Przeglądanie według Temat "key competencies"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Langier, CecyliaWspółczesne czasy cechuje ogromny postęp technologiczny, szczególnie w zakresie urządzeń komunikacyjnych, tzw. komunikatorów. Szybki rozwój technologii cyfrowej dokonał wielu przeobrażeń w życiu prywatnym i zawodowym całego społeczeństwa. Wpłynął także na zmiany w obszarze życia rodzinnego, dokonując rewolucyjnych zmian w sposobie budowania relacji rodzinnych i sposobach sprawowania opieki rodzicielskiej. Multimedia stały się ważnym narzędziem wychowania i edukacji najmłodszego pokolenia. Dzieci te dla podkreślenia roli technologii w ich życiu nazywa się cyberdziećmi. Pokolenie to zdecydowanie różni się pod względem rozwoju od swoich rówieśników sprzed kilkunastu lat. Coraz częściej w publikacjach naukowych opisywane są zmiany, jakie zachodzą w funkcjonowaniu mózgu pod wpływem nadmiernego korzystania z wysokich technologii. Zmiany te przekładają się na możliwości percepcyjne, zdolności do rozumowania, odczuwania i przewidywania. Powoduje to konieczność dokonania zmian w procedurach edukacyjnych tak, aby dostosować je do potrzeb i możliwości nowego pokolenia cyfrowych tubylców. W artykule dokonano próby charakterystyki pokolenia cyberdzieci. Wskazano główne problemy współczesnej edukacji wynikające ze zmian rozwojowych współczesnych dzieci oraz wskazano drogi i możliwości przeobrażeń edukacyjnych. Podkreślono konieczność przeobrażeń współczesnej szkoły, aby stała się nowoczesnym i przyjaznym miejscem nabywania przez młode pokolenia kompetencji kluczowych, niezbędnych do życia we współczesnym świecie.Pozycja Practical Application of ICT During Physics Lessons(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Semków-Nędza, BeataThe constant changes taking place in society, digitization, the use of ever newer technological solutions, should also generate changes in the way knowledge is transmitted to students. The article presents examples of information and communication technology (ICT) tools used in physics lessons. The ways and advantages of using the modern ICT tools discussed are also presented. The use of modern ICT tools should facilitate the understanding of physical phenomena and concepts.Pozycja Social issues in the Czech elementary school curriculum as related to children with specific educational needs and in the context of cooperation with professional institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Hřivnová, Michaela; Majerová, JanaSince 2007 education in the Czech Republic has followed a new curricular document called the Framework Education Programme for Elementary Education. This document has been amended and reviewed several times, most recently in September 2013. The key competencies that elementary school students should acquire include communicative competency, social and personal competency and civil competency. Their development is also supported by the educational area Man and Health and the educational field Health Education. The specific expected outcomes and content of this field of study include a very wide issue associated with health care in all bio-psycho-social aspects, promotion of healthy lifestyle and elimination of risk factors. They also include personality and social development and social issues including the prevention of risk behaviour and social–pathological phenomena. These issues are addressed both in the context of the education of pupils without specific educational needs and pupils with specific educational needs, e.g. at special schools. In the context of cooperation between educational institutions and professional subjects, particularly primary, but also the secondary and tertiary prevention, involves searching for an optimum solution in the area of risk behaviour or social–pathological phenomena.