Przeglądanie według Temat "human remains"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Human Remains from Maszycka Cave (woj. małopolskie / PL): the Treatment of Human Bodies in the Magdalenian(Verlag des Römisch-germanischen Zentralmuseums, 2017) Orschiedt, Jörg; Schüler, Tim; Połtowicz-Bobak, Marta; Bobak, Dariusz; Kozłowski, Stefan Karol; Terberger, ThomasIn Central Europe, human remains from the Magdalenian are a rare phenomenon. In Central and Western Europe, these remains are usually fragmented and often manipulated. The discovery of 50 human bone fragments from M aszycka Cave in the 19th and mid-20th century is an important source for studying the treatment of bodies in the Late Upper Palaeolithic. Skull fragments are dominating and the re-investigation of the material proves the presence of some cut marks. The re-dating of the remains and the bone artefacts to c. 16,200 cal BC together with the specific treatment of the human remains confirms the typological arguments for an early re-colonisation of Central Europe from the West after the Last Glacial Maximum.Pozycja Między nauką a szacunkiem dla zmarłych. Konflikt o szczątki Saamów w Szwecji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bonusiak, GrzegorzOd przełomu wieków coraz głośniejszym echem wybrzmiewają wysuwane przez Saamów żądania dotyczące zwrotu zagrabionych dóbr kulturowych przechowywanych w muzeach i placówkach naukowych Szwecji. Ważną ich częścią są szczątki Saamów zbierane przez dekady przez archeologów i antropologów fizycznych. Artykuł przedstawia konflikt, jaki rozgorzał pomiędzy naukowcami a przedstawicielami rdzennej społeczności, skupiając się na jego podłożu, przebiegu oraz argumentach wysuwanych przez obie strony. Wskazuje i podkreśla wiele istotnych aspektów omawianego sporu. Po pierwsze wzmiankuje, że zbiory powstawały z pogwałceniem praw i opinii rdzennej społeczności, na skutek niszczenia miejsc pochówków oraz w wyniku działania naukowców podejmujących badania bez uwzględnienia woli Saamów. Po drugie podnosi, że znacząca część szczątków zebrana została przez antropologów fizycznych i posłużyła do budowania teorii rasowych, w tym do wskazywania na podrzędność Saamów jako przynależnych do rasy żółtej. Po trzecie podkreśla, że żądania rdzennych społeczności pobudzane były przez proces ich emancypacji i postrzegane jako jego część. Po czwarte sygnalizuje, że na przebiegu konfliktów zaważył brak systemowego (ustawowego) uregulowania sposobów i miejsc przechowywania szczątków oraz mechanizmów ich zwrotu i ponownego pochówku. Doprowadziło to do sytuacji, w której każdy zbiór szczątków od nowa uruchamia te same konflikty i prowokuje do wymiany wciąż tych samych argumentów.