Przeglądanie według Temat "informatyka"
Aktualnie wyświetlane 1 - 12 z 12
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Conceptual metaphors as an organisational framework of the specialist language of IT: An analysis of Cloud Computing Terminology(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-09-28) Krawiec, MagdalenaNiniejsza rozprawa doktorska przyjmuje za cel przedstawienie struktury konceptualnej języka informatyki oraz ukazanie sposobów konceptualizacji tej dziedziny. Pierwszy rozdział przynosi rozważania dotyczące terminologii jako dziedziny nauki oraz przedstawione zostaje szerokie spektrum badań nad terminologią. Rozdział drugi podejmuje tematykę języków specjalistycznych. Celem rozdziału jest chronologiczny zarys rozwoju pojęcia język specjalistyczny od roku 1960. Rozdział trzeci pracy to ilustracja chronologicznego rozwoju Teorii Metafory Konceptualnej, która stanowi podstawowy punkt odniesienia dla rozważań empirycznych niniejszej dysertacji. Niezbędny do analizy empirycznej aparat pojęciowy omówiony w tym rozdziale i związany z teorią metafor obejmuje również amalgamat pojęciowy, przestrzenie mentalne oraz schematy wyobrażeniowe. W rozdziale czwartym omówiono aparat metodologiczny, wedle którego została poprowadzona analiza empiryczna. Refleksja metodologiczna zawarta w pracy opiera się na analitycznych narzędziach językoznawstwa kognitywnego. Piąty i zarazem ostatni rozdział ma charakter ściśle empiryczny i przedstawia analizę terminologii specjalistycznego języka informatyki, celem znalezienia potencjalnych metafor konceptualnych. Pracę podsumowują wnioski końcowe.Pozycja Digital Works jako narzędzie wspomagające kształcenie inżynierów informatyki w zakresie symulacji cyfrowych układów logicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gauda, KonradW artykule poruszone są zagadnienia związane z miejscem i rolą architektury komputerów w procesie kształcenia informatycznego studentów. W dalszej części ukazane są przykładowe możliwości wykorzystywania aplikacji Digital Works w zakresie projektowania, budowy i symulacji cyfrowych układów sekwencyjnych.Pozycja Humanista – inżynier, czyli o społecznym wymiarze informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Żurek, MarzenaArtykuł prezentuje rozwój nauk informatycznych, obejmujący pojawienie się ich nowej gałęzi – informatyki społecznej. Przedstawiona zostaje geneza powstania tej dyscypliny: jakie było pierwotne źródło zapotrzebowania na nią, i leżące u jej podstaw główne idee. Tekst porusza także kwestię perspektyw absolwentów informatyki społecznej, a także ich szans na współczesnym rynku pracy.Pozycja Internet jako narzędzie komunikacji w opinii respondentów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Molga, AgnieszkaInternet jako powszechnie dostępna sieć o zasięgu ogólnoświatowym może stanowić i stanowi nieprzebrane źródło informacji, wiedzy, rozrywki, jak również znaczące narzędzie komunikacji międzyludzkiej. Większość cech Internetu (multimedialność, ogólnoświatowość, interaktywność, zasięg, dostępność), stanowią o jego istotnym wpływie na kontakty społeczne. W artykule podjęto próbę przedstawienia miejsca i roli Internetu w komunikacji społecznej.Pozycja Personalizacja profili internetowych wyzwaniem dla współczesnej edukacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Iskierka, Sławomir; Weżgowiec, ZbigniewW artykule poruszono problemy związane z personalizacją profili internetowych i ich wpływem na użytkowników Internetu, a szczególnie młodzież. Przeanalizowano aktualne i przewidywane skutki związane z profilowaniem i personalizacją kont głównie w mediach społecznościowych. Wskazano na potencjalne zagrożenia, jakie może nieść ze sobą zjawisko personalizacji profili internetowych. Zwrócono uwagę na rolę systemu edukacji w prawidłowym przygotowaniu młodego pokolenia do postrzegania i eliminowania niekorzystnych zjawisk związanych z tym problemem. Oceniono, że personalizacja profili internetowych jest olbrzymim problemem, z jakim będzie musiała zmierzyć się tak od strony teoretycznej, jak i praktycznej, współczesna informatyka.Pozycja Prymat człowieka nad technologią paradygmatem współczesnej dydaktyki informatyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-11) Furmanek, WaldemarW związku z rozwojem transhumanizmu istnieje pilna potrzeba podejmowania badań nad miejscem dydaktyki informatyki w systemie nauk pedagogicznych. Szczególnie istotne jest odniesienie problematyki dydaktyki informatyki do treści tzw. superproblemów: superdługowieczności, superdobrobytu, superinteligencji.Pozycja Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych studentów informatyki na wstępnych kursach programowania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Andrzejewska, MagdalenaNauczanie i uczenie się programowania to trudny proces, a wskaźniki niepowodzeń edukacyjnych na kursach z podstaw programowania są wysokie. W artykule zaprezentowano wyniki sondażu przeprowadzonego wśród studentów I roku informatyki, którego celem było poznanie opinii respondentów na temat czynników wpływających na te niepowodzenia. Uzyskane wyniki wskazują, że decydujące znaczenie ma motywacja studentów oraz trudności związane z nabywaniem umiejętności programistycznych.Pozycja Stosunek nauczyciela do pracy własnej na podstawie jego kompetencji (w tym i informatycznych)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bałażak, MartaArtykuł dotyczy kompetencji w pracy nauczyciela. Opisane są one w odniesieniu do kultury organizacyjnej. Wśród kompetencji występują informatyczne. Przedstawiono wzajemne relacje między kompetencjami. Poziom kultury organizacyjnej i zakres posiadanych kompetencji przedstawia stosunek nauczyciela do pracy własnej.Pozycja Technologie informacyjne w nauczaniu geometrii w szkole podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Maj, Monika; Falkiewicz, EwaCelem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy nowoczesne technologie służą lepszemu przyswajaniu wiedzy z zakresu geometrii przez dzieci. Przedstawione wyniki badań podają odpowiedź z punktu widzenia nauczyciela matematyki w szkole podstawowej.Pozycja Wykształcenie matematyczne a informatyka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Maj, Monika; Maj, RafałCelem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy matematyka jest potrzebna informatykom. Przeprowadzone na losowej próbie studentów Informatyki badania pokazują różne podejście do tematu.Pozycja Z technologią informacyjną do matematyczno-przyrodniczej krainy. Raport z projektu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kandzia, JoannaArtykuł jest raportem z przeprowadzonego przez autorkę projektu współfinansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze środków europejskich WND-POWR.03.01.00-00-U055/17-01 pt. „Z technologią informacyjną do matematyczno-przyrodniczej krainy”. Był on dedykowany uczniom klas VIII szkoły podstawowej w Warszawie. Głównym jego celem było podniesienie/rozwój kompetencji ogólnorozwojowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych w ścisłej korelacji z technologiami informacyjnymi, związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym i samodzielnym myśleniem, logiką i heurystyką. Przedstawiono krótką charakterystykę projektu oraz analizę przyrostu wiedzy uczniów w zakresie fizyki, informatyki i matematyki.Pozycja Znaczenie Systemu Informacji Oświatowej w zarządzaniu oświatą(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Celarek, KrystynaTechnologie informacyjno-komunikacyjne, informatyka, są instrumentami, które współcześnie mają usprawniać zarządzanie w każdym obszarze działania. Edukacja jako jeden z najistotniejszych obszarów funkcjonowania państwa dzięki nowym technologiom zyskała nowe narzędzia zarządzania. Problem badawczy przedstawiony w artykule to analiza funkcjonowania rozwiązań informatycznych w procesie zarządzania oświatą na podstawie Systemu Informacji Oświatowej (SIO) i sformułowanie wniosków co do skuteczności funkcjonowania SIO jako narzędzia zarządzania oświatą.