Przeglądanie według Temat "landscape"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Airborne Laser Scanning and 20th Century Military Heritage in the Woodlands(Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, 2017) Kobiałka, DawidThis paper discusses recent advancements in the context of modern conflict archaeology in the woodlands. One aspect of this development of archaeological research is a broad use and application of airborne laser scanning (ALS). Material remains of a forced labour camp and munitions depot in the forests around Gutowiec (Poland) known as Guttowitz 35 are used as a case study. After approaching prisoners’ memories concerning the site, the results of ALS combined with the outcomes of fieldwalking at the site are presented. This article tries to back up the following thesis: due to applications of non-invasive methods (e.g. ALS, fieldwalking), archaeology is able to offer a deeper understanding and contextualization of such sites as Guttowiec 35: a fresh insight into the materiality of conflict landscapes from the recent past in the woodlands.Pozycja Archaeological Sites in the Nile Delta Landscape (Egypt). Economy, Law, Protection(Zakład Architektury Krajobrazu, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Uniwersytet Rzeszowski, 2018) Kołodziejczyk, PiotrNorthern Egypt was always an unusually important area for our study on the history of ancient Egyptian state. The “country of papyrus” called by Egyptians temehu, their feeder and granary, a communication centre important for contacts with Levant. Several Egyptian capitals were also located here and during the antic period the region became a centre of culture, sciences and the cradle of Coptic religion. Paradoxically, this curious area was until quite lately very poorly investigated. Even now the problems of modern Egypt related with farming activities, demographic development and industrial spread as well as with the traditional way of thinking are clearly visible in this particular important region.Pozycja Architektura światła. W poszukiwaniu pejzażu wewnętrznego(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-11-13) Haba, MarekW pracy doktorskiej podejmuję temat światła w obrazie. Opisuję moją drogę twórczą, ze szczególnym uwzględnieniem poszukiwania pejzażu wewnętrznego. Przybliżam proces powstawania moich obrazów na przełomie kilkunastu lat. Opowiadam o moich zainteresowaniach jeszcze z czasów szkoły podstawowej oraz o tym, co skłoniło mnie do wyboru szkoły średniej. Odkrywam tropy, jakimi kroczyłem przez okres liceum plastycznego, a później studiów. Staram się przybliżyć mój proces twórczy oraz fascynacje i doświadczenia, których doznałem przez okresy mojej działalności artystycznej. W moich badaniach podejmuje zagadnienia duchowości oraz istotne dla mnie odniesienie się do światła jako jasności, czegoś nadprzyrodzonego. Opisuję transformację w obrazie naturalnego ukazania światła na rzecz nierealnego, co powoduje ukazanie się pierwiastka duchowego i pozwala nadać cechy metafizyczności mojej twórczości. Do pracy doktorskiej przygotowałem 26 obrazów, w tym dwa wielkoformatowe tryptyki: „Opowieść światła”, jeden dyptyk: „Wyspy” oraz obraz zawarty w kole. Wymiary prac są zróżnicowane ale w większości to formaty 100 x 100 cm.Pozycja Development of renewable energy sources investments in the context of spatial order And their impact on the landscape(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2022-12) Pelczar, Szymon; Śliwka, MałgorzataAlthough installations to convert renewable energy sources into electricity respond to the challenges of sustainable development, their operation is not without their impact on the environment. The landscape is one of environment components on which renewable energy sources (RES) infrastructure effects. The article presents a possible location for investments in wind and photovoltaic power plants based on legal requirements. The areas in which they are most frequently carried out are also mentioned. It was indicated how the infrastructure of photovoltaic and wind power plants affects spatial order and landscape.Pozycja Georgia O’Keeffe – the cross in the New Mexico landscape(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014-12) Makówka, LeszekThe criticism of Georgia O’Keeffe’s output focuses on abstract paintings. The author of the paper states that numerous paintings by O’Keeffe with the motif of the cross against the New Mexico landscape constitute an equally important part of her work, unknown to a broader audience. An attempt at the reconstruction of the history of the creation of the paintings, conducted on the basis of texts by their author and her contemporary critics, proves that the sign of the cross in those paintings plays a key role both in the compositional and ideological aspects. At the same time, in respect of formal solutions, those works equal the well-known paintings by the artist created as a result of transformation of a realistic subject.Pozycja „Kolorowanie szarzyzny” – o twórczości literackiej Czesława Janczarskiego(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-02-26) Maciejowska, MartaPraca jest próbą uchwycenia istoty poetyckiego paradygmatu i usytuowania twórczości poety na tle polskiej poezji XX wieku. Pierwszy rozdział systematyzuje początki jego twórczości oraz podejmuje próbę wyjaśnienia zależności poety od tzw. kręgu Czechowiczowskiego. Rozdział drugi poświęca uwagę zwierzętom i roślinom. Celem tej części pracy jest prześledzenie „topografii” zwierzęcej i roślinnej, sposobu ich obrazowania i łączonej z nimi symboliki. Twórczość poety poddano analizie pod względem możliwości konceptualizacji językowej oraz procesów konceptualizacji myśli. Wyzyskując inspiracje francuskiej filologii (Pierre Guirauda) oraz doświadczenia analityczne Kazimierza Wyki, podjęto próbę ustalenia wirtualnego adresata utworów Janczarskiego. Za pomocą operacji stylometrycznych wybranych typów leksyki określono krąg wspólnot znakowych i ujawniono istnienie ważnego procesu „uniwersalizacji adresata”. Część zatytułowana: Kreacje bohaterów w twórczości dla dzieci Czesława Janczarskiego prezentuje typy „bohaterów w drodze” na przykładzie opowieści o baśniowej proweniencji. Rozdział kończy analiza wybranych autografów poety. Przedmiotem ostatniej części: W kolorowym świecie ilustracji do utworów Czesława Janczarskiego jest pokazanie sposobów realizacji „idei korespondencji sztuk: słowa i obrazu. Całość zamyka podsumowanie rozważań o twórczości Czesława Janczarskiego.