Przeglądanie według Temat "lapsology"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Błędy gramatyczne w pracach pisemnych studentów ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-12-12) Izdebska-Długosz, DominikaCelem pracy było zbadanie błędów gramatycznych w polszczyźnie pisanej studentów ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego. Na podstawie 862 prac pisemnych osób z Ukrainy wyłoniono 5958 błędów gramatycznych i poddano je szczegółowej analizie w dwóch grupach: błędów fleksyjnych ( 4042 jednostki) i błędów składniowych (1916 jednostek). Błędy poddano zarówno analizie jakościowej, jak i ilościowej. Pierwsza pozwoliła na ustalenie: na czym polega dany błąd, który model systemowy lub/i normę językową narusza (opis lingwistyczny błędu), w jakim stopniu zagraża powodzeniu komunikacji, jakie są jego przyczyny (aspekt glottodydaktyczny błędu). Druga perspektywa – ilościowa – dała szczegółowe dane o liczebności poszczególnych podgrup błędów, a także o liczbie błędów interferencyjnych w korpusie. Teoretyczna część pracy dotyczy z jednej strony analizy błędu językowego jako zjawiska lingwistycznego, glottodydaktycznego, a także psycholingwistycznego, z drugiej natomiast – szerokiej problematyki nauczania gramatyki języka obcego, w tym szczególnie zagadnienia doboru odpowiednich metod, technik i materiałów w celu jak najbardziej efektywnego nauczania polskiego systemu językowego w grupach ukraińskojęzycznych uczących się polszczyzny i zarazem przyswajających ją.