Przeglądanie według Temat "kobieta"
Aktualnie wyświetlane 1 - 11 z 11
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Asymmetrical Portrayal of Gender in Magazines for Men with Particular Reference to Sexuality(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-09-15) Kurowska, KarolinaPraca doktorska ma na celu przedstawienie relacji pomiędzy językiem a mediami, oraz odtworzenie i opis wizerunku kobiet i mężczyzn we współczesnych amerykańskich czasopismach dla mężczyzn, skupiając się na roli, jaką stereotypy i wyidealizowane modele kognitywne odgrywają w określaniu znaczenia kobiet i mężczyzn we współczesnej prasie. Badanie opiera się głównie na założeniu, że ICM KOBIETA i ICM MĘŻCZYZNA są modelami metonimicznymi obejmującymi kilka pod-modeli o stosunkowo nieskomplikowanej strukturze, które dominują nad innymi i prowadzą do dyskryminujących założeń i uogólnień. Drugi, istotny cel stanowi zbadanie roli, jaką metafory odgrywają w utrwalaniu poglądu, iż mężczyźni są językowo konstruowani jako silni agresorzy, kobiety zaś, jako słabe ofiary. Analiza przeprowadzona jest w duchu Językoznawstwa Kognitywnego, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji metafory konceptualnej Lakoffa i Johnsona (1980), dalej rozwijanej przez innych badaczy, która wydaje się być jednym z najpraktyczniejszych narzędzi używanych w tego typu badaniach. Opiera się ona na założeniu, iż w wielu przypadkach ogólne postrzeganie seksu oscyluje wokół zjawiska przemocy i dominacji.Pozycja Bez znieczulenia. O trudnych relacjach rodzinnych. Kaja Malanowska Patrz na mnie, Klaro(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Maroszczuk, GrażynaContemporary prose frequently deals with ‘family martyrdom’. The heroines of Kaja Malanowska’s 'Patrz na mnie, Klaro' obsessively return to their difficult family past. Inherited strain turns into other idiosyncrasies. Grażyna Maroszczuk’s sketch entitled ‘Without anaesthesia. On difficult family relations. Kaja Malanowka Patrz na mnie Klaro’ focuses on the analysis of women’s entanglements that are still alive, though acquired in the past. Experiences from childhood become the matrix for reading the world in adulthood. On the other hand – according to Stephen M. Johnson’s 'Humanizing the Narcissistic Style' – one may say that we fail to dispose of the behaviours that are an integral part of our culture, which is contrary to life and which puts achievements above pleasure, status above love and appearances above reality. It puts the heroines of the above-mentioned novels in an oppressive situation in which a contemporary woman is forced to reconcile a career and intellectual ambitions with family life.Pozycja Kobieto, kim jesteś we współczesnym świecie?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Leśniak-Moczuk, KrystynaW artykule dokonano uzasadnienia roli kobiety w rodzinie w perspektywie jej biologicznych funkcji. Przedstawiono podłoże i przejawy konfliktu społecznych ról kobiet w powiązaniu z konfliktem płci. Zaprezentowano przyczyny i zadania ruchów feministycznych w ujęciu historycznym. Zwrócono uwagę na uwarunkowania sytuacji mężczyzn w procesie podziału pracy. Ukazano także możliwości łagodzenia konfliktu ról kobiet i konfliktu płci w literaturze socjologicznej.Pozycja Kobiety na estradzie muzycznej Rzeszowa na przełomie wieków XIX i XX(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wąsacz-Krztoń, JolantaPrzedstawiony obraz aktywności muzycznej kobiet w Rzeszowie na przełomie wieków XIX i XX, ich udziału w koncertach, to przyczynek do ukazania większego obrazu działalności kobiet w życiu muzycznym całej Galicji w dobie autonomii. Prasa rzeszowska tego okresu stanowi doskonałe źródło do poznania aktywności kobiet na estradzie muzycznej Rzeszowa. Wzmianki o koncertach, popisach, trupach teatralnych prowadzonych przez kobiety, o lekcjach muzyki udzielanych przez panie pojawiały się niemal w każdym numerze, potwierdzając tym samym wielką częstotliwość działań kobiet na tym polu. Przed publicznością rzeszowską występowały zarówno amatorki (miejscowe i przyjezdne), jak i artystki znane ze scen europejskich. Koncerty wokalne, wokalno-instrumentalne i instrumentalne były okazją do zaprezentowania rzeszowianom repertuaru, który nie odbiegał od wielkich scen Lwowa, Krakowa czy Wiednia, dzięki czemu mieszkańcy nawet prowincjonalnego miasteczka, jakim był Rzeszów, mogli rozwijać i odpowiednio kształtować swoje gusty muzyczne.Pozycja Motyw odrzucenia w wybranych powieściach współczesnych Józefa Ignacego Kraszewskiego(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-04-24) Kaczmarska, EwelinaNiniejsza praca jest próbą ukazania wybranych aspektów odrzucenia w wybranych powieściach współczesnych Józefa Ignacego Kraszewskiego. Powieściopisarz stawia pytanie o jego przyczyny, formy i skutki. Odpowiedzi szuka w obserwacji społeczeństwa. I rozdział pracy poświęcony jest artystom, którzy zmuszeni do rezygnacji zarówno z uczuć, jak i pewnych kolei życiowych. Szukanie tego, czego nie da się uchwycić zmysłami doprowadza do rozważań nad sensem egzystencji. II rozdział poświęcony został kreacjom wybranych kobiet. Ukazane zostały bohaterki silne psychicznie, niezależne, wyemancypowane. Odrzucają one bieżące realia społeczne, nie zgadzają się z panującymi normami. III rozdział poświęcony został omówieniu odrzucenia spowodowanego nieszczęśliwą miłością. Kraszewski ukazuje wiele przyczyn odtrącenia na tle panoramy społecznej i różnych środowisk. IV rozdział prezentuje jednostki odrzucone przez społeczeństwo i ukazuje ich relacje na tle ogółu. V rozdział prezentuje kilka postaci wyróżniających się na tle społeczeństwa, innych, odmiennych. Zmienia się także metodologia badań – z hermeneutyki na gender.Pozycja O kobietach w wybranych polskich tygodnikach opinii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Brzoza-Kolorz, KatarzynaNa podstawie analizy zawartości czterech polskich tygodników opinii („Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska”, „Gazeta Polska”) w latach 2000–2019 pokazano, jakie wątki płciowe podejmują badane redakcje oraz jak i przy okazji jakich zagadnień dyskutowano na temat kobiet. Prezentowane dane mają charakter deskryptywny, ale można wychwycić tendencję do pisana o kobietach głównie w rubrykach dotyczących spraw społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem wątków obrazujących sytuację kobiet na rynku pracy oraz zagadnień dotyczących kobiecej cielesności/seksualności.Pozycja Partycypacja polityczna w biografiach kobiet na przykładzie samorządu terytorialnego(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-02-06) Sulejman, KingaW dysertacji przedmiotem badania uczyniono subiektywny obraz społecznej rzeczywistości kobiet pełniących rolę radnych w organach stanowiących JST, celem zaś było rozpoznanie i prezentacja świata społecznego radnych. Dążono do uchwycenia specyfiki tego świata oraz prezentacji doświadczeń biograficznych badanych zarówno przed przekroczeniem granicy tego świata, jak i po staniu się jego członkiem. Dysertacja składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej oraz wstępu i zakończenia. Wskazane treści zaprezentowano w dziewięciu rozdziałach. Cztery pierwsze mają charakter teoretyczny. Zawierają rozważania koncentrujące się wokół pojęcia „partycypacja polityczna”, prezentują również specyfikę aktywności publicznej kobiet oraz uwarunkowania reprezentacji politycznej kobiet w samorządzie terytorialnym. Rozważania teoretyczne wieńczy rozdział, w którym zaprezentowano paradygmat socjologiczny stanowiący podbudowę prowadzonych badań, którym uczyniono teorię konfliktu oraz teorię interakcjonistyczną. Część metodologiczna prezentuje podjęty w pracy problem badawczy rozpoznany dzięki zastosowaniu metody biograficznej zgodnie z założeniami koncepcji F. Schützego, którą uznano za podejście najbardziej właściwe dla przedsiębranych badań naukowych. Kolejne cztery rozdziały prezentują analizę i interpretację wyników przeprowadzonych badań empirycznych.Pozycja Piersi w świętości…(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Regiewicz, AdamThe analysis of medieval hagiographic stories bring an interesting reflection on the role and significance of female breasts in faith transmission. Their presence in cultural transmission, despite common conviction about absence of erotic motives in the culture of the Middle Ages is quite widespread. It is strongly connected with biblical tradition in which the breasts become a symbol of motherhood and at the same time of youth and joy expressed by wine. Simultaneously in early Christian tradition female breasts become the mark of martyrdom. Mythical narration emerging in this way combines milk and blood as life-giving juices which may be sucked by a “child of God”.Pozycja Radykalizacja kobiet do terroryzmu w ISIS(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Czarnota, NikolaCelem artykułu jest wyjaśnienie procesów, które wpływają na zaangażowanie kobiet w działalność terrorystyczną w szeregach międzynarodowych organizacji dżihadystycznych. Mimo iż działalność kobiet w ugrupowaniach terrorystycznych jest widoczna od wielu lat, to jednak istnieje potrzeba rozpoznania dynamiki płci w procesie radykalizacji. Niniejszy artykuł zawiera aspekty teoretyczne związane z pojęciem radykalizacji i przedstawia wynikający z tego procesu etap rekrutacji, który jest jego niezbędnym elementem. Ponadto, wykazano przesłanki radykalizacji postaw i zachowań kobiet, w tym czynniki indywidualne, czynniki przyciągające i popychające do udziału w ataku terrorystycznym.Pozycja Tożsamość i trajektorie biograficzne kobiet doświadczających przemocy(Uniwersytet Rzeszowskiego, 2018-06-21) Misiąg, MalwinaPrzedmiotem rozprawy uczyniono subiektywny obraz społecznej rzeczywistości kobiet doświadczających przemocy, którego celem było poznanie tożsamości i trajektorii biograficznych kobiet doświadczających przemocy. W pracy rozpoznano problem przemocy oraz sprecyzowano definicje tożsamości i trajektorii. Jako paradygmat pracy zaproponowano zaś teorię krytyczną z uwzględnieniem feminizmu radykalnego. W związku z paradygmatem pracy odwołano się do postmodernistycznej i dekonstrukcyjnej myśli feministycznej uznającej świat jako serię opowieści bądź tekstów, które wspierają połączenie wiedzy i opresji a badania oparte na metodzie ilościowej za nieprzedstawiające adekwatnych segmentów świata społecznego. W pracy zastosowano zatem badania jakościowe odnoszące się do metodologii teorii ugruntowanej, będącej konsekwencją założeń teoretycznych interakcjonizmu symbolicznego. Za najwłaściwszą metodę uznano autobiograficzny wywiad narracyjny. Rozprawa składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza czytelnika w problematykę przemocy. Kolejny ukazuje pomoc udzielną osobom doświadczającym przemocy. Rozdział trzeci przedstawia charakterystykę kobiet doświadczających przemocy. Rozdział czwarty to wprowadzenie do empirycznej części rozprawy. W kolejnych czterech rozdziałach zawarto analizę i interpretację przeprowadzonych badań pozwalających dostrzec biograficzne struktury procesowe porządkujące historie życia kobiet doświadczających przemocy, w tym ich wewnętrzne rozwoje tożsamości.Pozycja Życie powtórzone. O pisarstwie Zofii Romanowiczowej(Biblioteka Frazy, 2008) Jamrozek-Sowa, AnnaKsiążka Życie powtórzone. Twórczość prozatorska Zofii Romanowiczowej jest pierwszym studium interpretacyjnym wszystkich utworów prozatorskich pisarki od 1946 aż do śmierci w 2010 roku żyjącej i pracującej we Francji, wybitnej postaci polskiej emigracji powojennej, animatorki życia artystycznego w Paryżu. Zofia Górska (po mężu Romanowiczowa) jako dziewiętnastolatka, za działalność antynazistowską, została aresztowana w Radomiu w 1941 roku. Torturowana, po rocznym pobycie w areszcie i więzieniach, skazana przez sąd wojenny na karę śmierci, zdołała ocaleć – przetrwała trzy i pół letni pobyt w obozach koncentracyjnych. Po zakończeniu II wojny nie powróciła do kraju. Tezę wyjściową książki stanowi przekonanie, że w swojej twórczości Romanowiczowa odzwierciedla typowe problemy pokolenia emigrantów doświadczonych traumą przeżyć wojennych. Była ona pisarką na tyle oryginalną, bogato uposażoną duchowo, kulturowo i intelektualnie, uważnie śledzącą przemiany literatury światowej, by zająć własne, ważne miejsce na mapie twórców XX i XXI wieku. Kontekstowość pisanej przez nią prozy, tzn. równoczesne odnoszenie się do rodzimej kultury polskiej oraz Francji – kraju osiedlenia, wzbogaca i nadaje charakterystyczny rys jej pisarstwu. Podstawową kwestią stanowiącą przedmiot rozważań jest samotność i wyobcowanie bohaterów, powodowane przez wojenną traumę i emigracyjne wykorzenienie oraz zespół stresu pourazowego. Prozą Romanowiczowej rządzi zasada powtarzalności tematów, motywów. Powracają frazy, sformułowania, typy postaci, modele relacji międzyludzkich. Kolejno powstające powieści stanowią ciąg wariacji drugowojennego tematu. Ów zabieg perseweracji jest sygnałem zaistnienia sytuacji autobiograficznej. W książce poetyka opowiadań i powieści została sfunkcjonalizowana, analizy narracji i konstrukcji podporządkowano interpretacji wskazanych problemów. Książkę zamyka obszerny szkic biograficzny sporządzony na podstawie dokumentów archiwalnych.