Przeglądanie według Temat "gospodarka wodna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Organizacja prawna gospodarki wodnej na poziomie województwa w zakresie zarządzania kryzysowego – analiza prawna(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018-12) Płonka-Bielenin, KatarzynaOrganem właściwym w sprawach gospodarowania wodami na obszarze województwa zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne - jest wojewoda. Wskazana ustawa powierzyła wojewodom szereg kompetencji związanych z gospodarowaniem wodami. Na gruncie ustawy PrWodU z 2017r. kompetencje wojewody można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Do pierwszej grupy należy zaliczyć kompetencje wojewody związane z wydawaniem aktów prawa miejscowego, natomiast do drugiej grupy należą kompetencje o charakterze opiniodawczym. Pierwsza grupa kompetencji wojewody obejmuje wydawanie aktów prawa miejscowego w zakresie: w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu zapobieżenia skutkom powodzi lub suszy – wprowadzanie czasowego ograniczenia w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wody lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi; ustanawianie stref ochronnych ujęć wód; ustanawianie obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych; a w sytuacjach nadzwyczajnych określanie rozmiaru i czasu korzystania z każdej wody; przyjmowanie planów utrzymania wód. Do drugiej grupy kompetencji wojewody należy na przykład: opiniowanie projektu wstępnej oceny stanu środowiska wód morskich, czy uzgadnianie projektów planów przeciwdziałania skutkom suszy. Na mocy ustawy o zarządzaniu kryzysowym wojewoda został wyposażony w zakresie zarzadzania kryzysowego w szereg kompetencji i zadań polegających przede wszystkim na kierowaniu monitorowaniem, planowaniem oraz reagowaniem, a także usuwaniem skutków zagrożeń na obszarze województwa. Podejmowanie racjonalnych oraz adekwatnych do zaistniałej sytuacji działań, przez wojewodę, może przyczynić się do zmniejszenia negatywnych skutków sytuacji kryzysowej.Organizacja prawna gospodarki wodnej na obszarze województwa w zakresie zarzadzania kryzysowego została kompleksowo uregulowana. Przepisy regulacji ustawowych nakładają na organy administracji publicznej szereg zadań oraz przyznają im wiele kompetencji w celu minimalizacji wystąpienia sytuacji kryzysowych, a w przypadku ich wystąpienia minimalizowania ich ujemnych skutków.Pozycja Retencja górskich lasów południowej Polski elementem ochrony zasobów wodnych(Uniwersytet Rzeszowski: Południowo-Wschodni Oddział Polskiego Towarzystwa Inżynierii Ekologicznej z siedzibą w Rzeszowie, 2021) Arast, Piotr; Zapałowska, AnitaRealizacja działań z zakresu retencji jest skutecznym sposobem na zwiększenie zasobów wodnych kraju. Wśród państw europejskich Polska jest jednym z najuboższych w wodę. jej zasoby są prawie 2,7 razy mniejsze niż średnia państw Unii Europejskiej. Sumaryczna roczna ilość opadów w Polsce nie zmienia się, jednak obserwujemy ich nasilenie w krótkich odstępach czasu. Powoduje to intensywniejszy i szybszy spływ wód, co sprowadza zniszczenia i stanowi zagrożenie suszą. Zatrzymywanie wody stanowi jedną z pierwszych „linii frontu” walki z powodzią a zwiększenie zdolności retencyjnej obszarów w istotny sposób przyczynia się do poprawy bilansu wodnego. W artykule przedstawiono działania systemu retencji wodnej na terenach lasów górskich. Mała retencja spełnia pozytywną rolę w poprawie warunków obszarów leśnych i stanowi istotny element niezbędny dla zachowania i poprawy stanu środowiska przyrodniczego.