Przeglądanie według Temat "literariness"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Gry cyfrowe jako palimpsesty tradycji literackiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-07-05) Żmuda, MichałW pracy badam intermedialne relacje, które wytwarzają się pomiędzy literaturą a cyfrowymi grami. Punktem wyjścia rozprawy jest rozpoznanie, że gry komputerowe są medialnymi hybrydami, które zapożyczają metody reprezentacji i kreowania znaczeo od innych mediów. Główna hipoteza zakłada, że medialnośd gier pozostaje pod wpływem medialności literatury. Gry nie tylko włączają literackie środki semiotyczne w swoje struktury, ale także poddają je daleko idącym transformacjom. Badania opieram na typologiach intermedialności opracowanych przez Irinę O. Rajewsky oraz Wernera Wolfa. Poddaję je jednak rewizji i uzupełniam o definicję medialności Larsa Elleströma, a także teorie remediacji, intertekstualności i paratekstualności. Odwołując się do badao medioznawczych i teorii z zakresu ludologii, przyjmuję, że intermedialne transformacje powstają w oparciu o cybertekstualnośc, proceduralnośd i przestrzennośd gier. W pracy badam tzw. intermedialne kombinacje i odniesienia. Zajmuję się m.in. przemieszczeniem literackich praktyk w obręb medialności gier, formami tekstualnymi, które występują w grach, relacją między czytaniem a graniem, reprezentacją literackich technik i narzędzi (a zwłaszcza tradycyjnych nośników literatury), materialnymi, literackimi artefaktami, które poprzez paratekstualizację poszerzają zakres medialny gier, a także mechanizmami, które stoją za powstawaniem gier ufundowanych na bazie literackiego pierwowzoru.