżowania, zdjęcia z krzyża, opłakiwania i złożenia do grobu. Uwzględniam takie treści jak: historię biblijną, dogmaty, emocjonalność przedstawień i relację Jezusa z kontemplującym. W dyskursie staram się udowodnić, że w sztuce lwowskiego artysty zarówno ikonografia, jak i forma dzieła sztuki pełnią niemalże równorzędną rolę w przekazywaniu wydarzeń i scen o charakterze religijnym oraz rozmyślań z nimi związanych.Pozycja Krajobrazy, Strefy, Tablice. Jonasz Stern – abstrakcja biologiczna (w 30. rocznicę śmierci – przypomnienie)(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Łątkowski, MarekThe article concerns the painting projects by Jonasz Stern, an artist whose work is part of the current of meaningful abstraction. His collage compositions present variants of seeing what gives in to transition and dematerialization. They are made up with diverse means and natural materials, opening peculiar visual spaces, with structures made up of animal bones, fish bones and skins and bird feathers. Stern’s artistic life is evidence of verifying avantgarde through a creative struggle with personal fate. What significantly influenced his art was a dramatic event from his life – surviving an execution and escaping death in the Janowski camp in Lviv. 2018 is the 30th death anniversary of the artist, who died on 2 August 1988 in Zakopane, two days before his 84 birthday.Pozycja Laocoon's Group - 5.London Art Biennale 2021(Chelsea Old Town Hall, London, 2021-07) Porczyńska, BarbaraLaocoon’s Group - obraz olejny na płótnie wystawiony na 5 London Art Biennale /The Capital for Contemporary Art/ -, Chelsea Old Town Hall, Londyn, Wielka Brytania;Pozycja Leona Chwistka oscylacje artystyczne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Mordka, ArturCelem artykułu jest przedstawienie koncepcji Leona Chwistka oscylacji artystycznych. W pierwszej części artykułu wyjaśnię znaczenie tego pojęcia, a także omówię rodzaje oscylacji. Ponieważ to pojęcie nie ma ściśle artystycznego charakteru, podam racje jego zastosowania w analizie obrazu. W drugiej części przeprowadzę analizę oscylacji genetycznej. Jest to szczególny rodzaj oscylacji, który umożliwia widzenie w danym obrazie całkiem rożnych przedmiotów. Wyłaniają się one z plam barwnych i mogą być identyfikowane przez odbiorcę na rożne sposoby. W części trzeciej skupię się na oscylacji między własnościami tego samego przedmiotu.Pozycja Model edukacji wizualnej osób niewidomych w zakresie sztuk wzrokowych i wskazówki aplikacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Śmiechowska-Petrovskij, EmiliaGłównym celem artykułu jest przedstawienie koncepcji edukacji wizualnej osób niewidomych w zakresie sztuk wizualnych, jej modelu oraz wskazówek aplikacyjnych. Omówiono w nim definicję, komponenty, a także komponenty dodatkowe edukacji wizualnej niewidomych odbiorców, odnoszące się ściśle do sfery udostępniania dzieł sztuki o charakterze optycznym, w podziale na uwarunkowania, procesy i działania, tworząc ramę teoretyczno-metodologiczną, którą można wykorzystać jako listę kontrolną do projektowania wydarzeń związanych z udostępnianiem kultury wizualnej lub sprawdzaniem tych realizacji, które już zostały przygotowane. Zaprezentowano także dodatkowe wskazówki związane z wdrażaniem modelu edukacji wizualnej osób niewidomych w podziale na edukację całożyciową – formalną i nieformalną oraz edukację odnoszącą się do konkretnej wystawy, czy dzieła sztuki.Pozycja Montefeltro, 2020, praca malarska 11 Międzynarodowe Biennale Miniatury Częstochowa 2020 , Galeria Ośrodka Gaude Mater w Częstochowie(2020) Sankowski, JarosławObraz Montefeltro, olej, deska 10 x 10 cm 2020, upublicznienie na wystawie w ramach:11 MIĘDZYNARODOWE BIENNALE MINIATURY CZĘSTOCHOWA 2020, Galeria Ośrodka Gaude Mater w CzęstochowiePozycja Nowa stała wystawa sztuki pt. „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej” w Muzeum Narodowym w Krakowie, w której eksponowany jest obraz Tadeusza Boruty pt. „Ślad” z cyklu „Via Crucis”.(2021-10-15) Boruta, TadeuszObraz Boruty znalazł się w nowej, stałej wystawie Muzeum Narodowe w Krakowie zatytułowanej XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, która została otwarta 15 października 2021 roku, po ponad 10latach od eksponowania poprzedniej kolekcji. Stanowi ona przegląd wielości zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły w Polsce w ostatnich 120 latach. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Są tu dzieła najwybitniejszych twórców od Wyspiańskiego, Malczewskiego po artystów współczesnych. Wystawa ukazuje w sposób przekrojowy najważniejsze zjawiska, kierunki, prądy artystyczne poprzez wybitne dzieła z kolekcji Muzeum, która to należy do najważniejszych w kraju. Została ona przygotowana przez zespół kuratorów pod kierownictwem prof. A. Szczerskiego. Wystawie towarzyszy monografia pod tytułem „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej - Muzeum Narodowe w Krakowie”, str.375, ISBN 978-83-7581-341-8. Jest to praca zbiorowa pod redakcją Magdaleny Czubińskiej. Album składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii.Pozycja Obraz - Sukcesja, III Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego Bydgoszcz, wystawa pokonkursowa, Biuro Wystaw Artystycznych w Bydgoszczy(2018) Sankowski, JarosławObraz - Sukcesja, upublicznienie na: III Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego Bydgoszcz, wystawa pokonkursowa, Biuro Wystaw Artystycznych w BydgoszczyPozycja Obraz T. Boruty „Ocenzurowano” na wystawie w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy(Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, 2021-12-13) Boruta, TadeuszObraz Tadeusza Boruta pt. Ocenzurowano, 2021,akryl na płótnie, 40x40 cm na wystawie pt. "CZTERDZIEŚCI. Refleksja 40-lecia wprowadzenia Stanu Wojennego" w Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Galeria Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy. Obraz T. Boruty „Ocenzurowano” przedstawia ślady interwencji cenzury PRL-u w prywatną korespondencję, które zostały zestawione z ekranem komputera z widocznymi na nim ikonami mediów społecznościowych z napisem „ocenzurowano”. Obraz zwraca uwagę na problem istniejącej cenzury w sieci. Kurator wystawy prof. P. Lewandowskiego-Palle zaprosił do uczestnictwa w bydgoskiej wystawie czterdziestu profesorów tytularnych, którzy podjęli się realizacji obrazu malarskiego, we wspólnym dla wszystkich formacie 40 x 40 cm. Czterdzieści lat, czterdziestu artystów i czterdzieści na czterdzieści.