Przeglądanie według Temat "health literacy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Nierówności w health literacy – aspekty przestrzenne i edukacyjne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-03) Korporowicz-Żmichowska, ViolettaHealth literacy (literacy) jest to zdolność jednostki do „odczytywania zdrowia” przez uzyskiwanie dostępu do informacji oraz efektywnego wykorzystywania jej w celu utrzymania dobrego stanu zdrowia. Przejawia się to przez: rozumienie treści przekazywanych w informacjach medycznych, umiejętności korzystania z usług medycznych, a następnie respektowanie zaleceń profesjonalistów. Występują tutaj jednak liczne nierówności. Nierówności te związane są zarówno z typem kształcenia (różnice między uczniami uczącymi się w różnych typach szkół), jak i przestrzenią, i to nie tylko między regionami, ale też wewnątrz regionów, czyli między młodzieżą mieszkającą w miastach i mieszkającą na wsiach. Celem artykułu jest wskazanie na nierówności dotyczące health literacy dorosłej, uczącej się młodzieży województwa mazowieckiego, biorąc pod uwagę typ kształcenia: licea ogólnokształcące, technika i szkoły branżowe i układ przestrzenny (miasto – wieś) oraz prezentacja sondażu diagnostycznego (badania) „Młodzież Mazowsza”. Tezą badania jest stwierdzenie, że nierówności w zachowaniach zdrowotnych zależne są od typu kształcenia i od zróżnicowań przestrzennych. Sondaż był realizowany wśród młodzieży uczącej się w szkołach ponadpodstawowych w roku szkolnym 2017/2018. Narzędziem badawczym jest tu skonstruowany na potrzeby badania autorski kwestionariusz ankiety do przeprowadzenia wywiadu audytoryjnego. Na podstawie sondażu z zakresu health literacy oceniano, w jaki sposób typ kształcenia wpływa na ocenę własnego zdrowia oraz na świadomość możliwości jego kształtowania przez własne zachowania, gdzie pod uwagę brano poszczególne wytypowane zachowania, a następnie zróżnicowania tych zachowań między miastem a wsią. W świetle badania „Młodzież Mazowsza” można zaobserwować wśród respondentów województwa mazowieckiego szczególnie ze szkół branżowych ogólną, stosunkowo niższą w stosunku do pozostałej badanej młodzieży ocenę własnego zdrowia i zachowań zdrowotnych. Natomiast brak jest istotnych zróżnicowań między miastem a wsią.Pozycja Stigma and health literacy in individuals with COPD – a cross-sectional research(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-09) Acar, Elif; Doğan, NurhanIntroduction and aim. This study was conducted to evaluate the stigma and health literacy levels of individuals with COPD and to determine the relationship between stigma and health literacy. Material and methods. This study was conducted with 310 individuals with COPD between September 10, 2021 and March 10, 2022.Data were collected usingthe Patient Information Form, Health Literacy Scale and The Chronic Illness Anticipated Stigma Scale. Results. The average score of individuals on the Health Literacy Scale is 36.8±12.8, and the average score on the chronic illness anticipated stigma scale is 30.4±8.5. Health literacy scores are low in individuals over 65 years of age, female, married, unemployed, and secondhand smoke (p<0.05). Stigma score is high in individuals who are over 65 years old, male, single, and are not working due to illness (p<0.05). There is a significant relationship between the Health Literacy Scale and The Chronic Illness Anticipated Stigma Scale (p<0.05). Conclusion. It has been determined that age, gender, marital status and employment status affect both stigma and health literacy. It is recommended that the health literacy levels of individuals with COPD be evaluated and supported to increase their health literacy levels.Pozycja The relationship between health literacy levels and genital hygiene behaviors in female university students(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-09) Sağlık, Cavide; Istek, Zekiye; Demirbaş, Ayşegül; Bozkurt, Feyza Demir; Gümüş, Ecem ÇiçekIntroduction and aim. This study investigates the correlation between health literacy levels and genital hygiene behaviors among female university students. Material and method. A descriptive-correlational study was conducted with 348 female students who voluntarily participated. Data were collected through an online survey comprising participant information forms, the Health Literacy Scale, and the Genital Hygiene Behaviors Scale. Statistical analyses, including descriptive statistics, chi-square test for categorical data, and correlation analyses, were performed using SPSS version 26.0. Results. The mean age of the participants was 21.92±2.51 years. The average scores on the Health Literacy Scale and Genital Hygiene Behaviors Scale were 106.0±17.9 and 86.73±10.13, respectively. Significant differences were observed in genital hygiene behavior scores concerning participants’ field of study and bathing habits. Furthermore, a moderately significant positive correlation was found between women’s health literacy scores and genital hygiene behavior scores. Conclusion. The study reveals a positive association between high health literacy levels and adequate genital hygiene behaviors among women. As women’s health literacy improves, their genital hygiene behaviors also enhance positively. Access to reliable health information resources is crucial to ensure accurate knowledge acquisition regarding genital hygiene practices.Pozycja The relationship between knowledge levels of HPV and health literacy in youth – an example from Türkiye(Publishing Office of the University of Rzeszow, 2024-06) Şen, Mehmet Ali; Yakıt Ak, EdaIntroduction and aim. Human papillomavirus (HPV) is a common infection responsible for many cancers. This study was conducted to determine the relationship between the knowledge level of HPV and the health literacy of youth living in Türkiye. Material and methods. The study sample comprised 543 youth aged 18 and 30 living in Türkiye. The data were assessed with a questionnaire, the human papilloma virus knowledge scale (HPV-KS), and the health literacy scale (HLS) and the correlation between them. Results. 50.6% of the youth informed that they are aware of HPV, and 54% of the youth know about the transmission mode of HPV. It was determined that knowing HPV increased 1.839 times by being a woman, 1.949 times by being married, and 14.339 times by knowing STIs. The HPV-KS total score average of the youth was low at 14.26±7.04, and the total score average of HLS was high at 107.91±16.81. A positive and significant correlation was found between HPV-KS total score, all sub-factor scores, HLS total score, and all sub-factors total score (p<0.001). Conclusion. Information studies on HPV should be increased by taking advantage of the generality of health literacy.