Przeglądanie według Temat "interdisciplinarity"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Tematyka i język współczesnych felietonów na przykładzie zbioru „Więcej niż możesz zjeść. Felietony parakulinarne” Doroty Masłowskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Paszek, KarolinaMateriał badawczy stanowi wydawany w „Zwierciadle” (w latach 2011–2013) zbiór felietonów Doroty Masłowskiej pt. „Więcej niż możesz zjeść. Felietony parakulinarne”. Celem pracy jest próba pokazania, że felietony prezentują dzisiejszą rzeczywistość jako pełną różnorodnych smaków, zapachów, faktur i barw, indywidualną podróż autorsko-czytelniczą. Autorka artykułu stara się udowodnić, że Masłowska poprzez precyzyjnie dobrane słowa i stylizację językową zbliżoną do gawędy sugestywnie, z charakterystyczną dla siebie ironią i sarkazmem ukazuje niesłuszność pewnych stanowisk i powszechnie przyjętych prawd. Smak i kulinarne preferencje stanowią w felietonach jedynie pretekst do głębszych socjologicznych rozważań, których celem jest odczarowanie statecznego rozumienia rzeczywistości na rzecz dostrzeżenia innego świata, nielinearnego, wielopłaszczyznowego i wieloelementowego, który czytelnik może kształtować wedle własnego upodobania.Pozycja The essence of interdisciplinary research(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Palczewska, MilenaThe categories of interdisciplinarity, as well as the similar categories of multidisciplinarity and transdisciplinarity, are relatively young language resources, although in many scientific disciplines are already quite weak (especially in the humanities), in the other, however, (in the social sciences), it seems that is only just emerging. This article will be devoted to this issue, with particular focus on the analysis of interdisciplinarity as a key to broad, multi-faceted research. The postulate of interdisciplinarity is, in a sense, a response to the challenges arising in the process of the development of science. First, as a response to the internal discourse on science – the crisis expressed in the progressive professionalization, specialization and institutionalisation of research. Secondly, as a response to the challenges faced in learning, in view of the fact that reality, its nature and structure, are becoming more complex and thus more difficult for scientific exploration. Interdisciplinarity means to focus attention on issues that are located at the intersection of the different disciplines. In this way, an attempt is made to break free from the narrow, deep single-discipline approach to complex issues and the many ensuing restrictions. Generally, interdisciplinarity, as demands reality across scientific disciplines, is, in a sense, added value. This is due to the fact that an overview of the test of reality from the perspective of the various branches of scientific broadens, deepens, modifies and clarifies the research results, which science is certainly beneficial.Pozycja Warsztaty techniczno-przyrodnicze a kształcenie kompetencji społecznych studentów – przyszłych nauczycieli i uczniów szkół podstawowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Czerwiec, Karolina; Staśko, RenataSzeroki zakres kompetencji społecznych nauczyciela pozwala mu na wywieranie wpływu na uczniów w różnego rodzaju sytuacjach społecznych. Powstawanie i rozwijanie się kompetencji możliwe jest dzięki zdolności przetwarzania informacji behawioralnych – tzw. inteligencji społecznej [Argyle 1994]. Natomiast realizowane podczas pozalekcyjnych zajęć aktywności dają uczniom większą swobodę w samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, projektowaniu działań i odpowiadaniu na problematyczne kwestie bez angażowania nauczyciela w podawanie gotowych odpowiedzi i rozwiązań. Celem badań było podniesienie poziomu kompetencji społecznych studentów i uczniów szkół podstawowych poprzez uczestnictwo w interdyscyplinarnych warsztatach edukacyjnych. Wykazano, że uczestnicy badań dostrzegają konieczność organizowania tego typu zajęć w celu kształtowania odpowiedniego podejścia do współczesnych problemów naukowych i cywilizacyjnych.