Przeglądanie według Temat "graphic design"
Aktualnie wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Grafika stosowana. Kształcenie na wyższym poziomie na dawnych ziemiach polskich do 1918 roku(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Boguszewska, AnnaThe aim of the article is to present a synthesis of research on the history of higher education in art (applied graphics) in Poland before regaining independence. Art. schools were where opinion-forming groups originated. They were places where educational programs were constantly changing. The text analyzes the oldest Polish artistic and academic centers: Lviv, Cracow, Poznań, Warsaw and Vilnius. It follows arrangement based on chronology and problem areas, using the technique of document analysis. In the times discussed, activities popularizing graphic arts and practical application of graphics as well as education in that regard were not widespread. Progress was arduous. That stemmed from little social demand and slight opportunities of art education development. Difficult conditions did not disable, however, the presence of European tendencies both with respect to technical and applied graphics.Pozycja Plakaty społeczne poruszające problem uzależnień(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-11-13) Longawa, PatrycjaCelem mojej pracy było z jednej strony zbadanie problemu uzależnień obecnych w sztuce plakatu, jak i stworzenie własnej serii na ten temat. Przytoczone przykłady ukazują zarówno uzależnienia psychiczne, jak i fizyczne. W mojej pracy wysnułam wiele wniosków oraz teorii poświęconych sztuce projektowania plakatów. Udowodniłam między innymi, że plakaty społeczne dzięki swoim właściwościom mają ogromne możliwości dotarcia do międzynarodowego odbiorcy. Najistotniejszym elementem mojej rozprawy doktorskiej jest własna seria plakatów społecznych o uzależnieniach. Plakat społeczny jest dla mnie sposobem, dzięki któremu mogę wypowiedzieć się na tematy, które mnie nurtują, zastanawiają lub złoszczą. Seria składa się z piętnastu plakatów poruszających tematykę różnego rodzaju uzależnienia, zarówno tych należących do grupy fizycznych, jak i psychicznych. Plakaty, które zaprojektowałam, są spójne i tworzą dobrze przemyślaną całość.Pozycja Po(d)stawy projektowe(Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Mrowczyk, JacekThe paper discusses the problem of changes in the job of a graphic designer, with a special focus on developing design attitudes. The latter are connected with the constantly redefined tasks set before designers. Mrowczyk’s interlocutors – Tomek Bierkowski from the Academy of Fine Arts in Katowice, and Marcel Benčik from Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, are trying to establish e.g. what has shaped their design attitudes, how education influences successive generations and what may be the role of designers in building civil society. The article includes references to among others Victor Papanek, Jorge Frascara and Bruce Mau. The article is illustrated with the works of both experienced designers and Polish and foreign students.Pozycja Wyjątkowe chwile utrwalone w zaproszeniach ślubnych – analiza nie tylko językowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-12) Kopeć, Urszula; Lisowska, MałgorzataPrzedmiotem analizy uczyniono głównie interpretację sposobu redagowania zaproszeń na ślub. Przeanalizowano ponad czterdzieści zaproszeń, które powstały w latach 1990–2022 w południowych i zachodnich regionach Polski. Przyjrzano się im, uwzględniając niezbędne elementy: kto?, kogo?, na co?, kiedy?, gdzie? zaprasza. Przeprowadzona analiza pozwala na sformułowanie następujących wniosków. Osoby redagujące zaproszenia nie odmieniają nazwisk adresatów (tylko 10% ankietowanych poprawnie je odmieniło, np. Karolinę i Sebastiana Makuchów). Ponad 40% respondentów zapisało niepoprawnie skrót pod wezwaniem, co oznacza, że poprawnie zapisano go w dwudziestu kilku zaproszeniach (w kościele pw. Chrystusa Króla). Duży kłopot sprawiła redagującym poprawna pisownia nazw obiektów sakralnych. Tylko 55% badanych pamiętało, że w nazwach własnych dużą literą piszemy właściwą nazwę własną (np. w kościele pw. Świętej Katarzyny Aleksandryjskiej w Tyczynie). Piszącym zaproszenia trudność sprawia także poprawny zapis nazw lokali gastronomicznych czy hoteli. Mogą one stanowić część zarejestrowanej nazwy własnej, wówczas zastosujemy zapis wielką literą, ale mogą być tylko określeniem, np. w restauracji Ranczo w Pstrągowej. Na przestrzeni 30 lat znacznie wzbogacona została szata graficzna zaproszeń, ale jednocześnie zauważono tendencję do skrótowości.