Przeglądanie według Temat "integracja"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 23
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty metodologiczne analizy klastrów ze szczególnym uwzględnieniem sektora agrobiznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chorób, RomanKoncepcja struktur klastrowych stanowi unikatowy sposób myślenia o kreowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Istotą tej koncepcji jest stymulowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami życia gospodarczego, przyśpieszenie procesów innowacyjnych, a przez to wzrost pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrze. Metodologia identyfikacji funkcjonujących i tworzących się klastrów oraz warunków do ich działania i rozwoju należy do jednych z najtrudniejszych problemów badawczych. Wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi umożliwiających techniczne wykorzystanie danych ilościowych i jakościowych. Bariera dostępności (czasochłonność, kosztochłonność) danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych stanowi istotne ograniczenie przeprowadzania takiej diagnozy. Głównym celem niniejszego opracowania jest próba przeglądu głównych metod badawczych wykorzystywanych w analizie struktur klastrowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych funkcjonujących w agrobiznesie. Metody te ukierunkowane są na identyfikację klastra, analizę jego struktury, opis mechanizmu funkcjonowania oraz etap jego rozwoju. W praktyce, co warto podkreślić, często stosuje się różne kombinacje tych metod oraz dopasowuje się je do specyfiki danego kraju czy regionu, w zależności od dostępności odpowiednich danych statystycznych. Właściwie prowadzone badania prowadzą do efektywnego doboru narzędzi wspierania lokalnej gospodarki, poprawy działań podejmowanych przez klastry, jak też umożliwiają adaptację instrumentów polityki klastrowej, innowacyjnej i rozwojowej do etapu ich rozwoju. Z kolei prawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się nowe struktury klastrowe występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji.Pozycja „Auch wir sind das Volk“1. Zu Einwanderung und Ankommen in essayistischen Texten der jungen postmigrantischen Generation in Deutschland(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rutka, AnnaThe paper provides an analysis of three essayistic works of the young post-immigrant generation representatives: Lena Gorelik, Jagoda Marinić and Maxi Obexer. The significant affinity of the essayistic texts consists in the intercultural and self-reflexive perspective of the authors who expound issues related to traditional classifications and terms of culture alterity and diversity. The essays put issues of the language, designation and acceptance within the context of the current migration movements in the focus of attention. For the three authors who are established in the interculturality it is of great importance to present and reflect upon the contingency of discourses which are attributed to the essentialism culture concepts, and also to question and update the inherited terminology of the current integration discourse.Pozycja Dylematy i wyzwania w wyborze koncepcji rozwoju w procesach transformacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Piontek, BarbaraPodjęty temat jest niezwykle istotny z punktu zmian, jakie zachodzą we współczesnej rzeczywistości. Przede wszystkim należy zauważyć, że pomimo iż mówimy o niespotykanym dotąd „skoku cywilizacyjnym”, szansie, której nie miały wcześniejsze pokolenia i o społeczeństwie wiedzy, to właśnie dzisiaj, jak nigdy przedtem, dotkliwie dotykamy stanu permanentnych przemian i kryzysu fundamentalnych wartości. Pytania, kim jesteśmy i dokąd zmierzamy – jak nigdy wcześniej – są aktualne i wymagają pogłębionych teorii, refleksji w zakresie akceptacji i wyboru. Mechanizmy, które współcześnie funkcjonują – wydawałoby się, że takie same, ale z niespotykaną dotąd siłą – oddziałują na świadomość, utrwalają nierówności społeczno-ekonomiczne i dzielą świat na ten, który „ma jedzenie” i który „jest jedzeniem”. Jak stwierdził M. Wańkowicz: łąki chorują od wysokich traw, a narody (społeczeństwa) od inteligencji. A dzisiaj to właśnie nauka – jak nigdy wcześniej – umożliwia utrwalanie chaosu i nieładu, gdyż – podporządkowana demolatrii – charakteryzuje się brakiem jednoznacznych i przejrzystych definicji i podziałów oraz opracowywaniem pseudo koncepcji rozwoju na doraźny użytek. Skutkuje to tym, że te same kategorie są używane dowolnie, definiowane na własne potrzeby (także potrzeby różnych koncepcji), są różnie interpretowane, rozumiane. Owa „nowomowa” sprawia, że brak dzisiaj jednolitych koncepcji teoretycznych. Zdarza się też, że te same pojęcia i sformułowania występujące w odmiennych koncepcjach, są przeciwstawnie rozumiane – a to rodzi chaos. Zagadnienie koncepcji rozwoju oraz dylematy i wyzwania z nim związane stanowią przedmiot badań dla nauki, ale także dla praktyki. Z jednej strony zagadnienie wybory koncepcji rozwoju w ujęciu makro rzeczywistości wydaje się być oczywiste, z drugiej strony zarówno w nauce zagadnienie to jest rzadko podejmowane, a w praktyce istnieje niewiele rozwiązań w tym obszarze, często o dyskusyjnej jakości. Niestety, polityka gospodarcza jako nauka odeszła dziś do naukowego i praktycznego lamusa. W artykule przyjmuje się założenie, że wybór koncepcji rozwoju dla budowania pomyślności kraju jest wyborem strategicznym. W wyborze koncepcji rozwoju w okresie transformacji kluczowymi są: –wybór pomiędzy koncepcją przyjętą z zewnątrz bądź budowaną oddolnie; –koncepcją wybraną ze zbioru koncepcji opartych na zrównoważeniu bądź koncepcją wybraną ze zbioru koncepcji opartych na niezrównoważeniem. Z pozoru wybór jest oczywisty, jednakże w praktyce istnieje niezgodność pomiędzy tym co się myśli, tym co się mówi i tym co się wybiera – także w obszarze wyboru, deklaracji i realizacji przyjętej koncepcji; –dylemat ile suwerenności, a ile integracji w wymiarze gospodarczym, społecznym i instytucjonalnym? Trzeba mieć świadomość, że każdą koncepcję rozwoju można przyjąć bądź odrzucić, a jej wybór jest składową wielu czynników, w których najistotniejsze to wiedza, odpowiedzialność, wartości i przyzwoitość. Wybór pomiędzy zrównoważeniem a nierównowagą oraz integracją i suwerennością należy do fundamentalnych wyborów. Realnym urzeczywistnianiem wyboru między zrównoważeniem a niezrównoważeniem oraz integracją i suwerennością są: zagospodarowanie popytu oraz zagospodarowanie podaży.Pozycja Harmonizacja podatku akcyzowego jako istotny czynnik integracji gospodarczej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Sowa, BożenaHarmonizacja podatków pośrednich zapoczątkowała ujednolicenie systemów podatkowych krajów członkowskich i stała się zasadniczym elementem przemian gospodarczych. Rozpoczęte w Polsce po 1989 r. przemiany ustrojowe, dotyczące również systemu podatkowego, zakończyły trwający od 1950 r. podział gospodarki na jednostki gospodarki uspołecznionej i nieuspołecznionej, ponadto chęć członkostwa Polski w strukturach Unii Europejskiej nakładała na polskie ustawodawstwo wymóg dostosowania polskiego systemu podatkowego do standardów unijnych. Podstawę traktatową polityki podatkowej Unii Europejskiej stanowią przepisy artykułów 90–93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Wybór do harmonizacji w pierwszej kolejności podatków pośrednich nie był przypadkowy, biorąc pod uwagę ich znaczenie w kształtowaniu warunków rynkowych oraz istotny wpływ na strukturę wpływów podatkowych do budżetu państwa. Główną przesłanką harmonizacji podatków pośrednich jest takie skonstruowanie systemu opodatkowania, aby uniknąć podwójnego opodatkowania czy też jego braku, jak również zakłócenia konkurencji. Niezależnie jednak od tego czy w danym obszarze funkcjonują przepisy wtórnego prawa wspólnotowego, systemy podatkowe państw członkowskich i umowy podatkowe nie mogą naruszać postanowień Traktatu dotyczących m.in. swobodnego świadczenia usług. Celem niniejszego artykułu jest analiza procesu harmonizacji podatku akcyzowego (wybrane aspekty) – jako jednego z podatków pośrednich – ze szczególnym uwzględnieniem zmian dostosowawczych w tym zakresie. Należy podkreślić, że problematyka podatków i ich harmonizacja ma duże znaczenie dla funkcjonowania Unii Europejskiej; są one bowiem podstawowym źródłem dochodów budżetowych krajów członkowskich, a zarazem samej Unii, jak również stanowią istotny element w funkcjonowaniu jednolitego rynku wewnętrznego we Wspólnocie.Pozycja In memoriam. Wokół warsztatu pracy dr. hab. Henryka Kurczaba – profesora WSP i Uniwersytetu Rzeszowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Półchłopek, TadeuszCelem artykułu jest upamiętnienie osoby długoletniego kierownika Zakładu Metodyki Nauczania Literatury i Języka Polskiego byłej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a następnie Uniwersytetu Rzeszowskiego. W nauce polskiej zasłynął on jako twórca teorii nauczania integrującego i wytrwały postulator dostosowywania programów szkolnych do systemu zmieniających się postaw epistemologicznych dzieci i młodzieży. W tekście podjęto również próbę nakreślenia specyfiki warsztatu naukowo-dydaktycznego profesora, który w pamięci swoich uczniów pozostał ponadczasowym wzorem nauczyciela i mistrza.Pozycja Integracja jako determinanta wzrostu gospodarczego i doskonalenia zarządzania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Skrzypek, Elżbieta; Skrzypek, AdamCelem artykułu jest przedstawienie integracji jako determinanty wzrostu gospodarczego oraz wskazanie na istotę, rolę, potrzebę i znaczenie integracji zarządzania w organizacji. Metody badawcze: analiza dostępnej literatury, wnioskowanie. Praca ma charakter przeglądowo-teoretyczny. Wyniki: wskazano na korzyści i bariery związane z wprowadzaniem zintegrowanego systemu zarządzania w organizacji. W oparciu o studia literatury stwierdzono, że integracja jako strategiczne i inherentne podejście umożliwia rozwiązanie problemów związanych z osiąganiem rzeczywistego, ciągłego doskonalenia i funkcjonowania organizacji w zmiennym otoczeniu rynkowym. Integracja systemu zarządzania przynosi organizacji korzyści ekonomiczne, a zintegrowany system zarządzania uwidacznia możliwe efekty synergii. Wskazano, że koncepcja zintegrowanego doskonalenia 5.0 umożliwia znalezienie sposobu na sukces organizacji funkcjonującej w warunkach zmienności i różnorodności otoczenia. Odniesiono się do integracji jako determinanty wzrostu gospodarczego. Wskazano na konieczność prowadzenia badań w zakresie wpływu efektywnego zarządzania wiedzą na kompleksowo rozumiane procesy integracji.Pozycja Integracja nauk w pracy nad Trenami Jana Kochanowskiego. Propozycja metodyczna inspirowana naturalnymi prawami uczenia się(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Marzec-Jóźwicka, MagdalenaW artykule pokazano taki sposób omawiania Trenów Jana Kochanowskiego, który opiera się na naturalnych prawach uczenia się opisanych przez Céline Alvarez. Stwarza on możliwości nowoczesnej edukacji polonistycznej, z jednej strony odnoszącej się do wiedzy o biologicznych podstawach uczenia się, tez neurodydaktyków czy praktyk Marii Montessori, z drugiej zaś wspierającej integrowanie treści przynależnych różnym dziedzinom nauki. Opisom możliwych działań oraz autorskim ustaleniom patronuje przede wszystkim osoba Henryka Kurczaba, rzeszowskiego badacza, który od lat niezmiennie zwracał uwagę na potrzebę tworzenia w umysłach uczniów całościowego, zintegrowanego obrazu świata.Pozycja Integracja sztuk. Liryka w edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Ungeheuer-Gołąb, AlicjaMonografia dotyczy roli poezji lirycznej w edukacji i życiu dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Książka składa się z czterech części, które zawierają przemyślenia teoretyczne, ale też wspomniane wątki badawcze. W części pierwszej objęłam namysłem miejsce dziecka i sztuk w edukacji elementarnej ostatnich lat, wskazując na ważną rolę sztuki i braki jakie zawiera program nauczania przedszkola. Ponadto zasygnalizowałam tezy H. Reada, dotyczące wychowania przez sztukę. Przedstawiłam klasyfikację poezji dla dzieci proponowaną dotąd przez teoretyków przedmiotu oraz włączyłam interpretację kilku utworów lirycznych, jako przykład treści, których jest zbyt mało w edukacji współczesnych dzieci. Rozdział przedstawia ponadto „głos” nauczycieli przedszkola na temat miejsca wychowania przez sztukę w wybranych rzeszowskich placówkach przedszkolnych. Część druga zawiera refleksje pedagogiczne w kontekście aspektów empirycznych.. Spróbowałam tam wskazać główne tezy eksploracji. Omówiłam próby działań, zwracając szczególną uwagę na rozmowę rozumianą jako dialog. Przedstawiłam tekst liryczny jako inspirację do rozpoczęcia rozmowy z dziecięcym czytelnikiem. W dalszej kolejności (Rozdział III) przedstawiłam pięć warsztatów literackich – „spotkań”, zrealizowanych autorską metodą pracy z tekstem, które jednocześnie obrazują poszukiwania ważnych tematów nurtujących dzieci. Eksponowane tu zapisy przebiegu warsztatów są wyborem spośród wielu spotkań (ok. 30), które prowadziłam w placówkach oświatowych i kulturalnych (szkoły podstawowe i przedszkola w Krośnie i Rzeszowie, spotkania biblioteczne w filiach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie). Szczegółowo opisałam pięć spotkań, które mają charakter „modeli” struktury prowadzonych zajęć. Każdy z warsztatów dotyczy innego utworu lirycznego, który determinuje akt twórczy uczestników, temat rozmowy i wybór dzieła sztuki malarskiej. Spotkania z dziećmi – uczestnikami warsztatów, dały możliwość podjęcia rozmów i aktywności, które po przeanalizowaniu ukazały pewne powtarzające się aktywności werbalne, nazwane przez mnie „ważnym tematem”. Refleksje wypływające z badania przebiegającego w trakcie spotkań zawarte są w części końcowej, gdzie przedstawiłam ponadto wyniki wywiadów prowadzonych w małej grupie (dzieci i nauczycieli) po realizacji warsztatów, a dotyczące opinii uczestników na temat zastosowanej metody pracy z tekstem lirycznym.Pozycja Integracja życia gospodarczego i społecznego poprzez ICT(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Sala, Jolanta; Tańska, HalinaDość powszechne są publikacje dotyczące gospodarki sieciowej i społeczeństwa sieciowego, choć z powodu atomizacji nauki są one zwykle analizowane odrębnie. Autorki eksponują perspektywę wynikającą ze sprzężenia zwrotnego pomiędzy rozwojem technologii ICT a wielowymiarowym i interdyscyplinarnym rozwojem działalności ludzkiej. Jednym z pretekstów integralnego spojrzenia na procesy rozwojowe jest nowa praktyka pomiarów GUS, uwzględniająca przedsiębiorstwa wykorzystujące media społecznościowe. Pomiary dotyczące tego zjawiska w Polsce stanowią weryfikację wielu hipotez badawczych dotyczących społeczeństwa informacyjnego oraz wskazują tendencje w praktyce życia społeczno-gospodarczego, także w świetle uwarunkowań regionalnych. Opracowanie stanowi syntezę zjawisk integrujących przez technologie ICT.Pozycja „Integracja” i jej znaczenie dla zarządzania kapitałem ludzkim(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Piontek, FranciszekCelem artykułu jest odpowiedź na pytanie: Jakie kryteria powinna spełniać kategoria integracja, aby mogła stanowić bazę dla zarządzania kapitałem ludzkim? Wykazano, że przedmiot zadany „jak” („obiectum formale sub quo”) i „Konstytucja Świata” pełnią funkcje kluczowe w powiązaniu trzech kategorii: „integracja – zarządzanie – kapitał ludzki”. Wskazano na przykład praktyczny integracji zastosowanej do kapitału ludzkiego, a budowanej w oparciu o „Konstytucję Świata”. Rozważania zawarto w trzech blokach tematycznych: I. Przedmiot kategorii „integracja” i „zarządzanie”, stosowanych do kapitału ludzkiego. II. „Konstytucja Świata” podstawą dla kształtowania przedmiotu zadanego „integracji” i „zarządzania” kapitałem ludzkim. III. Wybrane „integracje” i koncepcje „zarządzania” w aspekcie realizacji ich przedmiotu zadanego (formalnego).Pozycja Kategoria „integracja” bazą dla zarządzania na rzecz rozwoju(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Piontek, FranciszekCelem artykułu jest: • refleksja nad kategorią „integracja” i próba uściślenia definicji integracja na rzecz rozwoju; • przedstawienie wybranych rodzajów integracji, występujących – na obecnym etapie – w otaczającej nas rzeczywistości i ich ocena w aspekcie możliwości urzeczywistniania rozwoju; Hipoteza jest następująca: integracja na rzecz rozwoju jest organizacją, która rzeczowo i funkcjonalnie rozumiana powinna być podporządkowana zasadzie zrównoważonego rozwoju i zapewniać efekt synergiczny współdziałania zintegrowanym podmiotom. Taka „integracja” stanowi bazę dla zarządzania na rzecz rozwoju.Pozycja Kształcenie techniczne w ujęciu komputerowo zintegrowanego wytwarzania CIM(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Kęsy, MarekPodstawą funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych są systemy informatyczne wspomagające obszar technicznego projektowania i wytwarzania wyrobów, a także procesy zarządzania produkcją. Integracja obu wymiarów funkcjonalnych prowadzi do wdrożenia koncepcji komputerowo-zintegrowanego wytwarzania CIM. Analiza związków przyczynowych oraz procesowych powiązań integrowanych podsystemów może stanowić pomoc we właściwej organizacji procesów kształcenia technicznego.Pozycja Narodowy Plan na rzecz Integracji w Austrii - oczekiwania i efekty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Godlewska, EwaNarodowy Plan na rzecz Integracji (Nationalen Aktionsplan für Integration, NAPI) ogłoszony został w 2010 roku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie, które miało zapoczątkować w Austrii stałą, kompleksową i poddaną systemowi monitorowania współpracę na rzecz integracji imigrantów. Celem badawczym artykułu było zweryfikowanie, czy oczekiwania związane z NAPI udało się zrealizować. Na potrzeby analizy sformułowano hipotezę, że realizacja programu przyczyniła się do poprawy sytuacji zamieszkujących w Austrii imigrantów. W jej weryfikacji przydatna była metoda analizy porównawczej, która posłużyła zdiagnozowaniu sytuacji w pierwszych latach obowiązywania planu, jak również po przeszło dekadzie jego obowiązywaniaPozycja Osobowość nauczyciela akademickiego w warunkach integracji przestrzeni edukacyjnej szkoły wyższej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kozłowska, Iryna; Zajaczkiwska, Nadia; Kozłowski, JurijProblem rozwoju osobowości nauczyciela akademickiego w kontekście jego działalności zawodowej staje się coraz bardziej aktualny w warunkach współczesnego społeczeństwa. Duża ilość komputerów, rozpowszechnianie nauki na odległość oraz tworzenie wirtualnych przestrzeni edukacyjnych w instytucjach oświatowych – to wszystko wymaga większej uwagi, zmusza do realizacji działań zapobiegających zanikowi bezpośredniej komunikacji studenta z wykładowcą. Dlatego nauczyciel akademicki musi być osobą wszechstronnie rozwiniętą. Integralny rozwój osobowości stanowi podstawę przygotowania nauczyciela akademickiego oraz harmonizacji wszystkich aspektów jego działalności. Konieczne jest zatem stworzenie kompleksowej charakterystyki nauczyciela akademickiego jako wykładowcy-praktyka, wykładowcy-badacza i naukowca uczelni specjalizującej się w określonej dziedzinie nauki. Gotowość do prowadzenia działalności zawodowej to swego rodzaju system charakteryzujący się odpowiednimi wskaźnikami, które w kompleksowym ujęciu pozwalają uzyskać informację o rzeczywistym poziomie pracy nauczyciela. Wskaźniki stanowiące ilościową charakterystykę osobowości odgrywają ważną rolę w porównaniu wyników działalności zawodowej katedr i innych jednostek strukturalnych uczelni. Podkreślić należy, że odpowiednie kształcenie sprzyja rozwojowi możliwości nauczyciela akademickiego.Pozycja Profesor Henryk Kurczab (1930–2022). Wspomnienie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Hejda, DanutaCelem tekstu jest upamiętnienie Profesora Henryka Kurczaba. Jest on twórcą teorii integracji w edukacji polonistycznej. Osobiste wspomnienia autorki tekstu łączą się z podkreśleniem rangi badań naukowych prowadzonych przez Profesora Kurczaba.Pozycja Relacje dzieci niepełnosprawnych z rówieśnikami w klasach integracyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Marmola, MałgorzataArtykuł podejmuje tematykę relacji rówieśniczych dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych. Prezentuje badania przeprowadzone zarówno wśród rodziców dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych, jak i wśród uczniów klas integracyjnych. Ich wyniki wskazują na niekorzystną pozycję dzieci niepełnosprawnych w klasie oraz jedynie sporadyczne kontakty z rówieśnikami poza szkołą.Pozycja Rola komunikacji interpersonalnej w integracji pracowniczej (Studium socjologiczne na przykładzie wybranych organizacji województwa Podkarpackiego)(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-02-19) Rzeszutek, IwonaCelem rozprawy było poznanie, jaką rolę obecnie pełni komunikacja interpersonalna w integracji pracowniczej – biorąc pod uwagę przemiany współczesnego środowiska pracy zmierzające do coraz większego wykorzystywania elektronicznych środków komunikacji. Dysertacja doktorska składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej. Zakres przedmiotowy przeprowadzonych badań empirycznych odnosił się do wpływu komunikacji interpersonalnej na integrację pracowników zatrudnionych w badanych organizacjach. Zakres podmiotowy badań odnosił się do sześciu celowo wybranych organizacji z trzech branż (usługi, produkcja, administracja), które zlokalizowane były na terenie województwa Podkarpackiego. Zakres czasowy badań empirycznych obejmował okres od lutego do kwietnia 2019 r. Dysertacja stanowi próbę włączenia się autorki do dyskursu naukowego nad rolą komunikacji interpersonalnej w integracji pracowniczej we współczesnych organizacjach, a dzięki interdyscyplinarnemu podejściu i wykorzystaniu takich dziedzin nauk społecznych jak m.in.: socjologia, psychologia oraz nauki o zarządzaniu – może stać się uzupełnieniem badań nad systemem społecznym współczesnych organizacji.Pozycja Rozszerzenie przestrzeni integracyjnej osób wewnętrznie przesiedlonych: implementacja na Ukrainie polskiego doświadczenia wspomagania rodzin(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Iwankowa-Stetsiuk, OksanaArtykuł jest poświęcony analizie procesu implementacji na Ukrainie polskiego doświadczenia wspomagania rodzin, przewidującego harmonizację wysiłków fachowców w celu pomocy rodzinie, jako integralności specyficznej. Podobne doświadczenie jest istotne dla Ukrainy w czasie przedłużającego się konfliktu zbrojnego na wschodnich terenach kraju, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu liczby rodzin wewnętrznie przesiedlonych, które borykają się z własnymi specyficznymi problemami i potrzebami, w tym również z potrzebą rozszerzenia przestrzeni integracji. W artykule wykorzystano materiały wspólnego projektu Caritas Ukraina i Caritas Polska „Utworzenie centrum wsparcia rodziny, w jakości modelu integracji osób wewnętrznie przesiedlonych (OWP) i społeczności przyjmujących na Ukrainie”, zrealizowanego z udziałem autora w latach 2017-2019 r. w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.Pozycja Teoretyczne podstawy integracyjnego obszaru walutowego. Dylematy przystąpienia Polski do strefy euro(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Dobija, MieczysławRozważania i analizy wskazują, że zespół kryteriów z Maastricht jest intelektualnie niedopracowany; nie zawiera warunku zgodności produktywności pracy, jest zatem niewystarczający do kwalifikacji państw kandydujących do strefy walutowej, jaką z zamierzenia miała być strefa euro. Polska, ze względu na niską produktywność pracy i finansowanie lwiej części deficytu sprzedażą papierów dłużnych na zagranicznych rynkach, nie powinna aspirować do obecnej strefy euro. Polska powinna dążyć do utrzymania samodzielności swoich decyzji ekonomicznych, czyli swojej podmiotowości. Jest też faktem, że strefa euro w zamierzonej formie bardziej dyskryminuje państwa (dzieli na grupy) niż je integruje. Właściwym kandydatem do tej strefy jest państwo, którego wskaźnik produktywności pracy jest wyższy niż 3,0, a wskaźnik Q dla Polski nie osiąga 2,0. Jeśli jednak założyciele Unii Europejskiej rzeczywiście pragną rozwijać integrację dla dobra narodów, to w organizacji strefy euro należy przeprowadzić wskazane reformy. Są one łatwe organizacyjnie i technicznie, lecz bardzo trudne politycznie. Jednak utworzenie strefy walutowej według wskazanych zasad wytworzy korzystny i trwały impuls rozwojowy, więc ten trud powinien zostać podjęty. Inna droga integracji może polegać na zainicjowaniu przez Polskę mniejszej strefy walutowej (na przykład tworzonej z państw Grupy Wyszehradzkiej i sąsiednich), która po osiągnięciu wyższej produktywności pracy, zintegruje się ze strefą euro na własnych warunkach.Pozycja Wpływ ośrodków miejskich na rozwój innowacyjnych powiązań integracyjnych sektora agrobiznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-03) Chorób, RomanCelem niniejszego opracowania była próba oceny wpływu ośrodka miejskiego na stan i rozwój procesów integracyjnych rolnictwa z przemysłem spożywczym. Podjętą problematykę poparto wynikami badań, przeprowadzonymi w 2022 roku wśród 450 losowo wybranych producentów rolnych oraz przedstawicieli 126 firm przetwórczych prowadzących działalność w województwie podkarpackim. Wpływ ośrodka miejskiego ukazano m.in. za pomocą lokalnego oddziaływania istniejących zakładów przetwórczych, które stanowią cenne ogniwo w pionowych powiązaniach integracyjnych. Ukazano również znaczenie poziomych form powiązań zachodzących pomiędzy rolnikami, które w pewnych uwarunkowaniach sprzyjają rozwojowi pionowych związków integracyjnych. Wnioski były pomocne w weryfikacji postawionej tezy, iż ośrodki miejskie pełnią istotną rolę poprzez oddziaływanie na procesy integracyjne zachodzące w agrobiznesie.