Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "horror"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Geneza horroru jako gatunku
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Trofymenko, Anastasija
    This article examines the origin of horror as a genre within the cluster of all horror literature genres. The structure of genological-typological evolution of these genres has been analysed. It has been proven that horror, due to its specificity, should be referred to this group of genres which are realized in literature on the basis of genre memory.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kobiety i inne potworności. Mityzacja i female queer gothic w Empuzjonie Olgi Tokarczuk
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Głos, Mikołaj
    Przedmiotem rozważań w artykule jest sposób, w jaki Olga Tokarczuk wykorzystuje elementy mityczne w swojej najnowszej powieści – Empuzjonie. Poprzez analizę wykorzystania postaci mitologicznych, takich jak Empuzy i Tuntschi, autorka kreuje przestrzeń do eksploracji granic tożsamości, płciowości i patriarchalnego społeczeństwa. W utworze pojawia się wyraźna teza, według której mizoginia jest przyczyną nie tyle społecznego wykluczenia kobiet, ale także kreowania ich jako – dosłowne – potwory i monstra. Obrana przez Tokarczuk strategia potwornienia służy nie tylko ukazaniu dualistycznej natury świata, ale także jako asumpt do krytycznej refleksji nad społeczeństwem i ludzką naturą.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Motyw wampira w literaturze polskiej
    (Uniwersytet Rzeszowski, 2022-11-28) Kosiba, Jowita
    Rozprawa poświęcona jest figurze wampira w literaturze polskiej od czasów oświecenia do dwudziestego pierwszego wieku. Stanowi ona próbę przekrojowego ukazania sposobów funkcjonowania krwiopijcy w prozie i poezji oraz zmian jego wizerunku na przestrzeni epok. Poruszane tematy podejmują kwestię zbieżności poszczególnych postaci literackich z ludowym pierwowzorem, a także stereotypowym, utrwalonym w kulturze popularnej obrazem. Omawiane utwory odwołują się do niego wprost lub robią to pośrednio, poprzez nadanie bohaterom cech wampirycznych, takich jak picie krwi czy liminalna egzystencja. Praca podzielona została na siedem rozdziałów. W pierwszym z nich dokonano próby umiejscowienia figury wampira w kontekście historycznym i kulturowym, od starożytności, poprzez wierzenia ludów z różnych rejonów świata, po czasy współczesne. Drugi w zwięzły sposób ukazuje „karierę” wampira w szeroko pojętej sztuce. W kolejnym pod lupę wzięto osiemnastowieczne utwory, wykorzystujące motyw upiora. Rozdział czwarty stanowi analizę dziewiętnastowiecznych utworów podejmujących, nie zawsze wprost, tematykę wampiryczną. Dalszą części pracy poświęcono pierwiastkowi feminalnemu wampirycznego fantazmatu. Tematem rozdziału szóstego są literackie portrety strzyg, stanowiących jeden z wariantów figury wampira, szczególnie często występujący w fantasy i powieściach grozy. Ostatni, siódmy, rozdział dysertacji, omawia zaś zmiany zachodzące w obrębie motywu na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Z Transylwanii do Hollywood i nieśmiertelności. Przypadek Beli Lugosiego
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kocot-Wierska, Agnieszka
    The aim of the article is to present the film career of a famous actor Bela Lugosi (1882–1956) and its most important turning points. Born as Béla Ferenc Dezső Blaskó in Austria-Hungary Lugosi was one of the most important stars of „The Golden Age” of Hollywood horror film in the 1930s but soon after his huge success in a role of Dracula in Tod Browning’s film he had to cope with a career breakdown. Horror as a genre and its changes during the 1930s, the 1940s and the 1950s and the myth of Dracula-Lugosi are the main frames of the article. The author describes also his significant place in popular culture and asks about his hypothetical presence in the notable horror film movements that reached popularity just after Lugosi’s death.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość