Przeglądanie według Temat "innovation"
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 34
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aspekty metodologiczne analizy klastrów ze szczególnym uwzględnieniem sektora agrobiznesu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Chorób, RomanKoncepcja struktur klastrowych stanowi unikatowy sposób myślenia o kreowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Istotą tej koncepcji jest stymulowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi podmiotami życia gospodarczego, przyśpieszenie procesów innowacyjnych, a przez to wzrost pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw funkcjonujących w klastrze. Metodologia identyfikacji funkcjonujących i tworzących się klastrów oraz warunków do ich działania i rozwoju należy do jednych z najtrudniejszych problemów badawczych. Wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi umożliwiających techniczne wykorzystanie danych ilościowych i jakościowych. Bariera dostępności (czasochłonność, kosztochłonność) danych ze źródeł pierwotnych i wtórnych stanowi istotne ograniczenie przeprowadzania takiej diagnozy. Głównym celem niniejszego opracowania jest próba przeglądu głównych metod badawczych wykorzystywanych w analizie struktur klastrowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych funkcjonujących w agrobiznesie. Metody te ukierunkowane są na identyfikację klastra, analizę jego struktury, opis mechanizmu funkcjonowania oraz etap jego rozwoju. W praktyce, co warto podkreślić, często stosuje się różne kombinacje tych metod oraz dopasowuje się je do specyfiki danego kraju czy regionu, w zależności od dostępności odpowiednich danych statystycznych. Właściwie prowadzone badania prowadzą do efektywnego doboru narzędzi wspierania lokalnej gospodarki, poprawy działań podejmowanych przez klastry, jak też umożliwiają adaptację instrumentów polityki klastrowej, innowacyjnej i rozwojowej do etapu ich rozwoju. Z kolei prawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się nowe struktury klastrowe występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji.Pozycja Digital Technologies of Learning Foreign Languages in Postgraduate Education(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Tolochko, Svitlana; Voitovska, Oksana; Deda, Ruslana; Kolesnyk, TetianaIn the European Union, by 2025, it is planned to create a single European educational space. It means that knowledge of English is of vital importance for representatives of all professions and for teachers in particular. According to the research, teachers’ English language proficiency is on a rather low level. Digital technologies can help to improve the situation. Today, there are many opportunities on the Internet to learn a foreign language using Youtube, blogs, podcasts, where many content has already been generated. The Blended Learning Concept of Foreign Languages is being developed using the online platform “Lingva Skills” for language training specialists at universities. Thanks to digital technologies, knowledge and content become public, helping to align hierarchies previously based on knowledge and focus instead on skills and intelligence. For deep and comprehensive learning, it is worth using digital technologies that promote more intensive and better assimilation of foreign languages.Pozycja Dysproporcje w zakresie rozwoju innowacyjności w państwach Unii Europejskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Gasz, MałgorzataArtykuł porusza tematykę potencjału innowacyjnego Polski na tle innych państw Unii Europejskiej. Podstawę do oceny tego potencjału stanowią parametry wskazane w Unijnej Tablicy Innowacyjności. Gospodarki UE cechuje duże zróżnicowanie w dziedzinie poziomu oraz tempa rozwoju innowacyjności, w efekcie czego mamy do czynienia ze znacznym poziomem dywergencji. W tej sytuacji mało prawdopodobne wydaje się osiągnięcie do 2020 r. 3% poziomu wydatków na B+R w skali całej Unii. By nadrobić dystans, jaki dzieli UE od światowych liderów w dziedzinie innowacyjności, którymi dziś są Korea Południowa, USA i Japonia, europejska polityka rozwoju innowacji w najbliższej przyszłości powinna być ukierunkowana na podejmowanie działań wspierających zwiększanie wydatków przedsiębiorstw na badania naukowe i rozwój, wzrost liczby patentów oraz wspólnych publikacji będących efektem współpracy sektorów publicznego i prywatnego w sferze badawczo-rozwojowej. Konieczne jest także przyspieszenie tempa komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych oraz systematyczne podnoszenie jakości szkolnictwa wyższego. Pomimo wprowadzenia szeregu nowych rozwiązań instytucjonalnych oraz wzrostu świadomości proinnowacyjnej wśród polskich przedsiębiorców, wyników, jakie Polska osiągała w dziedzinie innowacji w ostatnich latach nie można uznać ze spektakularne. W efekcie czego przepaść innowacyjna, jaka dzieli nasz kraj od innych państw UE nadal jest znacząca. Podniesienie potencjału innowacyjnego polskiej gospodarki wymaga podjęcia różnorodnych działań w wielu obszarach, umożliwiających w szczególności przejście od modelu rozwoju opartego na imitacji do modelu rozwoju opartego na innowacjach. Budowaniu przewag konkurencyjnych służyć mają m.in. własne rozwiązania innowacyjne.Pozycja Ekorozwojowy Trójkąt Relacji Rozwoju Przedsiębiorstw – wyniki badań ankietowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Leśniewski, Michał AdamEco-development is the humans’ reaction to the adverse changes taking place in the natural environment. These changes are the result of the too extensive development of the organisations, which is not adjusted to the natural environment. Polluted environment equals polluted organisations. Humans’ reaction to the transformations taking place in the natural environment is the eco-development, on which you can look in the broad and narrow sense of the word. One of the ideas grasping the eco-development in detail is an original concept of Eco-developmental Triangle of Relations of Enterprises’ Development. The aim of the study is to present the original concept of the Eco-developmental Triangle of Relations of Enterprises’ Development. Two research hypotheses were adapted in the study. Hypothesis 1: The company in its development is guided by eco-developmental orientation, Hypothesis 2: Triangle of Relations of Enterprises’ Development in the form including Innovation, Competitiveness and Entrepreneurship takes the eco-developmental form as Eco-developmental Innovation, Eco-developmental Competitiveness, Eco-developmental Entrepreneurship which, as a result, contributes to the Eco-developmental Triangle of Relations of Enterprises’ Development. The following elaboration, apart from the empirical verification (surveys), is also based on the study of literature of the subject along with methods of interpretation of literature and methods of interpretation of survey results.Pozycja Informacja, wiedza i zaufanie w kreowaniu ekspansji innowacyjnych struktur integracyjnych w dobie społeczeństwa cyfrowego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Chorób, Roman; Chorób, ElżbietaGłównym celem opracowania jest próba wskazania znaczenia wiedzy i transferu informacji w rozwoju innowacyjnych więzi integracyjnych, jakimi są struktury klastrowe. Szczególną rolę w kreowaniu ekspansji powiązań integracyjnych spełnia zaufanie, jakim obdarzają siebie nawzajem uczestnicy układu zintegrowanego, ze wskazaniem na lidera klastra. Zasadniczą rolą, jaką odgrywają klastry w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy jest wspieranie dyfuzji wiedzy i innowacji wewnątrz klastra, a także poza nim m.in. poprzez przepływ informacji pomiędzy przedsiębiorstwami a sferą B+R. W opracowaniu dowiedziono, że prawidłowo funkcjonujące, jak również tworzące się struktury integracyjne występujące w gospodarce są jednym z istotnych warunków jej dynamicznej ekspansji.Pozycja Innovation in the Context of the Modern Education Model(The University of Rzeszów Publishing House, 2023-12) Riezanova, NataliaThe phenomenon of innovation and its significance for the modern model of education are subjected to scientific reflection, the semantic transformation of the concept of “innovation” and its modern understanding are analysed. It is noted that “innovation” is closely related to such categories as “new”, “discovery”, “creativity”, and the process of innovation is a challenge to the needs of society. The article defines the content of innovation as a form of objectification of the new, which is assigned the status of a factor of social development, analyses the conditions for successful implementation of innovations and the formation of innovative thinking as a necessary component of modern education. The innovative orientation of thinking is analysed through the prism of social and pedagogical innovation processes and is considered as a property of a modern personality. It is innovative thinking that ensures the success of innovative activities, overcoming stereotypes, openness to learning new things and active use of new, non-standard ways of solving complex problems. As part of the learning process, innovative thinking is carried out at the cognitive and instrumental levels and enables the emergence of an innovative personality as a special quality of a person in the modern world.Pozycja Innovation management: subject re-evaluation(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bal-Woźniak, TeresaThe article is of a conceptual character and proposes a change in the paradigm of thinking about innovation management. The growing belief in the importance of innovation for increasing the competitive advantage of companies and the international position of the national economy does not go hand in hand with the effectiveness of innovation management. This applies in particular to the so-called catching-up countries, which include Poland and other countries of Central and Eastern Europe. It was the basis for proposing the concept of innovation management from the subjective approach and its operationalization in the context of the needs arising from contemporary development trends. The author proposes appreciating the subjective role of the individual (a human being) in the innovation process. Therefore, the purpose of the article is to dissect the innovation process as the capacity to implement innovations, and then integrate them into the subjective approach of innovativeness. The hypothesis is proved by demonstrating that the new approach opens the perspective of causing that innovativeness becomes a universal competence (meta-competence), which may lead to an increase in the effectiveness of innovation management in the form of higher innovation intensity. This higher efficiency is indirectly achieved by shaping the appropriate innovative attitudes and behaviours of people. The results of the conducted research will increase understanding of the reasons for insufficient innovation in Polish enterprises and the economy as a whole. At the same time, they set the direction for further research, including institutional conditions for innovation and innovativeness, because people’s innovative attitudes and behaviours are influenced by a series of behavioural institutions. The study also indicates some directions for integrating innovation management in the subject approach with the innovation policy of governments and institutional reforms oriented towards the dissemination of civilization progress.Pozycja Innovative integration relations opportunityfor development of Polish agribusiness and increase competitiveness of the economy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Chorób, RomanThe main objective of this paper is to present the concepts, principles of operation and the benefits of effective functioning of innovative integration links, which are the structure of the cluster. The study attempts to evaluate the impact of these forms of links to regional and local development, indicate the conditions for the development of these compounds in the context of the processes of globalization, as well as their impact on the growth of innovation and competitiveness of the economy. Due to the multifaceted problems taken, as well as the limited volume of the article, the focus is mainly on some issues related to clustering. Considerations supported by the results of own research, conducted in the province of Podkarpackie. The surveyed farmers indicated the main factors encouraging them to enter into the structure of the cluster, ie.: a reduction of unit costs of production, the possibility of contracting the purchase of products, the ability to increase the scale of production and joint sales and shared business risks. While the representatives of processing companies among the assets to encourage the accession exchanged the following: greater competitiveness cluster entities, a significant reduction in transport costs, the possibility of co-financing of innovative activity, faster flow of information and knowledge and geographical proximity to suppliers/customers. Operation and expansion of these relations should be a key element of competitiveness and intensifying the development of not only individual entities or regions, but also the entire economy.Pozycja Innowacje w przemysłowym potencjale obronnym na świecie i w Polsce 1990–2016(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Jędrych, Elżbieta; Klimek, DariuszPrzedsiębiorstwa produkujące sprzęt i uzbrojenie wojskowe z reguły zaliczane są do najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Dość często zastosowane w tych przedsiębiorstwach innowacyjne rozwiązania organizacyjne i techniczne, w szczególności nowe technologie, są później adaptowane dla potrzeb produkcji niezwiązanej z obronnością. Artykuł jest próbą oceny stanu innowacyjności polskiego przemysłu obronnego. W pierwszym rozdziale omówiono poziom innowacyjności przemysłów obronnych innych krajów na tle światowego przemysłu zbrojeniowego, w szczególności USA. W drugim dokonano porównania poziomu innowacyjności krajowego przemysłu obronnego z innymi krajami. Scharakteryzowano także bariery rozwoju innowacji w tej branży oraz wskazano przesłanki, jakie powinny zostać spełnione dla poprawy sytuacji w tym w zakresie w Polsce. Podstawowy wniosek – mimo dużych trudności w ostatnich 25 latach wiele polskich przedsiębiorstw nie utraciło zdolności w zakresie rozwoju produktów. Podstawowe przesłanki, jakie jednak powinny zaistnieć dla poprawy sytuacji w zakresie innowacyjności, to: większa specjalizacja przemysłu, ciągłość zamówień na sprzęt i uzbrojenie polskiego MON, promocja na szczeblu rządowym polskiej produkcji na rynkach zagranicznych wsparta instrumentami finansowania odbiorców, finansowanie programów badawczych mających realne szanse wdrożenia do produkcji, zakupu przez MON oraz eksportu. Artykuł napisany został na podstawie wywiadów z szefami firm przemysłu obronnego w Polsce oraz ekspertami tej tematyki prowadzonych w latach 2013–2015 oraz innych publikowanych i niepublikowanych materiałów.Pozycja Innowacyjność a rozwój regionu w percepcji rzeszowskich przedstawicieli regionalnego systemu innowacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Tuziak, ArkadiuszThe paper approaches the issue of innovation in the context of the development of the region. Innovation was shown as an endogenous resource development and the key elements of an innovative environment were characterized. Against this, the attitudes and opinions of regional actors – representatives of the Podkarpacie innovation system (entrepreneurs, representatives of science, public administration and business environment institutions) were presented in terms of perception and evaluation in regional development.Pozycja Innowacyjność i kapitał ludzki w rozwoju regionu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Tuziak, ArkadiuszW artykule skupiono się na zagadnieniach innowacyjności i kapitału ludzkiego jako endogenicznych czynnikach rozwoju regionalnego. Ukazano znaczenie regionalnej innowacyjności i zasobów kapitału ludzkiego dla podnoszenia regionalnej konkurencyjności i zwiększania szans rozwojowych w sytuacji zaostrzającej się współcześnie rywalizacji układów społeczno-terytorialnych, w szczególności regionów. W pierwszej części artykułu przedstawiono skrótowo próby definicyjnego ujęcia rozwoju regionalnego, zwracając uwagę na wieloaspektowość tego procesu oraz znaczenie wewnętrznych, jakościowych czynników i zasobów rozwojowych. W drugiej części opracowania scharakteryzowano innowacyjność rozwoju regionu rozumianą jako zdolność wprowadzania reform, zmian i ulepszeń w sferze życia społeczno-gospodarczego, których celem jest podnoszenie efektywności mechanizmów wspierających rozwój regionalny. Prorozwojowe oddziaływanie innowacyjności w wymiarze terytorialnym ukazano w toku analizy struktury i funkcjonowania regionalnych sieci innowacyjnych, środowiska innowacyjnego oraz regionalnych strategii innowacji. W części trzeciej artykułu scharakteryzowano kapitał ludzki jako ważny czynnik warunkujący rozwój regionu. Znaczenie tego endogenicznego zasobu rozwojowego ukazano w kontekście teorii regionalnych systemów innowacji, koncepcji regionu uczącego się oraz koncepcji klasy kreatywnej. Zawarte w artykule analizy i charakterystyki prorozwojowego oddziaływania innowacyjności i kapitału ludzkiego w wymiarze regionalnym wskazują na znaczenie zjawisk społecznych i kulturowych jako miękkich, pozaekonomicznych czynników wzrostu i rozwoju gospodarczego.Pozycja Innowacyjność regionów w Polsce – stan i uwarunkowania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Kaliszczak, Lidia; Rabiej, EwelinaCelem pracy jest ocena zróżnicowania stopnia innowacyjności polskich regionów. Do analizy wykorzystano 21 wskaźników cząstkowych zgrupowanych w czterech obszarach opisujących poziom innowacji w każdym regionie (warunki ramowe, inwestycje, działania innowacyjne, oddziaływanie). Dane pochodziły z European Innovation Scoreboard 2021. W badaniu zastosowano metodę wzorca rozwoju Hellwiga. Na podstawie zmiennej syntetycznej utworzono ranking oraz wyodrębniono grupy typologiczne regionów o podobnym stopniu rozwoju w każdym rozważanym obszarze. Otrzymane wyniki porządkowania i klasyfikowania poszczególnych województw pozwoliły na ukazanie dystansu dzielącego poszczególne regiony od siebie pod względem badanego zjawiska, a także umożliwiły na jakościowe i ilościowe ujęcie występujących dysproporcji. Najbardziej innowacyjnym regionem w Polsce jest wydzielony statystycznie region stołeczny warszawski. Jednocześnie wyraźnie widać duży dystans pozostałej części województwa mazowieckiego i konieczność dalszej koncentracji środków z Unii Europejskiej stymulujących jego rozwój. Do liderów innowacyjności, oprócz regionu warszawskiego, należy zaliczyć województwa: małopolskie, pomorskie oraz dolnośląskie. Stosunkowo wysoką pozycję zajmuje region podkarpacki – w obszarze inwestycji, działań innowacyjnych oraz wpływu (na zatrudnienie, sprzedaż innowacyjnych produktów i zrównoważony rozwój) sytuując się w grupie II. Natomiast jego słabością są warunki ramowe (kapitał ludzki, atrakcyjne systemy badawcze i cyfryzacja). Najniższy poziom innowacyjności odnotowały natomiast wspomniany region mazowiecki (poza Warszawą), świętokrzyski, zachodniopomorski oraz warmińsko-mazurski. Każdy region wyróżnia określona specyfika, stąd uzyskane wyniki mogą stanowić ważne informacje dla samorządów do przyjęcia kierunków działań dynamizujących proces budowania regionalnych systemów innowacji.Pozycja Is the development of the eastern part of Poland at risk? The role of universities in the absorption of human capital(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-09) Waligóra, KamilThe aim of the article was to determine the role of universities in “attracting” human capital to selected geographical areas, as well as to indicate recommendations in the area of university marketing. Assuming that the most important factor in the sustainability of socio-economic development is human capital, it was concluded that the development of Polish regions will depend on the ability of universities to acquire human capital both from within a given voivodeship, and the ability to compete with other academic units for secondary school graduates in the country. The need for competition results directly from demographic changes, which lead to a reduction in the rate of population growth in regions. Spatially, on a theoretical basis, the studied entities will be the capitals of the voivodeships of eastern Poland, i.e. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów. Due to their location, peripherality compared to the EU and Poland, and the level of socio-economic development, they are model examples of areas subject to the loss of human capital. During the work, a review of Polish and foreign-language literature was used to verify the assumption about the essence of higher education among the endogenous factors of regional development. Then, based on statistical studies, including: The Central Statistical Office and the relevant Ministries, the author compared research entities and the local government units in which they are located. Surveys and interviews allowed for the assessment of young people's mobility. It was found that universities play a key role in the absorption of human capital with a relatively high tendency to migrate. Additionally, recommendations were prepared regarding the scope of university promotion to meet the expectations of high school graduates as much as possible.Pozycja Kapitał venture w finansowaniu innowacji przełomowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Pohulak-Żołędowska, ElżbietaW niniejszym artykule autor mierzy się z problemem finansowania innowacji, w szczególności innowacji przełomowych. Ten rodzaj innowacji posiada cechy szczególne, istotnie różniące je od innowacji przyrostowych. Przede wszystkim innowacje przełomowe mają olbrzymi potencjał oddziaływania na wzrost gospodarczy. Innowacje przełomowe mają dwie główne charakterystyki. Po pierwsze istotną cechą innowacji przełomowych jest fakt, że tworzą nowe rynki, są to innowacje przerywające dotychczasowy tok rozwojowy. A z punktu widzenia tworzenia innowacji w dziedzinach wymagających nowej wiedzy jest to cecha pożądana. Jednakże drugą cechą charakterystyczną jest fakt, że pojawienie się innowacji przełomowej początkowo powoduje pogarszanie się funkcjonalności produktów. Innowacje przełomowe przerywają istniejący proces produkcyjny. W takim kontekście działalność innowacyjna jest działalnością obarczoną wysokim ryzykiem i niepewnością. Cechy te mogą powodować u przedsiębiorców awersję do ryzyka. Wysoki poziom niepewności, kapitałochłonność, lecz również i perspektywa wysokich zysków sprawiają, że inwestowanie w działalność innowacyjną jest potencjalnie interesująca dla inwestorów. Uważa się, że kapitał venture stał się instytucją pośredniczącą na rynku kapitału, zapewniającą dopływ funduszy do ryzykownych, innowacyjnych przedsięwzięć, które bez kapitału ryzyka nie będą miały szansy na wejście na rynek. Firmy te – małe, młode, innowacyjne, w swoisty sposób „skażone” odium nowości i niepewności, potrzebują kapitału, którego źródłem miały stać się fundusze venture. Celem niniejszego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie – czy kapitał ryzyka (VC) jest faktycznie kapitałem inwestowanym w ryzykowne, innowacyjne przedsięwzięcia.Pozycja Konkurencyjność sektora MŚP – rola i znaczenie klastrów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Majewska, AlicjaThe aim of the publication is to show the impact of clusters on the competitiveness of the SME sector. The analysis was based both on theoretical sources and selected research results. The analysis confirmed the hypothesis that defines clusters as a means towards improving the competitiveness of enterprises, assuming the application of innovation policies by the group.Pozycja Konsumenci wobec innowacyjnych produktów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Szul, ElżbietaIstotnym czynnikiem konkurencyjności firm i gospodarki są innowacje. Jednak w ich tworzeniu uwzględnia się głównie aspekt ekonomiczny pomijając nierzadko aspekt społeczny. A to konsument odgrywa na rynku najważniejszą rolę i go kreuje kupując bądź nie określony produkt lub usługę. Poprzez wprowadzanie innowacji firma kształtuje i utrzymuje relacje z klientami, a także kreuje swój pozytywny wizerunek na rynku. Można stwierdzić, że konsumenci mają pozytywny stosunek do innowacji, jednak nie zaakceptują oni innowacji, jeżeli nie będą wiedzieć, jakie korzyści dostarcza nowy produkt, jeśli jego cena nie będzie adekwatna do oferowanych korzyści oraz będzie on zbyt skomplikowany. W celu minimalizacji nietrafionych innowacji wskazane jest, aby firmy włączały klientów w proces tworzenia innowacyjnych produktów. Takie podejście pokazuje, że firma liczy się z potrzebami klienta i stara się maksymalnie dostosować do jego potrzeb. Choć są produkty, w których innowacje są bardzo pożądane przez klientów (np. AGD, samochody, elektronika), to jest także grupa, w której innowacje nie są dobrze odbierane (np. produkty żywnościowe, w szczególności podstawowe artykuły spożywcze). Jednak pozytywny stosunek do innowacji niekoniecznie oznacza ich zakup, dlatego bardzo ważne są działania marketingowe i edukacyjne skierowane do klientów w celu przekonania ich do zakupu. Większą skłonność do zakupu innowacyjnych produktów mają osoby młode i lepiej wykształcone, które posiadają większą wiedzę i umiejętności w tym zakresie.Pozycja Nauczyciel ważnym podmiotem współczesnej edukacji szkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Cudak, SławomirWspółczesna edukacja szkolna jest krytykowana za jej mierne osiągnięcia dydaktyczne i wychowawcze. Konieczna jest zmiana ról społecznych i edukacyjnych nauczyciela, szczególnie dotyczy to jego podmiotowości. Nauczyciel w procesie dydaktyczno-wychowawczym winien być inicjatorem pozytywnego współdziałania z rodzicami i innymi ośrodkami wychowania równoległego. Musi podejmować decyzje pedagogiczne w sposób twórczy, odpowiedzialny, kierując się dobrem wychowawczym i rozwojowym uczniów. Podmiotowość nauczyciela wiąże się również z wysokim autorytetem wśród rodziców, uczniów i całego społeczeństwa.Pozycja Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zalega, TomaszArtykuł ma charakter teoretycznych rozważań na temat wzajemnych powiązań między innowacjami a konsumpcją i zachowaniami współczesnych konsumentów na rynku. W pierwszej części tekstu skoncentrowano się na wyjaśnieniu pojęcia i istoty nowych trendów i innowacji. Z kolei w dalszej części opracowania omówiono dostrzegalne symptomy innowacyjności w zachowaniach współczesnych konsumentów. Z uwagi na wymogi objętościowe czasopisma, w artykule, w sposób syntetyczny, przeanalizowano najważniejsze, zdaniem autora, alternatywne trendy konsumenckie świadczące o innowacyjnych zachowaniach konsumentów na rynku. Uwagę poświęcono także uwarunkowaniom rozwoju i przejawom prosumpcji, mediom społecznościowym, multitaskingowi, crowdsourcingowi, Point&Know/Point&Buy, konsumpcji kolaboratywnej i sprytnym zakupom. To właśnie w tzw. nowych trendach i przejawach prosumpcyjnych znawcy tematu dopatrują się przejawów konsumpcji innowacyjnej.Pozycja Peryferyjność a nierówności i dysproporcje rozwojowe na poziomie regionalnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Tuziak, ArkadiuszW artykule podjęto zagadnienie peryferyjności w kontekście problematyki rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem jej skutków w postaci nierówności i asymetrii w układzie relacji i zależności między centrum a peryferiami. W pierwszej części opracowania ukazano złożoność i wielowymiarowość zjawiska peryferyjności regionalnej, analizując jego najważniejsze kryteria i przyczyny. Następnie przedstawiono różnorodność koncepcji teoretycznych rozwoju regionów peryferyjnych, wychodząc od dychotomicznego podziału na teorie rozwoju egzogenicznego i endogenicznego. W drugiej części artykułu ukazano zmianę w podejściu do rozwoju regionów peryferyjnych, której istota polega na ewolucji myślenia (i działania w ramach polityki regionalnej) w kierunku uznania nadrzędności potencjałów i zasobów endogenicznych. Przedstawiono także wybrane aspekty peryferyjności polskich i europejskich regionów.Pozycja Rola innowacyjnych narzędzi finansowych w zapewnieniu stabilnego rozwoju przedsiębiorstw(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Iwaszczuk, Natalia; Orłowska-Puzio, Jadwiga; Kojder-Ogarek, EwaMyślą przewodnią artykułu jest stosowanie innowacji na rynku instrumentów finansowych. Do takich innowacyjnych instrumentów zaliczyć można instrumenty pochodne, zwane potocznie derywatami. Przedsiębiorstwa o różnym profilu działalności mogą je wykorzystywać zarówno w celu zapewnienia sobie stabilnego rozwoju, jak i przetrwania w trudnych warunkach rynkowych. Głównym zastosowaniem wspomnianych instrumentów jest zarządzanie ryzykiem poprzez odpowiednio zaplanowany, wdrożony i monitorowany hedging. W zależności od rodzaju ryzyka stosuje się różne typy narzędzi osłonowych, względem instrumentu bazowego, którym może być waluta, stopa procentowa, cena surowca itp. Na nieustannie rozwijającym się rynku finansowym (giełdowym i pozagiełdowym) istnieje bardzo szeroka gama instrumentów pochodnych. Stwarza to nowe możliwości dopasowania takiego narzędzia do profilu ryzyka konkretnego przedsiębiorstwa. W artykule zaproponowane zostały opcje finansowe, jako jedne z mniej docenianych jeszcze na rynku finansowym instrumentów, służących do budowania strategii hedgingowych. Na praktycznych przykładach pokazano możliwości ich wykorzystania w transakcjach opartych na wymianie międzynarodowej. Starano się wykazać skuteczność opcji zarówno w przypadku importera, jak i eksportera. W obydwu przypadkach nie tylko udało się uniknąć strat wynikających z niekorzystnych zmian kursów walutowych, ale też dodatkowo wygenerowane zostały środki finansowe, które stanowiły zysk tychże podmiotów. Celem zapewnienia kompleksowego ujęcia tematu, wskazano też na ryzyko związane z niewłaściwym zastosowaniem opcji w praktyce gospodarczej. Opisana tu w skrócie analiza wrażliwości opcji miała za zadanie pokazać, w jaki sposób można uniknąć tego ryzyka.