Przeglądanie według Temat "interpretation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Filozofia hermeneutycznego rozumu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Błaszczyk, MarekThe paper presents a critical approach to “Krytyka hermeneutycznego rozumu. Preliminaria” by Andrzej Przyłębski (Universitas, Cracow 2016). It aims to: 1) discuss the main theses presented in the book; 2) depict them in a larger context of contemporary hermeneutics and 3) start a discussion over the issues of hermeneutic philosophy, its status and theoretical background. The article emphasizes the manners of defining relations between understanding and explaining (due to their dialectic connections)Pozycja Krytyczne myślenie i logika formalna w badaniach literaturoznawczych na przykładzie wybranych utworów Ignacego Krasickiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Magryś, RomanFormal logic and critical thinking are complementary tools in research of literary texts. Critical thinking is especially useful in the case of works which are antinomic in character as they are based on disputable ironic meeting points. Ignacy Krasicki’s satires are such type of text. A special difficulty is posed by the interpretation of Journey of a Warmian bishop, as the work read separately and with the use of particular contexts assumes ambiguous meanings. The application of the methodology of critical thinking, which is based on multisided approach to text, leads to the conclusion that primary law of classical logic, the law of excluded middle, does not apply. Journey is a dialogic work, even though ideological reasons for and against foreign travels are not equal.Pozycja Kunst der lyrischen Dichtung. Zur Zeitlosigkeit des Goethe-Gedichts Wandrers Nachtlied II(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Trzaskowski, ZbigniewOryginalny styl liryczny Goethego do dziś pozostaje wzorem i punktem odniesienia. Pieśń nocna wędrowca II (Über allen Gipfeln ist Ruh) to jeden z najczęściej analizowanych, interpretowanych i naśladowanych tekstów poetyckich. Esej zawiera ogląd literaturoznawczy wiersza z perspektyw: biograficznej, psychoanalitycznej, socjologicznej, ontologicznej i poetologicznej.Pozycja Nieoswojone strategie interpretacyjne biografii i twórczości Brunona Schulza(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-10-02) Smusz, AleksandraU podstaw pracy znajduje się teza, zgodnie z którą dotychczas zarówno biografia, jak i twórczość literacka autora „Sklepów cynamonowych” najczęściej prezentowane były przy pomocy strategii interpretacyjnych, jakie można określić mianem „oswojonych”, tj. znanych, ugruntowanych w schulzologii, niejednokrotnie też gromadzących licznych kontynuatorów. Diagnoza ta stała się punktem wyjścia do podjęcia próby ukazania strategii nieoswojonych – funkcjonujących w dostępnym piśmiennictwie w zalążku, niewyzyskanych pod względem tkwiącego w nich potencjału interpretacyjnego, a jednocześnie istotnych dla złożonego procesu odkrywania życia artysty i jego spuścizny. Rozdział pierwszy, pt. „Reprezentatywne paradygmaty interpretacyjne twórczości”, przedstawia główne kierunki odczytań dzieła autora „Wiosny”. Kolejny rozdział, „Strategia demitologizacji biograficznej”, dotyczy skomplikowanego zagadnienia, jakim jest biografia Schulza, obrosła w gros mitów. Rozdział trzeci, pt. „Strategia epistolograficzna”, poświęcono korespondencji pisarza. Ze względu na to, że dotąd namysł nad nią umykał zainteresowaniom schulzologów, rozpoznano tu podstawowe problemy związane z jej badaniem. Ostatni rozdział, „Strategia antropologiczna”, dotyczy twórczości literackiej artysty. Eksponuje występowanie w opowiadaniach Schulza powiązanego wzajemnie zespołu tematów, jakimi są: kalectwo, starość i śmierć.Pozycja Spór o rozumienie pojęcia dziejów efektywnych w filozofii hermeneutycznej i postmodernizmie(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2018) Sznajder, PawełСтатья является результатом исследования отношений между герменевтической философией Ханса-Георга Гадамера и постмодернизмом, представленным Джанним Ваттимо и Ричардом Рорти. В тексте анализируется понятие истории (Geschichte), особое внимание уделяется ее эффективному влиянию на автора, текст, интерпретатора и традицию, происходящее в герменевтическом диалоге (слияние горизонтов). Постмодернистской, конструктивистской интерпретации этого процесса, в которой опущена истина текста, противопоставляется универсалистская концепция, в которой интерпретация понимается как процесс поиска логоса в диалоге.Pozycja The Large Fortified Settlement Near Shepetivka: History of the Medieval Settlement – History of the Archaeological Site(Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, 2018) Peskova, Anna; Mikhaylov, KirillThe dramatic history of the medieval fortified settlement, located between the Sluch’ and Goryn’ Rivers (near the village of Horodyshche, Shepetivka District, Khmelnytskyi Region, Ukraine), destroyed and burned as a result of Tatar-Mongol raids in the middle of the 13th c., gave rise to the appearance of a cultural layer which is unique as regards its abundant finds. During the excavations led by Mikhail Karger in 1957–1964, almost all the territory of the site was investigated (3.6 ha) and many thousands of archaeological and anthropological finds were collected. M. Karger planned to publish a monograph based on the research into these collections undertaken by the members of his expedition team, but his plan did not reach fruition. Over the last sixty years, the materials have often been referred to by specialists. Today the bibliography relating to the analysis and interpretation of the materials discovered during the excavations includes dozens of articles. The rather disjointed nature of the materials published so far, and the random and incomplete selection of finds for detailed investigation have meant that the presentation of the site as a whole has not been a well-integrated one and interpretations have often been inconsistent. Recently a project has been drawn up, enabling a team from the Institute for the History of Material Culture, to prepare the excavated materials for publication, supported by a grant from the Russian Foundation for Basic Research.Pozycja „Wiedzowa siatka wzajemnych zależności” – koszmar nauczycieli czy uczniów?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Salawa, ZuzannaArtykuł ukazuje obecność integracji wewnątrzprzedmiotowej na języku polskim, zgodnie z teorią prof. Henryka Kurczaba, konkretnie w pisaniu wypracowań maturalnych. Udowodniono w nim, że aby pogłębić interpretację danego tekstu, konieczne jest zastosowanie kontekstów interpretacyjnych. Jako przykład przedstawiony został szkic interpretacji porównawczej wierszy: Wspomnienie Juliana Tuwima i Józefa Barana, o takim samym tytule. Napisany został on zgodnie z wymaganiami maturalnymi, obowiązującymi od 2015 r. (tzw. stara formuła). Wykorzystano w nim konteksty literackie, kulturowe, filozoficzne oraz wiedzę przyrodniczą, co wiąże się z powstaniem „wiedzowej siatki wzajemnych zależności”. W ten sposób wyjaśniono zjawisko integracji tekstówi kontekstów występujące w interpretacji tekstu poetyckiego, a także w interpretacji porównawczej. Dodatkowo, przeprowadzone zostały badania, wśród absolwentów szkół średnich piszących maturę w „starej formule”. Zbadano między innymi, czy interpretacja była wybierana przez nich chętnie i co wpłynęło na ich decyzję. Zapytani zostali także o to, czy interpretacja tekstów na użytek własny jest dla nich interesująca.