Przeglądanie według Temat "glocalization"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Glokalizacja w opinii społeczności lokalnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-09) Puchalska, Katarzyna; Majka, AgnieszkaHomogeniczność i heterogeniczność współczesnego świata we wszystkich jego obszarach mocno się przenikają, pozostając w swoistej korelacji. Efekty tego działania można dostrzec w miejscu lokalizacji oraz lokalizujących się w nim podmiotów gospodarczych, a także w samym procesie globalizacji. Glokalizacja łączy przede wszystkim dwa pojęcia: globalizację i lokalizację, można je sprowadzić do wzajemnego przenikania i oddziaływania rynków globalnych i regionalnych. Glokalizacja w literaturze analizowana jest na wielu płaszczyznach, zarówno społecznej, jak i ekonomicznej czy kulturowej. Autorki opracowania stawiają kilaka zasadniczych problemów badawczych związanych z oceną globalizacji przez pryzmat rozwoju lokalnych społeczności: w jaki sposób jest ona rozumiana oraz czy możliwe jest wykorzystanie jej procesów do rozwoju lokalnych społeczności. Badanie wpływu globalizacji na ideologię lokalizmu przeprowadzono w drugim kwartale 2023 roku z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety zawierającego łącznie 31 pytań. Badania przeprowadzono w grupie 350 osób w wieku produkcyjnym z terenu województwa podkarpackiego i małopolskiego.Pozycja Górnośląskie nazwy obiektów gastronomicznych motywowane nazewnictwem regionalnym – między glokalizacją a komercjalizacją(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Łuc, IzabelaArtykuł jest formą wprowadzenia w złożony problem tworzenia sztucznych zależności między lokalną kulturą a kulturą konsumpcji, która wyzyskuje w celach komercyjnych dziedzictwo kulturowe regionu. Poddane oglądowi chrematonimy, liczące 56 nominacji, wynotowano w latach 2018–2022 z miejskiej przestrzeni Górnego Śląska oraz ze stron internetowych. Nazwy te opisano z perspektywy pragmalingwistyki i lingwistyki kulturowej, uwzględniając regionalne i komercyjne determinanty ich kreacji. Na podstawie dokonanej analizy wysnuto wnioski na temat przenikania się dwóch przeciwstawnych tendencji nazwotwórczych – tradycyjnej i innowacyjnej, uwidaczniających się w górnośląskich nazwach komponowanych przy użyciu rozmaitych metod i technik. Zróżnicowany materiał onimiczny odsłonił wiele cech kultury konsumpcyjnej, które przejawiają się w strukturze i semantyce górnośląskich nazw obiektów gastronomicznych.