Przeglądanie według Temat "health promotion"
Aktualnie wyświetlane 1 - 10 z 10
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Aplikacje mobilne w promocji i edukacji zdrowotnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Łosiak-Pilch, JuliaDynamiczny rozwój i upowszechnienie aplikacji mobilnych stwarza możliwości uruchomienia nowej formy działań edukacyjnych wspierających zdrowie. Celem artykułu jest przeanalizowanie aplikacji, które mogą wpierać zachowanie i utrzymanie zdrowia.Pozycja Aplikacje zdrowotne na urządzenia mobilne w edukacji zdrowotnej społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zadarko-Domaradzka, Maria; Zadarko, EmilianArtykuł porusza zagadnienia aplikacji zdrowotnych na smartfony lub tablety (ang. health apps), których celem jest wspieranie długoterminowych zmian zachowań zdrowotnych jednostki, a tym samym poprawa kondycji zdrowotnej. Zastosowanie tego typu aplikacji jest szerokie. Za ich pomocą można monitorować stan swojego zdrowia, poziom wydolności fizycznej, mierzyć przebyty dystans, tętno, spalone kalorie. Aplikacje te motywują użytkowników do zmiany zachowań i prozdrowotnego stylu życia, odgrywając coraz częściej ważną rolę w codziennym życiu, a to wskazuje na ich potencjał do wykorzystania w strategii promującej zdrowie.Pozycja Brazilians living with diabetes do not meet basic physical activity guidelines for health – a cross-sectional study(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-06) de Lima, Dartel Ferrari; Lima, Lohran Anguera; de Souza, Dayane Cristina; Sampaio, Adelar Aparecido; Machado, DaianaIntroduction and aim. The purpose of this study was to describe the profile of physical activity (PA) of Brazilian adults living with diabetes mellitus living in large Brazilian urban centers, as well as to determine whether the practice aligns with the physical activity guidelines recommended for people with diabetes. Material and methods. Cross-sectional data were acquired from the 2020 Surveillance System for Risk and Protective Factors for Chronic Non-communicable Diseases, in which about 54,000 persons aged 18 and older in all Brazilian state capitals were contacted in a telephone survey. Participants reported on their engagement in recreational physical activity and active commuting to school and/or work in the three months preceding the interview, as well as the weekly frequency and duration of these activities. They also stated whether they were living with diabetes. A descriptive analysis was performed, and statistical significance was determined using Pearson’s chi-squared test. Results. In 2020, 7.9% of the population identified themselves living with diabetes. There was a greater frequency among older women and those with less education. Walking, water aerobics, and general gymnastics were the most common kinds of physical activity reported by people with diabetes. Moreover, over half of them (54.5%) were inactive, and 15% matched the physical activity criteria. The majority (90%) practiced PA for 30 minutes or more per day, while 87% of those who were active and exercised 1 to 2 times per week did not meet the requirements of the Ministry of Health. Conclusion. In 2020, 7.9% of the population identified themselves as having diabetes. There was a higher frequency among older women and those with less schooling. In the sample as a whole, approximately 70% of people living with diabetes were inactive (54.5%) or did not meet the minimum BP recommendations for people with diabetes. The duration of each session seemed to be in line with the recommendations, however, the lack of regularity caused by the low weekly frequency meant that the minimum recommended target could not be achieved. Efforts involving the continued monitoring of people living with diabetes and counseling in Primary Health Care to opt for a more physically active life, seem to be promising acts for a healthier life, pending a definitive resolution to the disease.Pozycja Gamifikacja a subiektywna wartość wzmocnienia. Wskazania do pracy w edukacji i promocji zdrowia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Łosiak-Pilch, JuliaCelem artykułu jest wykazanie znaczenia efektu subiektywnej wartości wzmocnienia przy stosowaniu elementów gamifikacji w tworzeniu aplikacji mobilnych i ich wykorzystywaniu w pracy edukacyjnej i w promocji zdrowia.Pozycja Koncepcja edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole – geneza i celowość realizacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Obodyńska, EdytaTreść artykułu koncentruje się wokół zasadniczych pojęć w pedagogice zdrowia: edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Autorka podaje wyjaśnienia terminów, wskazuje na obowiązujące ustawy i dokumenty, w oparciu o które realizowane są koncepcje edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole, oraz uzasadnia konieczność harmonijnego ich wdrażania w system szkolny.Pozycja Nowe media jako narzędzie edukacji zdrowotnej i modelowania zachowań współczesnego społeczeństwa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Zadarko-Domaradzka, Maria; Zadarko, EmilianArtykuł przybliża zagadnienie wykorzystania różnych kanałów i technik komunikacyjnych w edukacji zdrowotnej współczesnego społeczeństwa. Pokazuje walory i bariery edukacyjne tzw. nowych mediów, w tym m.in. mediów społecznościowych oraz kampanii społecznych. Zwraca uwagę na to, iż kształtowanie odpowiedniej postawy wobec zdrowia, choroby i profilaktyki wymaga dziś zastosowania atrakcyjnych środków komunikacji.Pozycja Nursing students’ awareness of health-promoting lifestyle profile and sustainable development goals – a quasi-experimental study(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2023-12) Dolu, lknur; Bozkurt, Feyza DemirIntroduction and aim. Health promotion is one of the common elements of sustainable development goals. The aim of this study was to identify the impact of “Healthy Life and Environment” course on nursing student’s awareness of sustainable development and healthy life, and health-promoting lifestyle behaviours. Material and methods. A pre-, and post-test control group quasi-experimental research design was used. One nursing department located in Nortwest Blacksea region, Turkey. A total of 160 nursing students pursuing bachelor nursing programs. Students from first and second years who enrolled in the “Healthy Life and Environment” course assigned to intervention group, those who did not attend the course assigned to control group. Results. Female students had higher level of HPLP II and SDA than male. SDA had a weak correlation with HLA and a very week correlation with HPLP II at baseline. Intervention group had an improvement of .03 points in HPLP II, no change in HLA, and a slight improvement of .01 points in SDA, however these differences were not statistically important. Conclusion. The results of our study highlighted that nursing curricula need to be modified to incorporate sustainable development methodology using student-centered learning.Pozycja Opieka zdrowotna i promocja zdrowia w Rzeszowie. Kontekst opieki medycznej i zachowań zdrowotnych mieszkańców Rzeszowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Błaszczuk, KatarzynaIssues related to health of individuals and populations are classified among the phenomena occurring in social environment which require interdisciplinary approach. In course of our relations and contacts with others, we develop our health-related habits and we assume the roles of either healthy or sick or disabled person. Maintenance of good health makes it possible for people to accomplish life goals, develop their intellectual potential, achieve happiness, and gain satisfaction linked with their specific social roles. The study reviews statistical data related to various preventive healthcare services in the city of Rzeszow, acquired from reports published by Health Department of the Podkarpackie Marshal Office, Social Policy Department at the Podkarpackie Province Office and Health Department at the Municipal Office of Rzeszow. Issues related to health promotion have been discussed taking into account data of Health Department at the Municipal Office of Rzeszow and data derived from reports of entities coordinating the Network of Health Promoting Schools. The presented analysis of issues related to health of Rzeszow residents covers the period from 2004 to 2013.Pozycja Opieka zdrowotna i zdrowie publiczne w Rzeszowie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Zatorska-Zoła, MałgorzataThe main issue which is the subject of this article is health care and public health in Rzeszow. There are many definitions of health care and public health but all mainly concern for the preservation and strengthening of health. Healthcare can be analyzed on two levels: the micro level (doctor – patient relationship) and a macro level (health policy), which should be achieved through the application of the principle of equal access to high-quality medical services. Health care and promotion should be realized on every stage of person’s life, from childhood into old age. Health care is a main duty of each person as well as a whole community. Good health condition is closely linked with economic benefits, effective work and life comfort. This publication is designed to provide accurate and authoritative information in regard to the subject matter covered.Pozycja Z zagadnień prawno-organizacyjnych opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1945–1961 (w świetle Dzienników Urzędowych Ministerstwa Oświaty)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Juśko, PawełArtykuł przedstawia problematykę opieki zdrowotnej uczniów szkół podstawowych w kontekście zagadnień prawnych i organizacyjnych na podstawie Dzienników Urzędowych Ministerstwa Oświaty w latach 1945–1961. Na podstawie zarządzeń, instrukcji, okólników i komunikatów tego ministerstwa przedstawiony został model organizacyjny opieki higieniczno-lekarskiej, jaki ukształtował się na początku lat 50., doprowadzając po powstania szkolnej służby zdrowia. W 1952 r. została ona przejęta przez Ministerstwo Zdrowia. Ponadto pośredni wpływ na kwestię zdrowotności uczniów miało wiele innych czynników, takich jak: stan sanitarny szkół, wdrażanie zasad higieny u uczniów, promocja zdrowia i zmiana świadomości rodziców w sprawach związanych z higieną i zdrowiem. Wszystkie te problemy dostrzegało Ministerstwo Oświaty, odnosząc się do nich w swoich dziennikach urzędowych. Jednocześnie nie zabrakło w nich wymiaru propagandowego charakterystycznego dla polityczno-społecznej rzeczywistości Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Przykładem tego była między innymi organizacja na terenie szkół ogólnopolskich wiosennych akcji sanitarno-porządkowych.