Przeglądanie według Temat "local law"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Administracja współpracująca a stanowienie prawa miejscowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Dąbek, DorotaWspółpraca w administracji jako forma wchodzenia administracji w relacje z innymi podmiotami może mieć bardzo wiele postaci: może obejmować współpracę pomiędzy organami administracyjnymi, jak również pomiędzy administracją a podmiotami zewnętrznymi i przyjmować zróżnicowane tryby proceduralne. Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza różnych możliwych form współpracy administracji w procedurze stanowienia prawa miejscowego, czyli szeroko rozumianej współpracy legislacyjnej. Uwzględnione zostały zarówno aspekty związane ze współpracą administracji z podmiotami zewnętrznymi (inicjatywa prawodawcza, konsultacje, zaopiniowanie), jak i wewnątrz samej administracji, określone jako współdziałanie legislacyjne (porozumienia administracyjne, związki komunalne, zaopiniowanie, uzgodnienie, zatwierdzenie przez inny organ administracyjny). Współpraca administracji, w tym także w stanowieniu prawa, jest co do zasady zjawiskiem korzystnym, mającym szansę poprawienia jakości stanowionego prawa i jego skuteczności. Niestety jednak obecna regulacja prawna form tego współdziałania jest niedostateczna, co ilustrują podane w artykule przykłady.Pozycja „Sposób zwyczajowo przyjęty” – rola i znaczenie w przekazywaniu informacji o prawie miejscowym dla społeczności lokalnej(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Zadworny, DanielPodawanie informacji o prawie w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie jest określeniem często pojawiającym się w obowiązujących aktach prawnych. Zasadniczo ten sposób przekazywania informacji ma gwarantować realizację zasady jawności prawa obowiązującego lokalnie. Czy jednak za samym sformułowaniem kryje się czytelny desygnat odpowiadający wskazanemu terminowi? Niniejszy artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na to pytanie. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie historycznych i obecnie obowiązujących regulacji prawnych odnoszących się do zwyczajowego sposobu informowania o prawie obowiązującym lokalnie. W ramach opracowania wykonano analizę wybranych przepisów ustawowych nawiązujących do sposobu zwyczajowego informowania o prawie obowiązującym lokalnie w trzech aspektach realizacji zasady jawności prawa, tj. tworzenia prawa miejscowego, jego obowiązywania oraz podnoszenia świadomości prawnej jego adresatów. Poruszono także zagadnienia kompetencji właściwego organu samorządu gminnego do określenia zwyczajowego sposobu przekazywania informacji o prawie obowiązującym lokalnie. Ponadto wskazano propozycje wykorzystania nowych kanałów przepływu informacji o prawie lokalnym do mieszkańców danej społeczności, podając dobre praktyki w tym zakresie.Pozycja Wybrane zagadnienia prawne statutu gminy jako aktu prawa miejscowego o charakterze ustrojowym(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Stych, MarekArtykuł porusza problematykę unormowań zawartych w akcie prawnym o charakterze ustrojowym dla gminy, jakim jest statut. Przepisy ustawy o samorządzie gminnym wprowadzają określone wymogi w zakresie materii statutowej. Oprócz Konstytucji i ustawy o samorządzie gminnym statut gminy jest najważniejszym aktem prawnym normującym ustrój gminy. Konstytucyjna zasada hierarchicznej budowy aktów prawnych pozwala zaliczyć statut do aktów prawa miejscowego, bowiem obowiązuje on wyłącznie na obszarze właściwej gminy. Przepisy wspomnianych wcześniej aktów powszechnie obowiązujących prawnych w sposób zasadniczy decydują o zakresie regulacji zawartej w statucie.