Przeglądanie według Temat "history of ideas"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Deskryptywne i normatywne koncepcje ideologii(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dulęba, ŁukaszThe paper discusses the problem of categorizing the concept of ideology, which in contemporary political theory is returning as a concept with a heavily descriptive meaning. This perspective is the retreat from the more common, but pejorative sense of the ideology as false consciousness. The paper attempts to distinguish the descriptiveness or normativity of meanings of historical concepts of ideology. This critical review is to sensitize researchers in the field of social sciences that the applicability of the concept of ideology relates to the conceptual burden. Analyzing these approaches, the author tries to verify the cognitive meaning of the concept.Pozycja Jakub Litwin – filozof, mistrz, nauczyciel(Stowarzyszenie Filozofów Krajów Słowiańskich, 2014) Cwynar, Katarzyna M.Автор предприняла попытку приблизить фигуру и философию Якуба Литвина. Этот философ принадлежал к кругу мыслителей, которым довелось жить и творить во времена сталинского террора, в Польше после 1956 г., т.н. эпохе социализма Гомулки и в Польше после 1969 года, т.н. социализма стабильности Герка. Его молодость пришлась на двадцатые годы междувоенной Польши и на Вторую мировую войну. Его судьба в значительной мере повлияла на форму его философского мышления и его философию. В последний период своей творческой активности он сформулировал идею ищущей философии, лишенной мировоззренческий и идеологических предубеждений. Он оставался на позиции идейного плюрализма и познавательного релятивизма. Эффектом его творчества и академической деятельности было создание не только оригинального философского мышления, но также и выдающейся философской школы. Представители этой школы отрекаются от польской философской традиции как истории идеи, которая опиралась на проблематичном мышлении: формулирующим новые теоретические предложения и решения проблем прошлого. Якуб Литвин – один из ведущих польских интеллектуалов двадцатого века.Pozycja Myśl polityczna wybranych brytyjskich i francuskich filozofów nowożytnych wobec absolutyzmu(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-07-09) Kwak, JakubGłównym celem dysertacji jest analiza filozofii politycznej wybranych myślicieli nowożytnych w kontekście dominującej w tym okresie formy rządów, jakim była monarchia absolutna. Nacisk położony został na próbę zaprezentowania relacji pomiędzy teoriami społecznymi formowanymi od XVI do XVIII wieku o realnymi przeobrażeniami politycznymi, które kształtowały obraz ówczesnej cywilizacji europejskiej. Rozprawa koncentruje się na myślicielach brytyjskich i francuskich, których idee były niezwykle wpływowe nie tylko w czasach nowożytnych, ale miały olbrzymie znaczenie również na gruncie późniejszych filozofii polityki. Ponadto kraje te odgrywały kluczową rolę w Europie tej epoki, zarówno na gruncie kulturowym jak i politycznym. Charakterystyczne były również odmienne drogi ewolucji instytucji państwowych, które ukształtowały diametralnie różne formy ustrojowe we wspomnianych mocarstwach. Francja stałą się niemalże wzorcowym przykładem funkcjonowania monarchii absolutnej w jej klasycznej postaci, stając się punktem odniesienia dla panujących na całym kontynencie, szczególnie w okresie panowania Ludwika XIV. Anglia natomiast, w wyniku gwałtownych i nierzadko konfliktów politycznych w XVII stuleciu pomiędzy dworem i parlamentem ostatecznie odrzuciła tę formę rządów. Po „Chwalebnej Rewolucji” z 1688 roku doszło tam do uformowania się ustroju mieszanego w postaci monarchii parlamentarnej, z dominującą rolą Izby Gmin, który stał się równocześnie inspiracją dla wielu kontynentalnych myślicieli epoki Oświecenia.Pozycja Sprawiedliwość i jej historyczny rozwój(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Łuszczyński, ArturCelem artykułu jest analiza ewolucji pojęcia sprawiedliwości – od starożytności do czasów współczesnych. Autor wyraża pogląd, że współcześnie termin „sprawiedliwość” bardziej koresponduje ze sferą polityczną niż prawną, gdyż ta druga co do zasady nie rodzi zasadniczych sporów. Pierwotne fundamenty sprawiedliwości dla prawnika pozostają stabilne. Problem pojawia się z chwilą, gdy przenosimy akcenty na sferę społeczną. Wówczas okazuje się, że nie mamy bezdyskusyjnych, powszechnie aprobowanych podstaw.