Przeglądanie według Temat "interaction"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Interaction and Strategic Competence among Third Agers: Results of a Study(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Borkowska, AnnaThe main aim set to this paper is to investigate the use of communication strategies by members of the Third Age University in Nowy Targ. The structure of a small-scale study, namely an information gap task performed in pair work, was primarily designed to promote cooperative behaviours and encourage real-life interaction. The results of a self-evaluation questionnaire indicate that, in a general sense, third agers appeared to be positive about their performance, and clearly admitted that speaking in pairs played an eminent role in second language communication. It has been demonstrated that third agers, despite a low proficiency level i.e. A1 and A2, were determined to complete the task, and achieve mutual goals. They tended to check their own accuracy, and seek for an interlocutor‘s confirmation during dyadic interaction. Also, some participants applied code switching to the third language, be it German as, apparently, it seemed to be more automatised in communicative contexts. In a similar vein, older adults used own-performance problem-related strategies, such as self-rephrasing, and self-repair in order to be more accurate and solve communication problems. Significantly, the strategy that helped the participants gain more time to process reactions was retrieval. Overall, it is worthwhile to mention that seniors appreciated interaction with their partners since pair cooperation encouraged them to communicate in English.Pozycja Interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą w artykułach medycznych w angielsko-polskiej konfrontacji językowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-06-14) Kotowicz, DagmaraCelem niniejszej rozprawy było zbadanie, czy artykuły medyczne zarówno w języku angielskim, jak i polskim mają charakter dialogowy, czy istnieje w nich interakcja pomiędzy nadawcą a odbiorcą i jak jest ona realizowana. W części teoretycznej rozprawy omówiono zagadnienia takie jak: styl naukowy, style intelektualne, języki specjalistyczne, teksty specjalistyczne, a także artykuł naukowy. Przedstawione jest również zagadnienie metadyskursu, zaprezentowana jest jego definicja oraz różne jego modele. Przedstawiony jest wśród nich model metadyskursu według Hylanda (2005a), na podstawie którego przeprowadzone zostały badania opisane w części empirycznej rozprawy. Materiał badawczy obejmuje korpus 150 artykułów w języku angielskim i 150 artykułów w języku polskim pochodzących z medycznych czasopism naukowych. Przedstawiona analiza materiału badawczego została dokonana przy użyciu podejścia jakościowego. Wyszukano w materiale badawczym w obydwóch językach adekwatne przykłady oraz przyporządkowano je do odpowiednich kategorii środków interakcyjnych składających się na model metadyskursu Hylanda (2005a) i odnoszących się do interakcyjnego charakteru tekstu. Następnie przeanalizowano je pod kątem gramatyczno-leksykalnym, a także określono ich funkcje w medycznym artykule naukowym, czyli spojrzano na cel jakim kierował się nadawca dobierając dany środek językowy w swoim tekście. Wreszcie skonfrontowano te przykłady w obydwóch językach w celu wykazania występujących podobieństw i różnic w sposobie realizowania interakcji pomiędzy nadawcą a odbiorcą w artykułach medycznych.Pozycja Rola i znaczenie współdziałania w ujęciu prawnohistorycznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-06) Pilarz, KarinaCelem niniejszego opracowania jest przedstawienie rozwoju idei współdziałania na przestrzeni wieków, a także wskazanie przykładowych rozwiązań podejmowanych w tym zakresie. Obejmują one zarówno inicjatywy, w których uczestniczyły całe państwa, jak i poszczególne miasta czy jednostki samorządu terytorialnego. Ponadto w artykule podjęta została próba ukazania, że podejmowanie wspólnych inicjatyw oraz wykonywanie zadań wspólnie z innymi podmiotami jest zwykle korzystniejsze niż działania realizowane samodzielnie.Pozycja The function of creativity as an element of a modern language lesson design process(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Polok, KrzysztofThe work is a meta-analysis which discusses the sequences of a foreign language teacher’s activity during the process of organizing language classes, with particular emphasis on the issue of creativity. Significant sequences of the language learning system were indicated, along with the use of a number of divergent activities, based on the sequences of the creative organization of students’ contact with a foreign language. In the vast number of lessons the activities dealt with in the paper not only lead to much deeper involvement of students in the language learning process but also result in different forms of activation related to this process. Such steps are mostly referred to the activity of acquisition of both the structure and system of description of reality within the known foreign language. The final part of the work emphasizes the importance and quality of the function performed by the individual creativity of the teacher and student in the course of their glottodidactic activity.Pozycja Tworzenie aplikacji interaktywnych w wybranych środowiskach 3D(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Iskierka, SławomirPrzedstawiono zagadnienia związane z grafiką komputerową 3D i tworzeniem projektów graficznych 3D. Opisano wybrane środowiska do projektowania i programowania 3D. Pokazano możliwości wykorzystywania wybranych środowisk graficznych 2D i 3D do tworzenia aplikacji interaktywnych.