Przeglądanie według Temat "kompetencja interkulturowa"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Fremdverstehen und interkulturelle Kompetenz in der Didaktik des Deutschen als Fremdsprache(2015-12-11) Fus, AgnieszkaGłówną tezą pracy jest, iż aby skutecznie porozumiewać się z przedstawicielami innych kultur nie wystarczą wyłącznie umiejętności na płaszczyźnie lingwistycznej, kluczowa okazuje się kompetencja interkulturowa, obejmująca m.in. uwrażliwienie na obcość kulturową, która odzwierciedla się w różnorodności standardów kulturowych jako systemu norm i wartości oraz uświadomienie wpływu kultury własnej na sposób postrzegania innych. W związku z tym w kształceniu językowym konieczne jest równoległe rozwijanie kompetencji językowych oraz kulturowych, jak również wspieranie procesu rozumienia obcości kulturowej. Część teoretyczna pracy poświęcona jest terminologii związanej z tematem dysertacji oraz zakresem prowadzonych badań. W pierwszym rzędzie przedmiotem rozważań stają się pojęcia kompetencji oraz kultury, a także związki między tymi terminami. Podjęto również próbę ukazania wielowymiarowości nauczania interkulturowego oraz zaprezentowania, w jaki sposób może być u uczniów/studentów wspierany proces rozumienia obcości kulturowej. Część empiryczna pracy obejmuje analizę serii podręczników Aspekte oraz em neu w oparciu o samodzielnie opracowany (zgodnie z aktualnymi wytycznymi metodologicznymi) katalog pytań badawczych, zaś badania poprzeczne (statyczne) podręczników, wedle zaleceń W. WILCZYŃSKIEJ i A. MICHOŃSKIEJ-STADNIK (2010), mają charakter opisowo-analityczny.Pozycja Kompetencja interkulturowa w dydaktyce języków obcych – przegląd badań(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bednarz, KatarzynaThe article discusses the problem of teaching intercultural competence in a foreign language lesson. This competence is extremely important in the modern world because communication with representatives of other countries involves not only good knowledge of the language but also of the culture. The first part of this article highlights the most important theoretical issues related to interculturalism, whereas the second part presents and discusses the results of studies on intercultural competence which have been conducted in in Poland the past two decades.