Przeglądanie według Temat "local self-government"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Budżetowanie partycypacyjne jako instrument współzarządzania sferą publiczną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Łukomska-Szarek, JustynaBudżetowanie partycypacyjne, jako proces decyzyjny umożliwia współtworzenie budżetów lokalnych w drodze dyskusji (obejmującej dialog i negocjacje) pomiędzy mieszkańcami a władzami lokalnymi w zakresie wydzielenia określonej puli środków finansowych, które zostaną wykorzystane do realizacji wybranych przez społeczność lokalną przedsięwzięć inwestycyjnych. Władze lokalne określą limit wydatków majątkowych, w ramach którego obywatele wspólnoty lokalnej mogą zgłaszać własne projekty inwestycyjne. Poprzez nawiązanie dialogu pomiędzy mieszkańcami a władzą lokalną budżetowanie partycypacyjne umożliwia wykonanie tych inwestycji, które są istotne dla społeczności lokalnej. W tym zakresie obywatele mogą uczestniczyć w procesie kreowania rozwoju lokalnego, decydując o wyborze priorytetowych zadań publicznych. W związku z powyższym głównym celem niniejszego opracowania jest próba wskazania budżetowania partycypacyjnego, jako narzędzia współzarządzania jednostką samorządu terytorialnego. Motywem przewodnim wyboru wskazanego powyżej tematu jest jego aktualność, a zwłaszcza popularność w ostatnich latach. Budżet partycypacyjny, jako potencjalnie bardziej konstruktywna forma demokracji bezpośredniej, stała się bardziej popularna w Polsce, a próby wprowadzenia takich rozwiązań w zakresie budżetowania podjęto w: województwach (na przykład wielkopolskim), powiatach (gostyńskim, wągrowieckim) i wielu gminach, począwszy od dużych miast takich jak Sopot, Poznań do małych miast, takich jak Kraśnik, Grajewo. W przypadku samorządów lokalnych w Polsce budżetowanie partycypacyjne dalekie jest od pierwowzoru brazylijskiego, mimo to coraz więcej podmiotów decyduje się na stosowanie tego instrumentu.Pozycja Budżety obywatelskie polskich miast na prawach powiatu w obliczu kryzysu wywołanego wojną w Ukrainie w 2022 roku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Baciak, PrzemysławW artykule przedstawiono rezultaty przeprowadzonych badań wybranych aspektów funkcjonowania budżetów obywatelskich w miastach na prawach powiatu w dobie kryzysu wywołanego w 2022 roku wojną w sąsiadującej z Polską Ukrainie. Analizie poddano przede wszystkim zakres i okoliczności korzystania w tej sytuacji przez władze samorządowe z możliwości zawieszenia procesów budżetu obywatelskiego a także zmiany jego wysokości. Badania przeprowadzone w oparciu o analizę danych zastanych a także analizę dokumentów i przekazów medialnych, wykazały trwałość budżetów obywatelskich w dobie kryzysu. Pozwoliły też zidentyfikować czynniki rezyliencji tej instytucji demokracji partycypacyjnej.Pozycja Polityka informacyjna samorządu wojewódzkiego w Polsce w świetle prawa obywateli do informacji publicznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Kuca, Paweł; Polak, RafałPolityka informacyjna jest jednym z elementów, które w istotny sposób wpływają na wizerunek i odbiór działań prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Skuteczne działania w tym obszarze pozwalają na efektywne komunikowanie z lokalną społecznością, a także są elementem praktycznej realizacji prawa obywateli do informacji. Jak wynika z przeprowadzonych badań, samorządy wojewódzkie w Polsce wykorzystują w swoich działaniach narzędzia polityki informacyjnej o różnym charakterze. Są to zarówno narzędzia, których funkcjonowanie jest wymagane przez przepisy prawa (Biuletyn Informacji Publicznej), media własne samorządów wojewódzkich, jak i działania realizowane w ramach polityki media relations.Pozycja Polityka informacyjna starostw powiatowych województwa podkarpackiego – wyniki badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Kuca, Paweł; Polak, RafałThis article presents reflections on the assumptions, goals and tools used by the district authorities of Podkarpackie Province in their external information policy. The authors have tried to answer the following questions: whether the counties maintain conscious relations with the media, what these relations look like, and also whether the journalists are interested in the issues of self-government (according to local authorities). Moreover, the intensity of the use of selected communication tools - standard and non-standard – has been described. The article has also aimed to determine what tools of external communication will be used by the counties in the future. The conclusions presented in the article were based on the results of a survey conducted by the authors with the heads of Podkarpackie counties in the first half of 2012.Pozycja Społeczeństwo a prawo konstytucyjne. O roli socjologii prawa w prawie konstytucyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Czeczot PiotrSocjologia jako jedna z nauk społecznych jest nauką empiryczną i swoje badania opiera na faktach. Socjologowie posługują się także pojęciem faktów społecznych, oznaczającym sposoby postępowania dające się wyodrębnić spośród różnych zachowań powszechnych w społeczeństwie. Są to jednak zjawiska, które swoimi cechami wyraźnie różnią się od zjawisk badanych przez inne nauki. W niniejszej pracy autor zechciał przyjrzeć się dokładniej wpływowi socjologii prawa na szeroko rozumiane prawo konstytucyjne, bowiem w ostatnich latach nie poświęcało się w literaturze wiele uwagi temu zagadnieniu. W niniejszej pracy autor, opierając się na definicji prawa konstytucyjnego sensu largo, a więc nieograniczającej się jedynie do analizy ustawy zasadniczej, spróbuje wskazać, jak istotną rolę w dogmatycznym badaniu tej dziedziny prawa pełni socjologia i jej metody badawcze. W pierwszej kolejności w pracy omówione zostaną przykłady ukazujące, jak istotną rolę pełni socjologia prawa w stanowieniu nowego oraz interpretowaniu już obowiązującego prawa – na przykładzie prawa wyznaniowego, prawa samorządu terytorialnego, prawa stanów nadzwyczajnych. Omówienie to zostanie wsparte odesłaniami do przykładów prawodawstw różnych państw oraz powołaniem się na opinie różnych teoretyków prawa. Następnie autor przejdzie do jeszcze szerszego ujęcia prawa konstytucyjnego, bowiem z perspektywy konstytucjonalizmu międzynarodowego, a więc aktów prawa międzynarodowego, także tych uznawanych przez niektórych za konstytucje międzynarodowe i ich socjologiczno-prawnej analizy. Rozważania przedstawione w pracy mają na celu wykazanie, jak istotną rolę we współczesnej nauce o prawie konstytucyjnym pełnią nauki socjologiczne.Pozycja Tendencje centralizacyjne w Polsce po 1990 roku – ciągłość i zmiana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Wojnicki, JacekThe article discusses the issue of centralization tendencies in Poland. It constitutes an attempt to present this process in the context of the functioning of public administration in our country. The main research question is whether centralization was constantly present during the 30 years of creating a new model of public administration in Poland, or whether it was strengthened after 2015. The financial independence of local government units is also a crucial aspect of the analysis. The article correspondingly focuses on the resistance of the government administration during the implementation of local government reforms. Importantly, what is factored in as well is the change in the perception of the position and the role of local governments in the political system after the 2015 parliamentary elections by the new government camp. Analysis of the past provided the precedent premises for strong centralization tendencies, in particular, the traditions of the strong state administration of the Second Polish Republic after the May coup in 1926 and during the People's Republic of Poland.Pozycja Zadania jednostek samorządy terytorialnego w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego – aspekty teoretyczne i praktyczne(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-12) Kusto, Barbara; Bonusiak, EwaArtykuł zawiera analizę wybranych regulacji prawa administracyjnego dotyczących zadań jednostek samorządu terytorialnego w sferze ochrony zdrowia, wpływających na poziom bezpieczeństwa zdrowotnego oraz ukazuje tzw. praktyczne aspekty realizacji tych zadań przez samorząd terytorialny. Praktyka wskazuje, że programy polityki zdrowotnej, realizowane przez samorządy terytorialne, powinny charakteryzować się dużą efektywnością. Okazuje się jednak, że wiedza o tym, w jaki sposób opracować poprawny i dobry program polityki zdrowotnej nie jest powszechna. Z danych statystycznych publikowanych przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji wynika, że wciąż duża liczba projektów programów zdrowotnych przekazywanych do zaopiniowania tejże Agencji nie uzyskuje opinii pozytywnej. Działania związane z opracowaniem i realizacją programów z tego zakresu są często chaotyczne i doraźne. Wskazuje to na potrzebę udzielania szerokiego i różnorakiego wsparcia dla osób przygotowujących programy polityki zdrowotnej w poszczególnych samorządach terytorialnych. Celem niniejszego opracowania jest analiza regulacji prawnych dotyczących zadań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego w ramach obowiązujących przepisów prawnych oraz ukazanie efektów praktycznych realizacji tych zadań przez samorząd terytorialny. Aby zrealizować założony cel dokonano analizy aktualnych regulacji prawnych dotyczących wyżej wymienionych zagadnień oraz zweryfikowano informacje udostępnione przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczące realizacji programów polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce w latach 2014 – 2015.Pozycja Zreformowany system ochrony zdrowia w kontekście funkcjonowania samorządu lokalnego. Studium analityczne na przykładzie powiatu jarosławskiego w latach 1991-2014(2015-06-26) Muzyczka, AnnaW dysertacji podjęto teoretyczne analizy zależności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i samorządu terytorialnego. Zrealizowano je na bazie dokumentów prawnych, teoretycznych opracowań naukowych i zgromadzonych informacji statystycznych z zakresu interesującej problematyki badawczej. Szczegółowe analizy przeprowadzono na przykładzie powiatu jarosławskiego w latach 1991-2014. Podstawowy problem badawczy sprowadził się do pytania o miejsce systemu ochrony zdrowia w samorządności lokalnej, a przyjęte hipotezy badawcze pozwoliły na przetestowanie problemu badawczego. Praca składa się z sześciu rozdziałów. Zgodnie z klasyczną metodologią badawczą w pierwszej kolejności zanalizowano systemy ochrony zdrowia w niektórych krajach Unii Europejskiej i w świecie; następnie - reformy systemu ochrony zdrowia oraz prawne aspekty funkcjonowania samorządu terytorialnego i systemu ochrony zdrowia w Polsce, aby w końcowej części dociekań wskazać na ich społeczne i ekonomiczne zależności. Finalny, szósty rozdział pracy, wskazuje na perspektywę rozwoju i zmian w systemie ochrony zdrowia w powiecie jarosławskim.