Przeglądanie według Temat "inclusion"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w świecie nowych technologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Garbuzik, PawełArtykuł prezentuje szanse i zagrożenia, które we współczesnym świece daje rozwój nowoczesnych technologii dla osób niepełnosprawnych. Przedstawia ich inkluzyjny charakter, który jest dostrzegany w uzupełniających się płaszczyznach, oraz ich ogromny potencjał w usamodzielnianiu i upodmiotowieniu osób niepełnosprawnych, ale również nową przestrzeń i poziomy wykluczenia cyfrowego.Pozycja Od konceptu do instytucji. Mechanizmy i znaczenie instytucjonalizacji innowacji społecznych na podstawie założeń paradygmatu demokratycznego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025-03) Wenderlich, PaulinaCelem artykułu jest analiza mechanizmów i znaczenia instytucjonalizacji innowacji społecznych na gruncie polskim. Problem badawczy skupia się na tym, jak innowacje mogą przechodzić od fazy konceptu do formy instytucjonalnej, zdobywając trwałość i stabilność w strukturach społecznych. Artykuł opiera się na demokratycznym paradygmacie innowacji społecznych, podkreślającym partycypację, inkluzywność i współpracę wielosektorową w tworzeniu oraz wdrażaniu nowych rozwiązań społecznych. Przeprowadzona analiza uwzględnia także perspektywę neoinstytucjonalną, która pozwala zrozumieć, że proces instytucjonalizacji innowacji wpływa na zakorzenienie nowatorskich rozwiązań, a to wspiera długofalowość działań, systemowość zmian, a w konsekwencji rozwój społeczny. Dokonano analizy przypadku – Centrum Sztuki Włączającej / Teatru 21, instytucji dedykowanej twórczości osób z niepełnosprawnościami, mającej na celu promowanie różnorodności oraz inkluzywności społecznej. Metodologia badawcza obejmuje analizę literatury oraz obserwację działalności badanej instytucji.Pozycja Wybrane uwarunkowania działań inkluzyjnych podejmowanych przez pracowników uczelni wobec studentów z niepełnosprawnością(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-12-16) Pater, PatrycjaCelem głównym dysertacji było określenie które i w jakim zakresie, wybrane podmiotowe czynniki wyjaśniają podejmowanie przez pracowników uczelni działań inkluzyjnych względem studentów z niepełnosprawnością. W tym celu, po analizie literatury naukowej, zaplanowano badania z użyciem adekwatnych narzędzi, na odpowiednio dobranej grupie obejmującej zarówno pracowników administracji, jak i nauczycieli akademickich. Prezentowana praca składa się z trzech części. Pierwsza ma charakter rozważań teoretycznych nad literaturą przedmiotu. Dokonano w niej przeglądu podejść do edukacji osób z niepełnosprawnością na poszczególnych poziomach edukacyjnych, w obrębie różnych modeli edukacyjnych oraz w wybranych krajach europejskich. W efekcie zaprezentowano definicję nauczania inkluzyjnego w szkolnictwie wyższym, jego obszary oraz określono czym są działania włączające. W dalszym etapie dokonano analizy typowych postaw wobec osób z niepełnosprawnością oraz charakterystyki systemu wartości w wybranych koncepcjach. Część druga dotyczy podstaw metodologicznych badań własnych. Sformułowano w niej przedmiot, cel analiz, problemy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, jak również dokonano wyboru metod, technik i narzędzi badawczych. Scharakteryzowano badaną grupę. Część trzecia ma charakter empiryczny, zawierając w sobie analizę wyników badań własnych. Została ona podzielona na cztery podrozdziały, zgodnie z wyodrębnionymi obszarami działań inkluzyjnych, tj. spostrzeganie inkluzyjnej polityki uczelni, podnoszenie wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy ze studentami z niepełnosprawnością, wdrażanie włączającego programu kształcenia oraz inkluzyjnej metodyki szkoły wyższej. W każdym z analizowanych zakresów analizowano udziału systemu wartości oraz postaw wobec osób i studentów z niepełnosprawnością w wyjaśnianiu działań na rzecz inkluzji. W ostatnim podrozdziale dokonano uogólnienia wyników badań własnych. Praca zawiera wstęp, zakończenie, biografię oraz aneks.