Przeglądanie według Temat "kompetencja tekstowa"
Aktualnie wyświetlane 1 - 1 z 1
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Umiejętności tekstotwórcze uczniów w zakresie opisu jako formy gatunkowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-02-03) Szczerbińska, BarbaraDysertacja poświęcona jest opisowi jako szkolnej formie gatunkowej. Zbadano 608 tekstów przygotowanych przez uczniów szkół podstawowych i ostatnich roczników gimnazjów w 8 placówkach z terenów wiejskich oraz w szkole wielkomiejskiej. Badania przeprowadzone zostały w 2018 roku. Przeanalizowano opisy postaci, opisy przestrzeni i opisy przeżyć wewnętrznych. Celem badań było sprawdzenie poziomu kompetencji językowych uczniów. Praca obejmuje 7 rozdziałów. W 1.rozdziale omówiony został dyskurs edukacyjny na tle innych odmian dyskursu. W rozdziale 2.skoncentrowano się na omówieniu relacji między kompetencją językową a kompetencją komunikacyjną w procesie edukacyjnym. 3.rozdział odnosi się do istoty gatunku. W 4.rozdziale zaprezentowano metodologię. Rozdział 5.poświęcono analizie zastosowanych formuł delimitacyjnych. Wokół aspektu kompozycyjnego środka opisu skoncentrowano rozdział 6. W rozdziale 7.przywołano skuteczne sposoby na rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczych, zamieszczono przykłady praktyk dydaktycznych oraz postulaty. Nasuwa się bezsporny dezyderat, iż nieodzowne w procesie edukacyjnym jest bazowanie na pracy z tekstami literackimi odpowiednio dobranych lektur. Należy podkreślić, iż biegłość tekstotwórczą ucznia kształtuje odkrywczy i zaangażowany nauczyciel, od którego „wszystko się zaczyna”.