Przeglądanie według Temat "governance"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Governance jako podejście teoretyczne – kilka kwestii spornych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Pawłowska, AgnieszkaGovernance is a popular theoretical approach in the social sciences. However, it involves a number of definitional and theoretical problems. The issue of the ambiguity of the concept and the numerous attempts to recognize the complexity of reality in its framework is subject to criticism. A categorization of numerous definitions of governance is proposed. The weaknesses of the governance approach as a theoretical framework in the social sciences are indicated: the inability to clearly indicate a causal entity in decision-making networks, wrongful diminution of the role of state agencies, its strong normative dimension. In the conclusions it is stated that governance is an attempt, albeit not very successful, but one and only at a holistic description of the hyperpluralist environment of public actors. The weakness of governance approach can be overcome by subjecting the phenomena to micro- or meso-level analysis.Pozycja Nowe możliwości zastosowania w Polsce koncepcji uczącego się regionu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gąsior-Niemiec, AnnaThe paper explores some novel ways to use the concept of the learning region in Poland, following a change of the regional policy paradigm in the country. The concept of the learning region has been part of the European Union’s public policy resources since the early 1990s. Commonly, it is applied across EU Member States, including Poland, in the shape of regional innovation systems (RIS) and cluster-building instruments. It is argued in the paper that there are more ways to take advantage of this concept at the regional level, when focusing on the sphere of regional governance, which is related to the territorial approach recently introduced in the policy of local and regional development.Pozycja Rola organów przedstawicielskich w procesie współrządzenia partycypacyjnego (participatory governance). Studium przypadku wybranych miast(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Szulc-Wałecka, ElżbietaW ostatnich dziesięcioleciach w wielu państwach rola organów przedstawicielskich uległa transformacji. Wpływ na to miały reformy inspirowane m.in. koncepcją współrządzenia (governance), jednak szczególnego znaczenia nabrał jeden z jego nurtów – participatory governance – promujący wzmocnienie zaangażowania obywateli oraz pogłębienie ich udziału w procesie decyzyjnym. Niniejsza tendencja jest widoczna także w Polsce, szczególnie w samorządach dużych miast. Celem artykułu jest zdefiniowanie ról, jakie pełnią organy przedstawicielskie w zmieniającym się procesie rządzenia, oraz ustalenie relacji pomiędzy ideą reprezentacji a koncepcją współrządzenia partycypacyjnego. Artykuł opiera się na badaniach przeprowadzonych w miastach na prawach powiatu położonych w województwie lubelskim. Wyniki badań dowodzą, że w procesie rządzenia słabnie rola rady, natomiast wzrasta znaczenie organu wykonawczego. Jednocześnie współrządzenie partycypacyjne wpłynęło na wykształcenie się nowych ról, jakie pełnią organy przedstawicielskie.Pozycja Współdziałanie wewnętrzne i zewnętrzne jednostek samorządu terytorialnego – zagadnienia wybrane(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Małecka-Łyszczek, MagdalenaWspółdziałanie na poziomie struktur samorządowych przybierać może postać: 1) współdziałania wewnętrznego, tj. przebiegającego w odniesieniu do struktur samej administracji, i 2) współdziałania zewnętrznego, tj. łączącego potencjał administracji z podmiotami niepublicznymi. Niniejszy artykuł dotyczy współpracy struktur administracji samorządowej, zaś szczególną uwagę skoncentrowano na następujących problemach szczegółowych: 1) współdziałanie jako warunek sine qua non urzeczywistniania koncepcji współzarządzania; 2) współdziałanie jako element mający wpływ na skuteczność działania administracji; 3) współdziałanie jako element wymagający należytej komunikacji.Pozycja Znaczenie roli władz samorządowych w kształtowaniu partycypacji obywatelskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Inglot-Brzęk, ElżbietaPartycypacja obywatelska oznacza aktywne uczestnictwo obywateli w rządzeniu. Potrzeba jej rozwoju wynika przede wszystkim z konieczności wzbogacenia i uzupełnienia tradycyjnych mechanizmów demokracji przedstawicielskiej. Partycypacja obywatelska obejmuje cztery kategorie zaangażowania w życiu publicznym: aktywność publiczną, angażowanie obywateli, partycypację wyborczą i partycypację obowiązkową. Artykuł poświęcony został problematyce angażowania obywateli, czyli tym działaniom, które są inicjowane i kontrolowane przez władze publiczne. Założono, że partycypacja obywatelska ma najsilniejsze umocowanie w środowisku lokalnym i powinna być jednym ze stałych elementów polityki samorządu. Wśród czynników warunkujących aktywność publiczną szczególną uwagę zwrócono na zinstytucjonalizowane reguły praktykowania partycypacji. Mają one niejednokrotnie fakultatywny charakter, a więc ich użycie i funkcjonowanie jest uzależnione od władz samorządowych i wprowadzenia zasad zarzadzania lokalnego. Teoretyczne założenia dotyczące narzędzi i modeli partycypacji publicznej stały się podstawą badań przeprowadzonych w jednostkach samorządu terytorialnego. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że niespełna 2% samorządów pozostaje na poziomie informowania, kolejne 5% plasuje się na szczeblu pozyskiwania opinii, a blisko 3/4 gmin osiąga poziom konsultowania. Tylko w 8,5% gmin wystąpiły natomiast formy współdecydowania. W artykule przedstawiono dwa założenia badawcze: 1) poziom partycypacji jest uzależniony od typu gmin; 2) wyższym poziomom partycypacji obywatelskiej towarzyszy rozwój partycypacji społecznej oraz rozwój przedsiębiorczości. Wyniki analiz potwierdziły te założenia.