Przeglądanie według Temat "landscape architecture"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Jak bionika może zainspirować architekta krajobrazu?(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2016) Kostecka, Joanna; Pączka, GrzegorzBionika to interdyscyplinarna nauka badająca budowę i zasady działania organizmów oraz możliwości adaptowania tych rozwiązań w technice (zwłaszcza w automatyce) i budowie urządzeń technicznych na wzór organizmu. Ma zastosowanie w wielu rozwiązaniach (samolot, spadochron, ogniwa fotowoltaiczne). Podglądanie przyrody jest bardzo pouczające i przydatne. W pracy rozważano zadania architekta krajobrazu, podano przykłady adaptacji rozwiązań przyrody a także opracowano pytania ankiety sprawdzającej akceptację studentów architektury krajobrazu dla potrzeby promocji zrównoważonego rozwoju, różnorodności biologicznej oraz naśladowania rozwiązań obserwowanych w przyrodzie. Starano się także podkreślić, że utrzymanie trwałości istniejących ekosystemów przyjaznych dla człowieka wymaga na wzór przyrody, ograniczania marnowania zasobów i energii a dodatkowo powszechnego zaakceptowania nadchodzącej ery oszczędności.Pozycja Natura a sztuka. Aspekty i dylematy malarstwa pejzażowego(Wydział Sztuki UR, 2017-12) Balicki, JacekAesthetic choices were shaped in prehistory as a condition of survival. A tree in the savannah is an archetype of a belvedere. In agricultural societies a domesticated area is created which with time changes into a house with a garden. The development of horticulture, landscape architecture, significantly influenced the perception of a landscape. Beauty nowadays is the domain of advertizing. Sublimity and picturesqueness belong to tourism and architecture, not to the mainstream art. Perhaps a landscape can be a source of artistic inspiration after all?Pozycja Wpływ postępu w naukach przyrodniczych i technicznych na rozwój ogrodów egzotycznych w Europie(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie; Polskie Towarzystwo Gleboznawcze Oddział w Rzeszowie, 2015) Czerniakowski, Zbigniew W.Rośliny egzotyczne, a więc pochodzące z innych stref klimatycznych od wieków znajdowały się w kręgu zainteresowania właścicieli ogrodów. Część z nich ceniono za właściwości użytkowe, przede wszystkim lecznicze. Część stanowiła rodzaj ciekawostki botanicznej. Szereg gatunków udało się zaaklimatyzować w Europie do tego stopnia, że zaliczane są one w tej chwili do powszechnie znanych i szeroko rozprzestrzenionych roślin uprawnych (ziemniak, tytoń) lub nawet ekspansywnych chwastów (nawłoć kanadyjska). W wielu wypadkach introdukcja roślin egzotycznych wymagała dużego wysiłku, a zwłaszcza wiedzy przyrodniczej. Znaczące przyspieszenie tego procesu nastąpiło w wyniku postępu w naukach technicznych. Kamieniem milowym było wprowadzenie technologii produkcji szkła walcowanego oraz opanowanie wytrzymałych na warunki atmosferyczne konstrukcji żelaznych.Pozycja Zastosowanie geometrii wykreślnej w kształceniu architekta krajobrazu(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2021) Baran, AnnaPraca architekta krajobrazu stanowi ważny element kreowania rzeczywistości przyjaznej dla przyrody i człowieka. Obok wrażliwości na ochronę szeroko pojmowanej różnorodności biologicznej, wśród umiejętności jakie powinien posiadać architekt krajobrazu znajduje się sprawność wykonywania dokumentacji technicznej. W artykule zaprezentowano spojrzenie na geometrię wykreślną jako narzędzie wspomagające dobre planowanie przestrzeni przez architekta krajobrazu. Opisano także vademecum podstawowych odwzorowań z geometrii wykreślnej stosowanych przez niego w graficznej części dokumentacji technicznej. Opracowanie to może być pomocne w kształceniu umiejętności projektowych i przydatne jako wzór dla nauczycieli przedmiotów związanych z projektowaniem zarówno na poziomie szkół średnich, jak i na wyższych uczelniach.