Przeglądanie według Temat "intertextuality"
Aktualnie wyświetlane 1 - 13 z 13
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Brex and the city. Cultural references in British, Polish and German Newspaper Articles on the British EU Referendum(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Miller, DorotaSocially produced ideas can be tracked in individual texts or groups of texts, especially media texts commonly regarded as “[…] moments when the larger social and political structures within the culture are exposed to analysis” (Turner 1996: 88). This inextricable connection between media and culture in modern societies is reflected in the interdisciplinary field of research known as the study of media culture (cf. Kellner 1995), Medienkulturwissenschaft (cf. Schmidt 2003) or kulturoznawcze medioznawstwo (Gwóźdź 2008). Following this, the focus of attention of this study are examples of intra- and cross-cultural intertextuality in British, German and Polish Brexit-related newspaper articles.Pozycja Gry cyfrowe jako palimpsesty tradycji literackiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-07-05) Żmuda, MichałW pracy badam intermedialne relacje, które wytwarzają się pomiędzy literaturą a cyfrowymi grami. Punktem wyjścia rozprawy jest rozpoznanie, że gry komputerowe są medialnymi hybrydami, które zapożyczają metody reprezentacji i kreowania znaczeo od innych mediów. Główna hipoteza zakłada, że medialnośd gier pozostaje pod wpływem medialności literatury. Gry nie tylko włączają literackie środki semiotyczne w swoje struktury, ale także poddają je daleko idącym transformacjom. Badania opieram na typologiach intermedialności opracowanych przez Irinę O. Rajewsky oraz Wernera Wolfa. Poddaję je jednak rewizji i uzupełniam o definicję medialności Larsa Elleströma, a także teorie remediacji, intertekstualności i paratekstualności. Odwołując się do badao medioznawczych i teorii z zakresu ludologii, przyjmuję, że intermedialne transformacje powstają w oparciu o cybertekstualnośc, proceduralnośd i przestrzennośd gier. W pracy badam tzw. intermedialne kombinacje i odniesienia. Zajmuję się m.in. przemieszczeniem literackich praktyk w obręb medialności gier, formami tekstualnymi, które występują w grach, relacją między czytaniem a graniem, reprezentacją literackich technik i narzędzi (a zwłaszcza tradycyjnych nośników literatury), materialnymi, literackimi artefaktami, które poprzez paratekstualizację poszerzają zakres medialny gier, a także mechanizmami, które stoją za powstawaniem gier ufundowanych na bazie literackiego pierwowzoru.Pozycja O „Rękopisie znalezionym w Saragossie” w perspektywie intertekstualnej raz jeszcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kowalewska, DanutaThe monograph of Maria Janoszka, entitled “The Manuscript Found in Saragossa by Jan Potocki and selected novels from the 20th century (Fowles- -Rosendorfer-Gretkowska)” is the first attempt to tackle the problem suggested by the title. Janoszka tries to show the unusual modernity of Potocki’s masterpiece. She researches the intertextual relations between “The Manuscrip”t and three 20th-century novels (“The Magus”, “The Architect of Ruins”, “Rękopis nieodnaleziony, czyli zalety szubienic”). The author focuses on the composition of works, genre and literary conventions. She also analyze the construction of the protagonist and novel spaces. The book is well documented and it has been written in an interesting way, making the monograph an incentive to continue research on Potocki’s masterpiece, which is a pioneering and still inspiring novel.Pozycja Pamięć przeszłości versus Historia. O Lodzie Jacka Dukaja(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Gorliński-Kucik, PiotrThere are at least two equivalent interpretations of Jacek Dukaj’s 'Lód'. It may be interpreted as a novel about the continual progress of homo sapiens, and therefore – similarly to the majority of the writer’s works – from the viewpoint of transhumanism; as well as – and this is what the paper is dealing with – as ‘a treatise on the freedom from Idea’. Dukaj’s alternative story has been created on the basis of modification of the laws of our physics (an unknown element from outer space falls to the ground) and an intellectual play with the Lwów-Warsaw school findings. As a result, the literary world of 'Lód' has been divided into the spheres of the influence of Summer and Winter which are – according to this interpretation – the metaphor of relativism and essentialism. In turn, the analysis of the selected excerpts proves that the novel is also about the narrative character of history. The last part of the paper is – in the intention of the author – a tentative attempt to present certain possibilities for making use of this metaphor in the context of literary studies, in terms of writing the history of literature.Pozycja Pokonać smoka i zdobyć Sixcalibur – obraz męskości w wybranych tekstach piosenek powermetalowych (na podstawie konwencji charakterystycznej dla podgatunku heroic fantasy)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Skowron, KingaThe main aim of the article is to present the way of depicting the theme of masculinity and bravery in lyrics of power metal songs, through references to heroic fantasy literature. The authoress shows how the perception of the concept of courage has changed over the centuries. She also characterizes specific elements that characterize heroic fantasy. Based on the analysis of selected examples of power metal song lyrics, she shows how metal bands refer to heroic fantasy and how it helps with placing the theme of bravery in their songs. The article also shows the phenomenon of intertextuality, related to this aspect.Pozycja „Posięście” wiedzy. Opętanie Antonii Susan Byatt jako filologiczna powieść uniwersytecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Skubaczewska-Pniewska, Anna'Opętanie' by Antonia Susan Byatt, awarded the Booker Prize in 1990, has been analysed in the context of romance, detective novel and campus novel genres and interpreted as an apology for philology, praise for literary art as well as a longing for the times when it was the foundation of cultural memory. The multidimensional character and multigenre structure of the novel as well as its ‘immense intertextuality’ have been treated as one of the manifestations of the title ‘possession’, which – in turn – has economical, scientific, social, religious and sexual connotations. We have emphasized the cognitive values of the novel, which are connected with the coexistence of two storylines developing in parallel, namely the contemporary and historical ones. The former focuses on two literary scholars who reveal an affair, clandestine in 19th century text, between a fictional writer-polymath and a feminizing poet. In turn, the latter draws the reader’s attention to the Victorian lovers, and thereby a portrait of this period.Pozycja „Sienkiewiczologowanie”. O Sienkiewiczowskich odniesieniach w powieściach Marii Pruszkowskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rusin, JoannaReferences to the work of H. Sienkiewicz in the work of M. Pruszkowska (1910–1973) appear in two of her novels: “Prześlę panu list i klucz” (“I Will Send You a Letter and a Key”) (1959) and “Życie nie jest romansem, ale…” (“Life Is not a Love Affair, but…”) (1964). The former depicts the fate of a book-loving Warsaw family in the 1930s. The parents and two daughters constantly use quotations in their conversations, which come from their favourite novels, most often from the Trilogy. The sisters make their lives theatrical by impersonating literary characters and competing in the best possible knowledge of Sienkiewicz’s texts. The other novel shows the same family during the Second World War. In the conditions of occupation, references to the favourite fragments of the Nobel Prize winner’s works often gain new and surprising significance. The literary excitement of Pruszkowska’s characters is analogous to the experiences of successive generations of Polish readers.Pozycja Światy realne – światy magiczne. Twórczość Wita Szostaka(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-17) Matwiejczuk, AgnieszkaDorobek Wita Szostaka przedstawia się imponująco, składają się na niego zarówno powieści (12), opowiadania (24) oraz utwór, który trudno jednoznacznie przyporządkować gatunkowo – Przypisy końcowe. Przedmiotem analitycznej uwagi w rozprawie doktorskiej stały się następujące teksty: Trylogia krakowska (Chochoły, Dumanowski, Fuga) i Oberki do końca świata. Ze względu na powtarzające się motywy w prozie Szostaka, podejmowanie podobnych wątków czy strategii narracyjnych, zasadnym okazały się odwołania także do innych powieści (oraz opowiadania List). Praca doktorska składa się z czterech rozdziałów. Rozdział 1. zatytułowany O tytułach powieści Wita Szostaka ukazuje bogactwo nawiązań do tekstów pisarza oraz innych, ważnych utworów polskich i z literatury światowej. Rozdział 2. zatytułowany Bohaterowie w poszukiwaniu tożsamości omawia ten problem w oparciu o Trylogię krakowską (z pominięciem Oberków do końca świata). Mit i mitologia w „Trylogii krakowskiej”, trzeci rozdział pracy, ukazuje to zagadnienie w oparciu o tryptyk, jedynie w niektórych partiach pracy niezbędne okazały się odwołania do innych utworów pisarza: Zagrody zębów, Poniewczasie, Wróżenia z wnętrzności. Rozdział 4. Czas i przestrzeń w utworach autora dotyczy Trylogii krakowskiej oraz Oberków do końca świata. Ukazano różne oblicza czasoprzestrzeni w wymiarze miejskim i wiejskim.Pozycja The Reception of Antiquity in “Wuthering Heights” by Emily Brontë(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Buda, AgataThe following paper concentrates on the reception of antiquity in the novel by Emily Brontë Wuthering Heights. The primary concept of the analysis is to exploit such critical tools as: Reader-Response Criticism, dialogics and transtextuality. In this context one can notice such ancient references as: the structure of a labyrinth (prefiguration), the archetype of Hercules, Apollo and gods, as well as the reference to learning ancient languages (revocation). All the references to antiquity are used in the novel in question not only as ornaments, but mainly as the tools to comment on, among others, the social situation in Victorian England.Pozycja „Tmou za láskou”. Renarracja „Quo vadis” w słowackim musicalu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Szargot, BarbaraThe paper is a description of the Slovak musical based on Henryk Sienkiewicz’s novel “Quo Vadis”. The analysis has been made on the basis of the categories of intertextual research proposed by George Genette. Transferring Sienkiewicz’s story into the world of pop culture in case of this musical is done by changing its main subject: now it is love in all its meanings. Looking at this, we can see which elements of the author’s creation seem appealing for the contemporary culture: the word (the widely quoted hipotext), the plot in a broad outline and the emotion it carries.Pozycja Związki literatury sowizdrzalskiej z subkulturą hip-hopu. Intertekstualny dialog(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Maciejczyk, BeataThe article attempts to juxtapose the Polish picaresque literature of the sixteenth and seventeenth centuries and contemporary Polish hip-hop lyrics. It focuses on a dialogue between products of cultures that are distant from one another temporally. Intertextuality, as a research tool, creates an interesting way of looking at such seemingly dissimilar cultural phenomena, and the result of these investigations shows a clear dialogism of these texts.Pozycja Лингвокультурная интепретация одесских мифологем в киноповести Эфраима Севелы Одесса-мама(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Войцева, Елена АндреевнаThis article dwells upon linguacultural specificity of Odessa mythologems. They function as sample and initial basis for creating a mythological portrayal of Odessa, also of personages, statements, situations in the film story Odessa-mama by Efraim Sevela (1971–1988), that was based on I. Babel’s Odessa stories. In the text under analysis fixed Odessa mythologems form a storyline, that has conceptual and precedential meaning.Pozycja Формы выражения авторского сознания в драматургии Николая Коляды(2016-04-15) Maroń, AnnaAnaliza twórczości Nikołaja Kolady ukazuje wyjątkowy charakter współczesnej dramaturgii rosyjskiej, a także różne formy obecności autora w utworach dramatycznych przełomu XX-XXI wieku. W sztukach uralskiego dramaturga obecność autora przejawia się na wszystkich poziomach poetyki tekstu i przyjmuje różne formy wyrazu. Obecność autora w sztukach N. Kolady przejawia się na poziomie gatunkowym, w genologicznych określeniach utworów, w użyciu wyjątkowej formy cyklizacji, w szczególnym sposobie przedstawienia postaci, pozbawieniu jej możliwości działania, charakterystycznego dla dramatis persona. W twórczości uralskiego dramaturga szeroko wykorzystywana jest intertekstualność, która niezależnie od formy, używana jest jako swoisty kod, wspólny dla dramaturga i odbiorcy jego sztuk, przy pomocy którego Kolada tworzy swój obraz świata, przekazuje swój komunikat. Wyraźnie zaznaczona obecność autora w tekście didaskaliów wpływa na znaczące zmiany w formie, funkcji i sposobie odbioru tekstu pobocznego, niejednokrotnie zmieniając go w samodzielny, literacko pełnoprawny tekst. Twórczość N. Kolady jest odzwierciedleniem głównych tendencji, zachodzących we współczesnej dramaturgii rosyjskiej. Aktywna pozycja autora w sztukach Kolady doprowadziła do tego, że jego dramaturgia stała się fenomenem zarówno rosyjskiego, jak i światowego procesu literackiego.