Przeglądanie według Temat "katolicyzm"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Co kryje się za słowem "quincunx"? Rzecz o konferencji pt. "Stanisław Orzechowski - pisarz polityczny. W pięćsetlecie urodzin"(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Magryś, RomanThe article presents a report on the scholarly meeting organized in Przemyśl, in October 2013 by Rzeszow University, Jagiellonian University and the Society of Science Lovers in Przemyśl, which was devoted to an eminent Polish Renaissance humanist Stanisław Orzechowski. It contains a brief review of all the papers delivered during the conference as well as a succinct sketch of Orzechowski’s biography, including his most significant literary accomplishments.Pozycja Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-08) Kumka, KarolinaW rozprawie „Pan Bóg pisze prosto po liniach krzywych”. Studia nad twórczością Jana Grzegorczyka omówiono powieści pisarza z uwzględnieniem przyjętych metodologii: badań kulturowych, komparatystyki i psychoanalizy. Przeprowadzone rozważania pozwoliły zaklasyfikować twórczość Jana Grzegorczyka do nurtu „literatury o kapłanie”, zapoczątkowanego przez literaturę religijną i katolicką. W dysertacji zwrócono uwagę na wątki i motywy pojawiające się we wcześniejszych dziełach, które zostały podjęte przez współczesnego pisarza w jego prozie. Pomocne było zwrócenie uwagi na polonistyczne wykształcenie wybranego twórcy i fakt, że wiele z przywoływanych kontekstów literackich autor pentalogii znał – mógł zatem swobodnie z nich czerpać. Dysertacja skupia się na obrazie nie tylko Kościoła w powieściach pisarza, ale także na przedstawionych przez niego rozmaitych wyzwaniach stojących przed kapłanem, który dla Grzegorczyka pozostaje „zranionym uzdrowicielem” – na to określenie w pracy także zwrócono szczególną uwagę, przedstawiając jego źródło i sposoby prezentacji nie tylko w dziełach omawianego twórcy, ale również w przywoływanych kontekstach: m. in. w powieściach Georgesa Bernanosa, François Mauriaca, Grahama Greene’a, ale i współczesnego polskiego twórcy Macieja Grabskiego.Pozycja Pointed Arches, Papist Danger. The Echoes of the Debate on the Church Architecture in the Victorian Novel(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010-12) Mazurek, MonikaW kulturze angielskiej wieku XVIII i XIX reputacja architektury gotyckiej była niejednoznaczna. Jako wywodząca się z czasów przedreformacyjnych, była swoiście „podejrzana”. Ten negatywny modus recepcji został utrwalony przez powieść gotycką, w której gotyckie budynki kojarzone były z prześladowaniami i tyranią charakterystycznymi – jak sądzono – dla krajów katolickich. Z drugiej strony, gotyk jako rzekomo angielski styl „rodzimy” (w przeciwieństwie do „importowanego” klasycyzmu) uchodził za symbol niepodległego angielskiego ducha. Dychotomia ta okazała się szczególnie interesująca w XIX wieku, epoce rozkwitu neogotyku. Podczas gdy coraz więcej kościołów anglikańskich budowano i restaurowano w stylu wypromowanym przez A.W. Pugina i Johna Ruskina, odbiorcy angielscy, w szczególności ci związani z frakcją „niskiego kościoła”, mieli często mieszane uczucia w stosunku do gotyku, kojarzonego z wrogim katolicyzmem. W artykule omówione zostały literackie reminiscencje ówczesnej debaty o architekturze kościołów anglikańskich; analizie poddano wybrane fragmenty powieści autorów wiktoriańskich – zarówno znanych (Brontë, Trollope, Borrow), jak i trzeciorzędnych.Pozycja Powiedziane i przemilczane. Rzecz o katolicyzmie Ignacego Krasickiego na podstawie jego twórczości literackiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Magryś, RomanThe article presents Ignacy Krasicki’s religiousness in the light of anthropology, which assumes that the man can, at the same time, show different attitudes concerning his outlook, resulting from being affected by simultaneous contradictory cultural paradigms. The author reveals the symptoms of secular thinking on the foundations of human morality in literary texts by the Bishop of Warmia, accompanied by religious traditionalism in the same or different literary works. The goal of the article is to provoke discussion on the personality of people in the Age of Enlightenment, which may not be explicit, but can be composed of heterogenous cultural elements.Pozycja Tolerancja religijna i integralność społeczeństwa polskiego w „Opisie obyczajów za panowania Augusta III” Jędrzeja Kitowicza(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Magryś, RomanIn the paper it is argued that the author of “Description of Customs…”, who was a Catholic priest, showed greater tolerance for non-Christian religions than for Lutheran and Calvinist denominations. This was linked with the fact that Protestants effectively competed with Catholic nobility in the same spheres of public life to gain social and material goods in Poland in the times of the Saxon Dynasty. Kitowicz exhibited an intense dislike for deists as he accused them of a lack of religiousness in its essential aspects involving the cultivation of sacred rituals and ceremonies, and he claimed they were sufficiently satisfied with pure ideology. Generally speaking, the author of “Description of Customs…” did not attack other religions for reasons related to faith; he did it for pragmatic reasons, paying attention to social interests of Catholic nobility, or in connection with morality, in the case of atheists and nonbelievers.