Przeglądanie według Temat "interakcja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą w artykułach medycznych w angielsko-polskiej konfrontacji językowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-06-14) Kotowicz, DagmaraCelem niniejszej rozprawy było zbadanie, czy artykuły medyczne zarówno w języku angielskim, jak i polskim mają charakter dialogowy, czy istnieje w nich interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą i jak jest ona realizowana. W części teoretycznej rozprawy omówiono zagadnienia takie jak: styl naukowy, style intelektualne, języki specjalistyczne, teksty specjalistyczne, a także artykuł naukowy. Przedstawione jest również zagadnienie metadyskursu, zaprezentowana jest jego definicja oraz różne jego modele. Przedstawiony jest wśród nich model metadyskursu według Hylanda (2005a), na podstawie którego przeprowadzone zostały badania opisane w części empirycznej rozprawy. Materiał badawczy obejmuje korpus 150 artykułów w języku angielskim i 150 artykułów w języku polskim pochodzących z medycznych czasopism naukowych. Przedstawiona analiza materiału badawczego została dokonana przy użyciu podejścia jakościowego. Wyszukano w materiale badawczym w obydwóch językach adekwatne przykłady oraz przyporządkowano je do odpowiednich kategorii środków interakcyjnych składających się na model metadyskursu Hylanda (2005a) i odnoszących się do interakcyjnego charakteru tekstu. Następnie przeanalizowano je pod kątem gramatyczno-leksykalnym, a także określono ich funkcje w medycznym artykule naukowym, czyli spojrzano na cel jakim kierował się nadawca dobierając dany środek językowy w swoim tekście. Wreszcie skonfrontowano te przykłady w obydwóch językach w celu wykazania występujących podobieństw i różnic w sposobie realizowania interakcji pomiędzy nadawcą a odbiorcą w artykułach medycznych.Pozycja The function of creativity as an element of a modern language lesson design process(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Polok, KrzysztofThe work is a meta-analysis which discusses the sequences of a foreign language teacher’s activity during the process of organizing language classes, with particular emphasis on the issue of creativity. Significant sequences of the language learning system were indicated, along with the use of a number of divergent activities, based on the sequences of the creative organization of students’ contact with a foreign language. In the vast number of lessons the activities dealt with in the paper not only lead to much deeper involvement of students in the language learning process but also result in different forms of activation related to this process. Such steps are mostly referred to the activity of acquisition of both the structure and system of description of reality within the known foreign language. The final part of the work emphasizes the importance and quality of the function performed by the individual creativity of the teacher and student in the course of their glottodidactic activity.Pozycja Tworzenie aplikacji interaktywnych w wybranych środowiskach 3D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Iskierka, SławomirPrzedstawiono zagadnienia związane z grafiką komputerową 3D i tworzeniem projektów graficznych 3D. Opisano wybrane środowiska do projektowania i programowania 3D. Pokazano możliwości wykorzystywania wybranych środowisk graficznych 2D i 3D do tworzenia aplikacji interaktywnych.