Przeglądanie według Temat "idiom"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A comparative analysis of Polish and English idioms containing words from bird class(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wilkosz, SylwiaThe principle aim of the article is to shed light on the differences between Polish and English idioms containing words from BIRD class. Among the illustrated examples some of the Polish instances include “mieć kaczy chód”, “głupia gęś” or “ptasi móżdżek” in comparison to their English equivalents. Additionally, the English cases concerning idioms outlined in the article involve “to take to something like a duck to water, to kill the goose that lays the golden eggs” or “to count one’s chickens”, etc. The article consists of three main parts. The first one presents a brief description of the phraseological unit in general as well as it constitutes an attempt to classify different types of the units and an abundance of the terminology connected with the phenomenon. Moreover, the next section explains in detail what exactly the term “idiom” denotes according to diverse authors, i.e. Seidl, Weinreich, etc. Furthermore, in the last part of the article the idioms with words from the class BIRD are analysed. Not only particular examples of the idioms are compared with their equivalents in another language but also the origin of the presented idioms is clarified. Finally, all the conclusions are listed in the summary.Pozycja Concept, Metaphor and Idiom(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) David, GyulaThe paper describes how metaphorization is manifest throughout the idiomatic spectrum and provides insight into the cultural aspects of language use. It also focuses on the extension of cognitive mental operations, such as metaphorical mapping, facilitating the emergence of figurative scenarios out of the tangible, physical world. The paper argues that the overall English idiomatic language can be classified by conceptuality and most of it by conceptual metaphors (or metonymies, not discussed in this paper). To grasp the essence of global changes in language, one needs to advance from linguistic tools to the socio-cultural environment. Conceptualization is said to have played a crucial role in the development of human thinking. The paper suggests that conceptual metaphors are an integral part of idiomaticity, and both differences and similarities can be detected between different cultural environments. To offer a fairly comprehensive picture of idiom-based research into how the English language is structured, this paper draws on a corpus of around 220,000 words of journalistic and internet-based material.Pozycja Idioms – a Look into Culture. The Formation of English Idioms in the Framework of British Culture (1945-2020).(Uniwersytet Rzeszowski, 2021-06-15) Coombs-Hoar, KatarzynaRozprawa ma na celu zbadanie i zrozumienie, w jaki sposób uniwersalia językowe ujawniają informacje o związku pomiędzy kulturą a językiem poprzez badanie zastosowania idiomów w mediach drukowanych. Pierwszym celem jest określenie stosunku częstotliwości idiomów pojawiających się w tabloidach (The Mirror) do częstotliwości idiomów używanych w prasie poważnej (The Guardian) w latach 1945–2020. Ten przedział czasowy (1945–2020) jest podzielony na siedem kolejnych znaczących historycznie okresów, z których wybrano dziesięć próbek każdej badanej gazety i przeanalizowano główne wydarzenia historyczne z naciskiem na zastosowanie idiomów. Drugim celem jest zbadanie, jak zmienia się użycie idiomów w związku z prowadzoną polityką poprawności politycznej przedstawioną i promowaną przez określonych wydawców, oraz czy rosnąca świadomość społeczna eliminuje stosowanie niektórych idiomów.Pozycja The analysis of modifications of phraseological units producing humorous effects in market advertising spots(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-18) Wilkosz, SylwiaFrazeologia stanowi kreatywny i malowniczy sposób wyrażania myśli, a przy tym jest powszechna i wykorzystywana przez rodzimych użytkowników danego języka na co dzień. Niniejsza dysertacja skupia się na semantycznej analizie związków frazeologicznych podlegającym różnorodnym modyfikacjom w kontekście reklamy, w celu osiągnięcia efektu humorystycznego. Materiał badawczy niniejszej pracy stanowi serię reklam promujących sieć supermarketu Biedronka. Przeprowadzona analiza – ilościowa i jakościowa – pozwala określić jakie elementy językowe zostały wykorzystane w połączeniu z jakimi innymi elementami komunikacyjnymi w celu uzyskania efektu humorystycznego. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić jakie strategie zostały wykorzystane, aby uzyskać zamierzone cele. Niniejsza praca badawcza składa się z trzech części. Pierwsza część, teoretyczna, w całości poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym frazeologii, opisuje m.in. różne podejście do badań nad frazeologią, cechy charakterystyczne związków frazeologicznych, ale również co je determinuje. W drugiej części rozprawy zebrane zostały i zaprezentowane informacje dotyczące różnych teorii humoru, począwszy od tych najbardziej klasycznych do tych bardziej współczesnych. W ostatniej części dysertacji analizie jakościowej i ilościowej poddane zostają konkretne przykłady żartów słownych pochodzących z kampanii reklamowej Biedronki.