Przeglądanie według Temat "intellectual disability"
Aktualnie wyświetlane 1 - 8 z 8
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czynniki ryzyka i występowanie nadciśnienia tętniczego u dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w wieku szkolnym w województwie podkarpackim(2015-04-30) Wyszyńska, JustynaCelem pracy była ocena różnic w częstości występowania nadciśnienia tętniczego krwi pomiędzy dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną a ich zdrowymi rówieśnikami sprawnymi intelektualnie, a także ocena wpływu wybranych czynników biologicznych, socjoekonomicznych oraz związanych ze stylem życia na występowanie nadciśnienia tętniczego krwi wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Badaniem objęto 588 uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, w wieku od 7 do 18 lat. Grupę porównawczą stanowiło 588 (dobranych pod względem wieku i płci w stosunku do grupy badanej) uczniów sprawnych intelektualnie. Nadciśnienie tętnicze krwi rozpoznano u 7% dzieci i młodzieży z grupy porównawczej oraz u 56,3% dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Na częstość występowania nadciśnienia tętniczego krwi w badanej grupie wpływały w sposób istotny statystycznie: wiek badanych, stopień niepełnosprawności intelektualnej, dystrybucja tkanki tłuszczowej w organizmie, wskaźnik BMI, rodzaj porodu, sposób karmienia dziecka w okresie noworodkowym i niemowlęcym, długość karmienia naturalnego oraz masa ciała rodziców. Stwierdzono także istotny statystycznie związek pomiędzy częstością występowania nadciśnienia tętniczego krwi u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną a wykształceniem ojca, wielkością rodziny oraz sytuacją materialną rodziny. Również poziom aktywności fizycznej, częstość spożywania warzyw i owoców oraz wielkość spożycia soli wpływały na częstość występowania nadciśnienia tętniczego krwi wśród dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.Pozycja Czynniki ryzyka i występowanie nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w wieku szkolnym w województwie podkarpackim(2015-05-22) Podgórska-Bednarz, JustynaCelem pracy było określenie częstości występowania nadmiernej masy ciała dzieci i młodzieży z orzeczoną niepełnosprawnością intelektualną w odniesieniu do grupy porównawczej, którą stanowiły dzieci bez takiego orzeczenia. Ważną składową badań była również weryfikacja czynników warunkujących występowanie nadwagi i otyłości w analizowanej grupie. Materiał i metody. Grupę badaną stanowiły dzieci i młodzież (N=588) uczęszczająca do placówek kształcenia specjalnego na terenie województwa podkarpackiego. Grupę porównawczą stanowiły dzieci i młodzież dobrane na podstawie płci oraz wieku. Analizowany przedział wiekowy wynosił 7-18 lat. Podczas badania dokonano pomiaru masy ciała, wysokości oraz obwodu talii. Informacje na temat występowania czynników ryzyka były zbierane w formie badania ankietowego. W tym celu zastosowano kwestionariusz autorski oraz kwestionariusze: PAQ-C lub PAQ-A oraz 24-godziny wywiad żywieniowy. Wyniki i wnioski: 1. Nadwaga i otyłość znamiennie częściej występuje u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (31,6%), niż u ich zdrowych rówieśników (20,7%). 2. Starszy wiek, sztuczne karmienie noworodka/niemowlęcia, krótki okres karmienia naturalnego, starszy wiek matki w chwili porodu, nadmierna masa ciała rodziców, niski status ekonomiczny rodziny, jej duża liczebność, niższy poziom wykształcenia rodziców (wykształcenie na poziomie średnim oraz zawodowym), niska aktywność fizyczna, rzadkie spożywanie owoców i warzyw oraz nadmierna podaż soli w diecie stanowią czynniki ryzyka występowania nadwagi i otyłości w badanej grupie z niepełnosprawnością intelektualną.Pozycja Effect of Dog-Assisted Therapy on Psychomotor Development of Children with Intellectual Disability(2020) Wolan-Nieroda, Andżelina; Dudziak, Jadwiga; Pniak, Bogumiła; Druzbicki, Mariusz; Guzik, AgnieszkaBackground: Although dog-assisted therapy (DAT) has been used for years, there is still a scarcity of research findings confirming efficacy of the method. The current study was designed to assess ef-fects of DAT on psychomotor development of children with mild intellectual disabilities. Material and method: The study involved 60 children with mild intellectual disabilities, aged 10–13 years, divided into a group participating in a 10-month DAT program, and the control group. Four tests were applied, i.e., finger identification, postural imitation, kinaesthesia, and Bourdon-Wiersma Dot Cancellation Test. The examinations were carried out before the start and at the end of the DAT, and at a two-month follow-up. Results: The results obtained by the DAT group in all the four tests, at all the three timepoints, were not the same (p < 0.001). No statistically significant differences were found in the measurement at the end of the therapy between the DAT group and the controls. On the other hand, the DAT group achieved significantly better scores (p = 0.001 and p = 0.001), compared to the control, in the follow-up measurements two months after the end of the therapy in postural imitation and finger identification tests. Conclusions: Some of the scores achieved by the children in the DAT group improved in the measurements performed over time. Two months after the therapy ended, the children in the DAT group presented greater gains in motor planning (postural imitation test) and in the sense of touch, attention, and concentration (finger identification test), compared to the control group. Although the measurement performed immediately after the therapy did not show significant differences between the DAT group and the controls, the exam-ination carried out at the two-month follow-up identified long-term gains in the treatment group in the domain of motor planning (postural imitation test).Pozycja Poczucie sensu życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Barłóg, KrystynaKażda rodzina jest mikrosystemem wzajemnych relacji i powiązań, przyjętych, uznawanych wartości. Pojawienie się w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną staje się szczególnym wyzwaniem dla całego systemu rodzinnego, a zwłaszcza dla rodziców oraz rodzeństwa. W sytuacji kryzysowej pojawia się wiele pytań i wątpliwości, lęków i zachowań dezadaptacyjnych. Jednym z podstawowych pytań jest tu pytanie o wartość takiego życia, sens życia rodziców w sytuacji pojawienia się dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.Pozycja Postawa ciała w grupie osób z zaburzeniami rozwoju intelektualnego w stopniu lekkim i umiarkowanym w województwie podkarpackim(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-10-27) Piwoński, PawełWstęp: Osoby z zaburzeniami rozwoju intelektualnego (IDD) cechują się wielochorobowością. Szczególną grupę stanowią osoby ze sprzężonymi IDD. Sugeruje się, że większość osób z IDD ma ograniczenia ruchowe, które mogą wpływać na postawę ciała. Cel pracy: Celem pracy jest ocena postawy ciała u osób IDD w stopniu lekkim i umiarkowanym w porównaniu do osób w normie intelektualnej. Materiał i metody: Analizą objęto 318 osób w wieku 10-23 lat w tym 159 osób z IDD oraz 159 osób stanowiących grupę kontrolną. Ocenę postawy ciała dokonano techniką fotogrametryczną. Wyniki: Wykazano większe nachylenie górnego odcinka kręgosłupa piersiowego u kobiet i mężczyzn z IDD, większą kifozę piersiową (TK), większe wartości tylnego współczynnika asymetrii tułowia oraz sumę wartości bezwzględnych rotacji kręgów Th1-L5. Natomiast większa kifoza piersiowa w dolnej części była obserwowana u mężczyzn z IDD w stopniu lekkim w porównaniu do umiarkowanego. U kobiet ze sprzężonymi IDD obserwowano większe nachylenie górnego odcinka kręgosłupa piersiowego oraz większą TK. Mężczyźni ze sprzężonymi IDD mieli większe nachylenie odcinka lędźwiowo-krzyżowego. Zaobserwowano znaczny wpływ wieku, BMI oraz masy ciała na postawę ciała. Wnioski: Postawa ciała w znacznym stopniu różni się pomiędzy osobami z IDD a osobami w normie intelektualnej. Nie wykazano znacznych różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami z lekkimi a umiarkowanymi IDD oraz pomiędzy osobami ze sprzężonymi i nie sprzężonymi IDD.Pozycja Równowaga ciała i ukształtowanie kończyn dolnych osób w wieku 13-23 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym w województwie podkarpackim(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-11-03) Rachwał, MaciejCelem pracy jest analiza zależności pomiędzy parametrami równowagi, ukształtowaniem podeszwowej strony stóp, krzywizną kończyn dolnych u osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym w porównaniu do grupy rówieśniczej w normie intelektualnej. W badaniach wzięło udział 750 osób, w wyniku procesu rekrutacji do badań właściwych przystąpiło 50 kobiet w wieku 19,38±2,59 lat i 50 mężczyzn w wieku 17,84±2,68 lat z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym z Podkarpacia. Grupa kontrolna została dobrana pod kątem zgodności parametrów antropometrycznych. Uczestnicy zostali poddani ocenie: równowagi statycznej, plantograficznej, osi kończyn dolnych. Wiek, wysokość ciała, masa ciała i BMI osób badanych mają związek z wartościami parametrów plantograficznych, osi kończyn dolnych i równowagi statycznej. Ukształtowanie podeszwy stóp w obu grupach nie różni się na poziomie istotności statystycznej. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w szczególności kobiety, mają istotnie bardziej koślawe kończyny dolne. Jakość równowagi osób z niepełnosprawnością intelektualną jest niższa niż osób z populacji generalnej. Płaskostopie poprzeczne współwystępuje z koślawością kolan u kobiet i mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną. Parametry równowagi maleją ze wzrostem parametrów długościowych i szerokościowych stóp. Wzrost pola powierzchni plantogramu zmniejsza wartości parametrów równowagi. Osiowość kończyn dolnych oraz równowaga statyczna pogarszają się wraz ze wzrostem poziomu niepełnosprawności intelektualnej niezależnie od płci.Pozycja Sala Doświadczania Świata (Snoezelen) w pracy terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Mach, AleksandraSnoezelen, w Polsce nazywany jako Sala Doświadczania Świata, jest jedną z bardziej popularnych metod w pracy terapeutycznej z osobami z różnymi rodzajami i stopniami niepełnosprawności, z zaburzeniami psychicznymi, z uszkodzeniami mózgu, z chronicznymi bólami i z innymi problemami zdrowotnymi. Ze Snoezelen korzystają także ludzie zdrowi najczęściej w celu relaksacji i odprężenia. W Polsce coraz więcej szkół i placówek edukacyjno-terapeutycznych i rehabilitacyjnych, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym i głębokim oraz z niepełnosprawnością sprzężoną, tworzy Sale Doświadczania Świata. Biorąc pod uwagę chociażby wyposażenie sal Snoezelen, można powiedzieć, że propozycja ta wpisuje się w XXI w.Pozycja Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na II i III poziomie edukacyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chudnicki, Andrzej; Mielczarek, AndrzejW artykule przedstawiono propozycję wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym. Omówione zostały założenia teoretyczne oraz wstępna ewaluacja działań zrealizowanych w ramach koła komputerowego funkcjonującego w internacie szkoły specjalnej.